Throttle actuator

Forum / Modellspecifika forum / NG9-3 / Throttle actuator

  • Författare
    Inlägg
    • maj 25, 2025 kl. 11:53 #521619

      Hej alla glada medlemmar.
      Jag har problem med min throttle actuator enligt min kodläsare. Han bluddrar och händer inte så mycket när man gasar. Finns det att köpa nytt eller kan man reparera den. Vill även ha tips på någon duktig Saab mekaniker i Södertälje eller söder om Stockholm som man kan fråga eller lämna in bilen till.
      Bilen ifråga är en Saab 9-3 aero sport sedan årsmodell 06

      Kenta

        maj 26, 2025 kl. 14:03 #521655

        4cyl eller 6cyl?

        Kent Karlsson>> Du har PM.

          maj 26, 2025 kl. 14:15 #521656

          4-cylindrig

          Kenta

            maj 29, 2025 kl. 15:07 #521710

            Hej. Har nu bytt gasspjällhuset men han bluddrar fortfarande. Får fortfarande upp felmeddelande att det är det felet. Tar bort felmeddelande och prövar att starta igen. Går likadant fortfarande. Blir tokig när man inte hittar felet.
            Har vi någon SAAB specialist runt Enhörna

            Kenta

              juni 5, 2025 kl. 16:56 #521883

              Hej alla glada medlemmar. Håller på att bli tokig på min Saab. Har ställt frågan här förut om gasspäjällhuset. Den är bytt och luftmassagivaren är också bytt. Den går kanon ett tag sen börjar den bluddra och gå dåligt igen. Blir tokig när man aldrig hittar felet.

              Kenta

                juni 6, 2025 kl. 13:19 #521905

                Är spjällhuset bytt så är felet i motorstyrdonet Trionic8. Ganska vanligt fel.

                  juni 6, 2025 kl. 13:21 #521906

                  Tackar. Ska googla på det

                  Kenta

                    juni 6, 2025 kl. 13:27 #521907

                    För jag antar att du fortfarande får felkoder på spjällhuset?

                     

                    Kent Karlsson>> Du har PM förresten.

                      juni 6, 2025 kl. 13:34 #521908

                      Japp får fortfarande felkoder ja

                      Kenta

                        juni 8, 2025 kl. 07:29 #521929

                        Hej

                        Kolla in: sparts.se

                        Han kan laga T8 styrdon med vissa felkoder, se hemsidan.

                        Hälsn.

                        Bernt

                          juni 23, 2025 kl. 23:43 #522209

                          Hej igen.
                          Jag blir tokig. Gasspjällhuset bytt luftmassagivaren bytt styrmodulen bytt men likförbannat så bluddrar bilen. Fick upp på min felkodläsare att det var en cylinder som misständer. Har kollat och bytt tändspolar bytt tändstift efter det var jag ute och provkörde bilen i en timme. Gick som den skulle. Gick ut några timmar senare och skulle provköra. Bluddrar som vanligt. Nu får jag upp att det är gasspjällhuset igen. Jag blir tokig kör den snart till skroten. Finns det någon duktig Saab mekaniker inom Stockholmsområdet helst på södra sidan då jag bor i Enhörna. Jag behöver hjälp kommer inte på något mera. Den börjar kosta mycket pengar nu

                          Kenta

                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.