Rallye Monte-carlo Historique – Äntligen slut

Forum / Övrigt / SSR / Rallye Monte-carlo Historique – Äntligen slut

  • Författare
    Inlägg
    • februari 6, 2010 kl. 19:14 #21616

      Nu när marken är snötäckt så visar jag en liten bild tagen för 2 dagar sen i Monaco. Otäckt att komma hem till snön. Skall ladda mina batterier i huvudet, så kommer det en liten berättelse senare.

        februari 6, 2010 kl. 19:19 #152720

        Häftigt Johan!! 😀 Vi väntar på berättelsen med spänning! 🙂

          februari 6, 2010 kl. 21:02 #152730

          Skarpt läge norr om Bad Hombourg i Tyskland. Efter lite trixande lokaliserades fukt inuti ena tändkabeln. Efter byte så gick bilen säkert 3-4 mil till innan nästa fel smög sig på…

            februari 6, 2010 kl. 21:10 #152732

            Kul med lite variation…

              februari 6, 2010 kl. 21:15 #152733

              Saaben i dess rätta element!

                februari 7, 2010 kl. 20:17 #152784

                Fortsätt Johan!
                Mer bilder och lite berättelser.

                /TTuffe

                  februari 7, 2010 kl. 21:14 #152790

                  Roligt äventyr! Hoppas ni hade det kul! Liten transportsträcka Köbenhavn-Monaco.

                    februari 8, 2010 kl. 09:10 #152809

                    Nu är den värsta snön undanröjd hemma så nu kan jag skriva lite mera.

                    Om man leter efter en utmaning så är Rallye Monte-carlo Historique en av de tävlingar där man får mycket av det.

                    För de som har startplats Köpenhamn så innebär det 196 mil ”transport” ner till Monaco innan själva tävlingen börjar.
                    Att jämföra med Midnattssolsrallyt 2006 när många röster höjdes över den ”hemskt långa” tävlingen på totalt 230 mil förstörde alla tävlingsbilar.

                    Det stora provet på transporten är att hålla sig vaken. För de som startar i Köpenhamn åker man via Celle där man har en övernattning. Sen går starten på torsdag morgon och man kör via Bad Hombourg där fler tävlande sluter upp. Man kör först hela dagen, hela kvällen, hela natten, hela morgonen, hela dagen för att sedan nå hamnen i Monaco (ca 30 timmar körning nonstop). Dessutom skall flera passerkontroller passeras för att kontrollera att bilarna kör rätt väg. Flertalet av dessa mil sker på småvägar vid sidan om de stora motorvägarna dessutom. På toppen av detta så passar vädergudarna på att göra det ännu mer krångligt. Först väldigt mycket regn för att sedan övergå i väldigt mycket snö. Det är nu man som servicebil åker skytteltrafik mellan tävlingsbilarna med fuktproblem.

                    Vi hade 3 bilar att hålla ordning på. En Saab 96 kortnos, en Austin A-40 futura och en Volkswagen 1500S. Den anda som gick problemfritt var folkvagnen. Efter lite fuktproblem i början gick även Saaben bra. Däremot lilla Austinen hade vi lite mer jobb med.

                    Bifogar en bild på en annan liten goding från tävlingen.

                      februari 8, 2010 kl. 17:54 #152834

                      Kul läsning.

                      30 timmar är länge. Kört solo till St.Anton en gång c:a 150 mil. Då blev det en kort tupplur på en p-ficka när koncentrationen sackade.
                      Hur tidspressad är transporten?

                      Är lite nyfiken om servicebilen funkade som tänkt. Du hade ju lite jobb med den innan.

                      /TTuffe

                        februari 8, 2010 kl. 20:41 #152858

                        Transporten är så pass pressad att du hinner tanka och gå på toa, sen iväg. Passerkontroller på vägen inom vissa tider så är det i regel mindre vägar att köra också.

                        Servicebilen fungerade bra bortsett från en bromsslang som inte ville vara med längre i alperna. Det blev närmare 600mil på 10 dagar så den får med beröm godkänt för insatsen. Speciellt med så pass mycket last som den fick släpa runt på.
                        Det nya takräcket var lagom för 6st däck liggandes så det blev totalt 14 däck på taket. Bilen var dock välfylld inuti så några krängningstendenser uppfattades aldrig. Det funkade med den uppstyvade fjädringen bak också. Husvagnsfjädrar och monroedämpare med inbyggd fjäder. Ser lite låg ut bak men vi klarade oss helt utan att slå igenom eller skrapa dragkroken. Trots höga farter över järnvägsövergångar m.m.

                        På hemvägen körde vi från gränsen mellan Italien och Schweiz till Kielfärjan på 10,5 timmar. Detta är en sträcka på 120mil så man får säga att enkelförgasare med H-motor är pålitliga och slitstarka. Skall blir trevligt att få i den nya 2,5 liters h-motorn med 16-ventilstopp och k-jetronic och se om man kan köra ifrån några tävlingsbilar i alperna.

                        Kul att flera team hade satsat på tidstypiska servicebilar. Det var några transiter och även en Simca av kombimodell.

                          februari 8, 2010 kl. 21:26 #152863
                          Johan Josefsson wrote:
                          …Transporten är så pass pressad att du hinner tanka och gå på toa, sen iväg…

                          … och då menar du inte de franska toaletterna va, Johan? För då lär det ta en stund. 😀

                          /En som har sett bilderna från Le Mans

                            februari 9, 2010 kl. 10:55 #152888

                            Nej Dick, den bilden kommer aldrig att publiceras på Internet…

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.