Oljeläkage vanligt på 9-5 BioPower?

Forum / Övrigt / Allmänt / Oljeläkage vanligt på 9-5 BioPower?

  • Författare
    Inlägg
    • februari 22, 2009 kl. 16:46 #19620

      Håller på leta 9-5a för min fars räkning, främst 06or och nyare. Spanar lite på KVDs auktionssajt efter potentiella fynd men slås av att var och varannan 4-7000 milare är anmärkta med oljeläkage från motorn.

      Så för att vet om det är bilar man bör avstå ifrån eller ett lättfixat problem, så undrar jag om nån vet vad det kan vara?, måste ju vara nåt fabrikationsfel på såpass nya motorer och när det verkar så frekvent?

      //William

        februari 22, 2009 kl. 17:08 #136107

        nja om det är på var och varannnan bil vet jag inte, men gavelkåpan vid växellådan kan läcka lite på en del pga ett par skruvar som lossnat, enkelt fixat m.a.o.
        Kan ju så klart va på andra ställen också som det läcker,beror ju på vad de menar med oljeläckage med, mycket?, lite? bara så det har fuktat lite? lite oljefukt vid någon packning finns ju i princip på alla motorer efter ett par år. Beror ju på hur bilen är servad med,och hur den är körd, kan ju läcka vid turbo också om oljebytena inte skötts så turbon e sliten, då kan det komma lite olja där.

          februari 22, 2009 kl. 17:10 #136108

          Ptja, ont om Saabmotorer som är helt torra 🙂 Men det är inte helt ovanligt att man byter vevaxeltätning, vissa motorer läcker olja från blockpackningen och ibland räcker det med att efterdra toppen.

          Vissa bilar monterades för långa skruvar i huset till vevaxeltätningen och det finns om jag inte missminner mig en kampanj på detta. Men jag är inte helt säker på omständigheterna kring detta.

          Rent generellt gäller ju att köpa en -04 eller nyare, då har man inga motorproblem.

            februari 22, 2009 kl. 18:27 #136113

            Det är som sagt vad jag läser i KVDs besiktningsnoteringar om bilarna, jag tolkar det som fuktande. Så det är nog inget allvarligt med andra ord, men de får väl skit för det om de inte tar upp det antar jag. man får mycket för pengarna vad det gäller 9-5or måste jag säga 🙂 ..och ännu mer om man kan stå ut med lite småskavanker på auktionsbilar.

              februari 22, 2009 kl. 19:17 #136119

              Ja om det är mellan block o topp det läcker så är garanterat ett par toppbultar lösa,det är plåtpackning där så en efterdragning så är det problemet löst, brukar iofs vara på de äldre motorerna som det händer på.

                februari 22, 2009 kl. 19:23 #136121

                angående kvd så är det så som du säger att det räcker med väldigt lite fukt för att dom ska påpeka det.
                det finns nog inga som kollar bilar så noga som dom gör.
                de erfarenheter jag har av kvd är att dom hittar saker som inte ens köparen hittar sen.
                var finns bilarna som du har tänkt? du kan ju åka o titta på dom.

                  februari 22, 2009 kl. 19:40 #136124

                  Märkligt att oljeläkage kan vara ett problem. Jag har haft ett antal Toyotor som aldrig läckt olja snarare har oljetrågen varit rostiga på utsidan. Dock kan ju oljeläkage fungera som rostskydd under bilen.

                    februari 22, 2009 kl. 20:51 #136131

                    De intressanta objekten är ju oftast nere i södern, så det blir att lita på beskrivningarna och säljare och göra bedömmning på plats. Går egentligen inte att köpa bilar i de prisklasserna här i norr, när man ser utbudet och priserna i huvudstaden med fler storstäder.

                    KVD verkar ju dessutom värt ett försök också, ska hålla lite koll på det i veckan och se vad de intressanta bilarna hamnar på i slutändan.

                    Urban: jag har nog något än mer fantastiskt, en 13 år gammal amerikansk liten dinosaurie med 8 ”oljesystem” som inte lämnar en fläck efter sig i garaget. det är helt otroligt! (nu skjuter jag väl nån packbox imorrn bara för det :doh: )

                      mars 5, 2009 kl. 15:26 #136754

                      Nu har jag budat hem en oljesölig 9-5a till farsan, får se vad det innebär när den är hemma i garaget. Men nybesiktigad är den, så allt för jävligt kan det nog inte vara 🙂

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.