Etapp 1,5 – klar

Forum / Övrigt / Allmänt / Etapp 1,5 – klar

  • Författare
    Inlägg
    • maj 6, 2004 kl. 18:56 #10524

      Såja,

      från och med idag vilar numera min lilla ögonsten i sitt garage i väntan på kärleksfull hand Själva turen gick bra. Oj vilken skillnad jämfört med min vardagsbil! Det tar nog en stund att lära sig köra med frihjul, lite hopp o skutt blev det mellan växlingarna, sedan skall jag justera kopplingen en aning så pedalen tar lite högre. Läste att det gick att justera nere vid lådan. Den är väldigt känslig i detta nu.

      Jag noterar att själva frihjulet orskade lite extra litet hopp mellan växlingarna, när jag gasade upp efter att ha växlat. Lika bra att skölja ur lådan och byta till ny fräsch fin olja. Jag ger mig på en gissning att det beror på seg gammal olja som gör att frihjulet greppar senare vid ett onormalt högre varvtal än vad som är normalt.

      När man väl fått vagnen i rulling beter den sig som förväntat och skillanden i acceleration jämfört med min 180 hästars turboförsedda vardagsbil är ENORM!! Bromskraften är också en helt annan

      Kompisen som körde bakom som jag skulle åka hem med noterade en härlig rökutveckling! Tro det med choke o kall motor! Vidare tar det en stund innan jag vänjer mig vid att backspegeln inte sitter där jag var van att ha den..

      Noterade dock att väghållningen efter alla år är helt okej! Och att styrningen saknade servo blev jag också varse när jag skulle backa in i garaget!!

      Förövrigt fortsätter jag till helgen, att utforska denna förunderliga tingest

      Lyrisk!!

        maj 6, 2004 kl. 19:09 #74645

        Citat:


        Ursprungligen postat av Tobias A:
        [qb] Jag ger mig på en gissning att det beror på seg gammal olja som gör att frihjulet greppar senare vid ett onormalt högre varvtal än vad som är normalt.
        [/qb]


        Njae. Tveksam då detta inte är teoretiskt möjligt!

        Tror mer det är det, att du inte är van vid tvåtaktsmotorns egenhet att tända VARJE motorvarv istället för vartannat, och därigenom klinga en oktav över en fyrtaktare vid samma givna varvtal.

          maj 6, 2004 kl. 19:51 #74646

          Man lär så länge man lever Blir fler tillfällen att ta ut den och köra och med det lär jag mig den rätta tekniken. Tack Enor!

            maj 6, 2004 kl. 21:14 #74647

            Byt du olja i växellådan om du inte vet hur gammal den är.
            Du bör definitift kolla så att det ej har kommit vatten in i lådan.

          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.