Historia mellan 1978 – 1998

Här är en redogörelse av utvecklingen av Saab 900, ursprungligen från 900klubben.se.

1978

Saab 900 presenteras för allmänheten. Saab 900 bygger på Saab 99, men är 21 cm längra, bilen har fått en helt ny front och helt ny inredning. Finns från börjar bara att köpa som tre- och femdörrars Combi Coupé.

1980

Saab 900 lanseras i fyrdörrars sedanmodell (årsmodell -81).

APC-systemet (Automatic Performance Control) som ändra turbotrycket till bästa möjliga och gör det möjligt att körning på bensin med olika oktantal, visas. APC lanseras på årsmodell 1982. Bakljusen förstoras rejält, till skillnad från 99:an.

1981

Detta året kommer en ny frontspoiler, ställbara backspeglar(inifrån), ny ratt och elhissar(på Turbon).

H-motorn laserades också. Principen med H-motorn, gick ut på att man höjden kompressionen i motorn. Men istället för att ta ut mer effekt, valde man istället att göra motorn bränslesnålare men med bibehållen effekt.

1982

Nu kom APC:n i massproduktion och Turbo bilarna utrustades med den. Centrallås och backspegel med vidvinkelglas blev standard på många modeller.

1983

Saab 900 Cabriolet ställs ut som en provbil på bilmässan i Frankfurt.

Den 100 000:e turbobil tillverkas och gör Saab till världens största producent av turbobilar.

Den första turbomotorn med fyra ventiler/cylinder presenteras vid bilmässan i Genève.

1984

Saab 900 T16 Aero lanseras på våren med den nya 16-ventilers turbomotorn.

1985

Saab presenterar Saab Direct Ignition (Saab DI) på Stockholms Bilsalong. Saab DI är ett avancerat motorsystem för direkttändning, med en tändspole per tändstift, vilket gör att tändfördelare och andra rörliga delar inte behövs.

1986

Saab 900 Cabriolet lanseras på USA-marknaden som årsmodell -86 och som årsmodell -87 på övriga marknader.

1987

Alla Sabb 900:or fick den nya fronten(utom basmodellen 900). Den gav bilen bättre aerodynamik och luftmotståndet minskade med 5 procent. Alla bilar hade nu också fått servostyrning.

1988

Turbon fick vattenkylning för en bättre livslängd. 900:an fick samma bromsar som Saab 9000, d.v.s. ventilerade. 900:an fick också handbromsen på bakhjulen. 900:an kom som jubileumsmodell som en 900i.

1989

Alla förgasarmodeller försvann från alla marknader. Samma ödet väntade turbo-motorn med 8 ventiler. 900:an kom som jubileumsmodell som en Turbo 8v.

Man säljer sin 10.000:e cabriolet.

1990

Lättrycksturbomotor kommer i Saab 900 (årsmodell -90). Denna motorn har mycket goda omkörningsegenskaper.

1991

Nu hade alla motorer 16 ventiler. Man introducerade 2.1-litersmotorn på vissa marknader. MAn började även använda samma stolar som i Saab 9000.

1992

2.1-litersmotorn lanserade även på de nordiska marknaderna. Alla bilar hade ABS som standard och airbag kunde fås som tillval.

1993

De sista ”gamla” 900:orna tillverkas(dock finns cabben som -94 års modell).

Nya Saab 900 kommer på marknaden som årsmodell 1994.

1994

Nya Saab 900:an presenterades(ng900). Tillgängliga motoralternativ är 2.0i, 2.3i, 2.5i V6:a och toppversionen 2.0 Turbo. Bilen är en helt ”ny” och bygger alltså inte alls på den gamla 900:an. Den delar mycket med syskonmodellen Opel Vectra.

1995

1995 händer inte så mycket, men den nya Sensoniclådan kommer ut. Den är en hybrid mellan manuell och automaväxlad låda. Man växlar genom att släppa lätt på gasen och lägga i nästa växel. Den minsta motorn(2.0i) fick nu även den dubbla balansaxlar. Nu kom också cabrioletversionen som ersatte og900-cabben som tillverkades in på 1994.

1996

900:an fick ett nytt bromssytem som kallas EBD, detta skall motverka att bakhjulen bromsar mer än framhjulen vid hastigheter över 50 km/h.

1997

1997 kommer en toppversion av 900:an, nämligen Talladegan. Det är en turbomaskin som är mycket välutrustad. Den tillverkas 1997-98.

1998

ng900:an slutar att tillverkas och ersätts av Saab 9-3. Totalt tillverkades 273.568 ng900:or.