Mektips Saab 99
Vad bör du tänka på innan du köper en Saab 99? Eller har du redan en Saab 99 och undrar över vad du bör vara extra uppmärksam på? Här får du några enkla tips på vad du bör se upp med.
Drivlina
Drivknutarna kan vara slitna, vilket yttrar sig i mer eller mindre kraftiga ryck i transmissionen då du släpper gaspedalen hastigt med växel i. Det kan också märkas som ryck vid acceleration. Kontrollera både de inre och yttre drivknutsdamaskerna så att de är hela. Så länge damaskerna är hela håller drivknutarna mycket länge. Det finns universaldamasker att köpa som är delbara så att man slipper att demontera drivaxeln. Tyvärr verkar hållbarheten lämna en del att önska. Limfogen håller men inte damasken.
Växellådan
Kanske Saab 99´s akilleshäl. Lyssna efter missljud. Kontrollera att frihjulet fungerar på 69-71:orna. (Frihjul 1971 endast med 1,7l motorn) Insprutningsmodeller tom 1974 har en elekronisk insprutning. Kontrollboxen för denna sitter på vänster främre hjulhus. Det finns ett vred på denna som ändrar CO halten. Var försiktig med att justera på måfå.
Kylare
Läckande kylare är relativt vanligt. Känn med fingret på cellpaketet och se upp så att kylflänsarna inte pulveriseras. Kylarens gavlar är också utsatt för läckage. Vattenpumpen i de engelska motorerna och B-motorn sitter mycket illa till för byte. De drivs av en aggregataxel kopplad till vevaxeln och bytet kräver ofta försiktighet. En kall vinternatt utan tillräckligt med glykol kan knäcka axeln eller pumpen vid start. Under insugningsgrenröret och under vattenpumpen sitter ett långsmalt horisontalt ”hål”. Det är vattenpumpens evakueringshål. Kontrollera att inte kylarvätska strömmar ut här, då är det dags för byte av pump.
De engelska motorerna (1,7l och 1,85 l) är känsliga för överhettning, vilket gärna resulterar i att toppen slår sig. På grund av konstruktionen med pinnskruvarna som gärna rostar fast, kan det vara svårt att få av topplocket på en engelsk motor. Med andra ord får du kylproblem, se till att åtgärda det snabbt innan det är försent.
Chassie och bromsar
Kärvande bromsok är ganska vanligt. Bristande parkeringsbromsverkan likaledes. Dålig parkeringsbroms beror många gånger på felaktig justeringsteknik. På modeller tom 1974 sitter handbromsbackarna inne i en trumma på skivorna. De backarna justeras med hjälp av en platt skruvmejsel som sticks in i ett hål på skivan/trumman. Från 1975 påverkar handbromsen bromsklotsarna direkt med en hävarm. Kolla att hävarmen går tillbaka ordentligt då du släpper handbromsen.
Slitna spindelleder resulterar i dåliga vägegenskaper. Om du byter bör du använda Saab original, de håller bäst. ”Piratdelar” håller ojämn kvalitet, och du kan i värsta fall behöva göra om arbetet efter 1-2 år. Bakre bärarmarna är ibland rostiga, se till att du får rätt utförande om du skall byta.
Kaross
Rosten är ganska ”ärlig”. Dörrarnas nederkanter, hjulhuskanterna (kontrollera under prydnadslisterna), motorrumsbalkens infästning i golvet, det vill säga framför framstolarna, länkarmarnas infästningar vid drivaxlarnas genomföring i karossen. Rostangrepp kan förebyggas genom att hålla rent i hålrummet/tunneln. Ekonomiplåt finns till flera av de utsatta ställena. Kontrollera vindrutebalken genom att försiktigt trycka in en liten skruvmejsel eller syl under vindrutelisten. På bilar med innertak i tyg är det inte ovanligt att tyget hänger ned. Du hittar en guide om hur du fixar det i menyn till vänster. På Combi Coupén är bakluckan ibland rostig. Se till att bakluckans dränering i nederkant inte är igensatt.
Saabklubben tar inget ansvar för eventuella följdverkningar av att följa råden på denna sida.