Jämförelse mellan Saab 92 / Saab 93

Sidan beskriver Saab 92 och Saab 93 och skillnaderna mellan årsmodellerna. Om du finner något du önskar använda på dina egna sidor, länka då gärna istället för att ”låna” informationen. Tack.

Informationen är hämtad ur: Saabs försäljningsmaterial och instruktionsböcker, böckerna ”Saab bilarna de första 40 åren”, Björn-Eric Lindh, ”Motorhistoriskt magasin nr3 1997”, Per Börje Elgh, ”Saab för Saab” och ”Bilar på Saabvis” av Gunnar A Sjögren. Eget material och kunskap.

Grundläggande data Saab 92 1950-1956:

Saabs första personbil. Presenterades 1947. Produktionsstart i dec 1949.
Tvådörrars, fyrsitsig sedan, självbärande kaross, framhjulsdrift.
Tvärställd, tvåcylindrig tvåtaktsmotor på 764 cm3 och 25(28)hk. 3-växlad låda med frihjul.
Totalvikt 805 kg. Längd 3950 mm, bredd 1620 mm, höjd 1450 mm.
Hjulbas 2470 mm Spårvidd 1180 mm,
Vattenkylning enligt termosifonprincip, torsionsfjädring, pilblinkers. Hjul 5,00 x 15.
Stående pedaler.
6-volts elsystem.

Grundläggande data Saab 93 1956-1960:

92:ans ersättare, presenterad i december 1955, helt ny framför A-stolpen.
Tvådörrars, fyrsitsig sedan, självbärande kaross, framhjulsdrift.
Längsmonterad, trecylindrig tvåtaktsmotor på 748 cm3 och 33 hk. 3-växlad låda med frihjul.
Totalvikt 810 kg. Längd 4010 mm, bredd 1570 mm, höjd 1450 mm.
Hjulbas 2488 mm, spårvidd 1220 mm.
Kylfläkt, termostat och vattenpump, skruvfjädrar fram och bak. Stel U-formad bakaxel.
Slanglösa däck. 12 volts elsystem.

Saab 92 och 93. Skillnader mellan årsmodeller

Modell/
årsm.
KarossChassieDrivlinaKomfort/
förarmiljö
Övrigt
Saab
92 1950
Självbärande,
stark kaross, plant golv, lågt luftmotstånd, bagagerum ej åtkomligt
utifrån, delad framruta, bakhängda dörrar. Endast grön
lack
Torsionsfjädring2
cyl. 2taktsmotor 764cc, 25 hk. Tvärsmonterad. Kylning enligt termosifon-
principen.
Fyrsitsig
sedan med två dörrar. Instrument från VDO under året.
Batteriet
i bagagerummet.
Saab 92 1951
Saab 92 1952
Saab
92 1953
Större
bakruta. Utifrån åtkomligt bagageutrymme. Tanklock på
vänster bakskärm
Säten
med skum- gummistoppning och skålade fram- ryggstöd. Baksäte
lätt borttagbart
Batteriet flyttat till motorrum. Bränsletanken omplacerad.
Saab 92B 1954Syntetisk lackering. Bakljus flyttade till skärmarna fr. chnr 11.001. Prydnadslister på fram och bak- skärmarnaVentilationshål på hjulen.Höjd motoreffekt till 28 hk. Ny förgasare, ny tändspole.Förbättrad friskluft / värmeanläggning. Dragskydd på främre sidorutor.
Saab
92B 1955
Nya
stötfångare under året. Ändrade bakljus infördes enligt ovan
Detaljförbättringar
på instr.panel
Saab
92 1956
Saab
93 1956
Ny grill,
motor- huv och fram- skärmar. Nya stötfångare
Skruvfjädrar.
Ny hjulupphängning. Något ökad hjul- bas och spårvidd.
U-formad rörbakaxel.
Ny 748 cc längs-
monterad motor med tre cyl. och 33 hk. Ny växel- låda. Förbättrad
kylning.
Något
ändrad instrumentpanel.
Saab
93B 1958
Välvd
vindruta utan mittstolpe. Blinkers istället för körriktings
pilar
Oljeinblandning
minskad från 4% till 3%.
Vindrutetorkare
med 43% större svepyta. Justerbart baksäte. Fästpunkter
för säkerhetsbälte.
Stöldskydd
med armerad kabel mellan tändlås och tändspole. Förbättrat
elsystem.Saab GT750 introducerades.
Saab
93B 1959
Kylsystemets
volym ökar till 7,5 liter under året-
Vindrutespolare
med manuell pump. Justerbara, bekvämare stolar. Handskfackslucka
Assymetriska
strålkastare.
Saab
93F 1960
Dörrar upphängda
i framkant. Nya dörrtätningar.
Armstöd
på dörrarna

Sammanställt av Martin Bergstrand.