Konstruktion
Författare: Patrik Hermansson
En Saabo består av två huvudelar, chassit och karossen.
Chassit
Chassit på en Saabo består av en trekantig stålram byggd av fyrkantprofil (40x60x2mm). Basen i triangeln går mellan hjulen, och i denna bas sitter den torsionsstav som utgör fjädringen. I var ände på basen sitter en kort länkarm, i andra änden på denna länkarm sitter hjulnaven. Spetsen på triangeln pekar mot vagnens framände, och i denna är draget monterat. Dragstången är av samma material som ramen, på denna sitter en påskjutskoppling av fabrikat Winterhoff, typ AT/1000.
Bromsen utgörs av en tryckstång och en hävarmskonstruktion. Denna hävarm är kopplad till en länkarm och en gängad stång, som i sin tur är kopplad till bromsvajrarna. Genom att skruva på länkarmen förkortas eller förlängs dragstången, och vajrarna sträcks eller slackas. Bromsvajrarna går sedan till vardera hjul, där de påverkar trumbromsarnas hävarmar. Bromsen är av fabrikat PML, typ BM-185×30. Effektiv bromsbeläggsarea 250 cm2, handbroms saknas. Bromstrummorna är gjutna.
Behöver man byta bromsvajrar så går det att använda vajrar till Saab 95/96, finns på Biltema. Man får montera egna vajerlås vid bromsarna samt klippa av vajrarna en bit.
Stötdämpare finns inte på de flesta vagnar, även om det förekommer på ett fåtal.
Fjädringen är en ”torsionsfjäder av gummi” (anges även som ”gummifjädrande axel”), fabrikat Rosta(?), tillåten belastning 450kg.
Karossen
En Saabo är inte byggd som de flesta andra husvagnar med en träram och plåtklädsel. Karossen är istället tillverkad av två plasthalvor (ovandel och nederdel). Plasten är glasfiber på de flesta vagnar, på de senare vagnar användes enligt uppgift epoxiplast. Karossen är en sandwich-konstruktion med plast ytterst och innerst, mellan dessa sitter isolering i form av wellpappliknande kartong. Denna konstruktion gör tyvärr vagnen fuktkänslig då fukten inte kan avdunsta. Bilden nedan ger en uppfattning om hur det ser ut när den inre plasten och isoleringen tagits bort vid fuktsanering.
Rutorna i vagnen sitter monterad med karosserilist. KAn köpas från Kuntze (artikelnummer 506.0418). Det är ganska besvärligt att byta rutor själv, men det går att få gjort för några tusenlappar hos en duktig glasmästare. På vagnen nedan har Bergers Glasmästeri i Vänersborg bytt samtliga rutor. Ett riktigt lyft för vagnen då de gamla rutorna så gott som alltid är ”mjölkiga”.