Byta innertakstyg
Denna anvisning har skrivits av Larry West som också tagit bilderna tillsammans med Kevin Quigley.
Börja med att läsa igenom hela denna beskrivning innan du börjar.
De verktyg du behöver är bland annat sax, en vass kniv eller rakblad och en rotfruktsborste. En liten roller avsedd för tapetsering kan också vara användbar. Svenska Saabklubben har både nytt taktyg och lim för din Saab 99/900/9000. Länk till tyget på Shoppen; Takklädseltyg för din 99/90 69-87
1
Börja med att ta ut taket från bilen. Skruva loss solskydden, eventuella kurvhandtag, blindpluggar, innerbackspegel och innerbelysning. Fortsätt med att ta bort klädseln på C-stolparna och bältesinfästningarna. Ta även bort B-stolparnas stötskydd/handtag.
Är det en Sedanmodell skall du ta ut vänsterstolen, för att kunna trixa ut taket genom vänsterdörren. Växelspaken placeras i backläge för att skapa mer plats.
Det är lättast att ta ut taket ur en Combi-Coupé, på andra plats kommer två dörrars sedan. På en fyrdörrars 99 måste du ta ut fram eller bakruta för att få ut innertaket.
2
Palla upp taket på en ställning så att du kan arbeta på bekväm höjd. Fortsätt med att ta bort all gammal takklädsel. När du drar bort takklädseln kommer det mesta av skumplasten att sitta kvar på takstommen. Använd exempelvis en nagelborste eller rotfruktsborste för att ta bort skumplasten från underlaget. Välj en borste med omsorg och var rädd om takstommen. Borsten skall kunna ta bort resterande skumplast effektivt men utan att skada underlaget.
3
Bilsadelmakare rekommenderar bland annat detta lim från 3M för att fästa innertakstyget. Limmet är enkelt att använda och din renovering håller länge.
4
Takstommen spricker gärna. För att reparera det kan du använda dig av exempelvis glasfiberväv.
Bilden visar ett exempel på en lagning med glasfiberväv.
5
Det är lämpligt att arbeta med en bit i taget av taket. Det nya innertakstyget levereras på rulle, klipp av så att du får en bit som är minst 20 centimeter längre en ditt innertak. Du skall kunna rulla på det nya taket på underlaget. Se därför till att skumplasten på innertakstyget är utåt.
Spraya limmet på underlaget och det nya innertakstyget. Var försiktig så att det inte blir för mycket lim som sedan tränger igenom.
Om du har möjlighet kan du försöka att prova med att limma en bit innertakstyg mot en yta liknande innertaket för att få en känsla för hur mycket lim som behövs samt hur snabbt limmet torkar. Det kan vara lämpligt att öva på C-stolparna innan du ger dig i kast med det stora innertaket
6
Passa in materialet på taket och börja från mitten av ena sidan och arbeta utåt/framåt. Enklast är att börja bakifrån eftersom det blir främre delen är lite svårare. Limmet torkar ganska snabbt varför du har kort tid på dig. Var noggrann så att tyget fäster i alla urtag och vinklar. Pressa inte för hårt, det finns risk för att limmet tränger upp genom tyget.
Arbeta dig framåt cirka 25-30 centimeter i taget. Om din bil har soltak skall du vänta med att skära ut för soltaket tills du är klar med resten av taket och limmet har torkat.
7
När du är klar med detta moment skall det se ut ungefär som bilden visar.
8
Nästa steg är att trycka innertakstyget mot innertakets stomme så att tyget fäster mot underlaget. Genom att spraya lim vid stommens kanter och på innertakstyget och försiktigt trycka mot underlaget fixeras tyget även vid kanterna.
Tryck inte för hårt. Resultatet skall nu se ut ungefär som på bilden nedan.
Använd rakbladet eller kniven till att skära ut för de urtag för lampor, handtag och backspegel som behövs. Vad du än gör, skär inte ut för mycket. Det kommer att resultera i att innertakstyget spretar ut vid urtagen. Skär hellre ut en bit i taget och passa in successivt.
Avsluta med att vid behov fixera tyget på baksidan med hjälp av en häftapparat.
9
Ta gärna hjälp när du skall montera taket, det underlättar väsentligt. När du är klar ser det ut ungefär som bilden ovan.
Avsluta med att montera handtag, backspegel och innerbelysning. Sätt dig tillrätta i baksätet och beskåda ditt nya innertak och njut av anblicken!