Sv: Re: Hur hårt sitter ventiljusteringsskruvarna?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Hur hårt sitter ventiljusteringsskruvarna? / Sv: Re: Hur hårt sitter ventiljusteringsskruvarna?

    Anonym
    april 4, 2004 at 06:43 #73801

    Tack! jag har kollat i Haynesboken och förstått konstruktionen, det finns ju inga kontramuttrar eller dylikt så jag visste att det skulle sitta trögt.
    Man kan säga att det sitter mycket hårdare än vad jag vågar stressa ventilförarna och deras axel med.
    Det känns ungefär som att lössa en V4-hjulbult, HHHRRRMMMPPPFF!, men jag har en 11mm nyckel som är väl 17cm lång och inte 30-40cm som en hjulnyckel.
    Någon som har uppgift om ungefärligt moment för att rubba justerskruvarna?
    Hittade förresten svarta plastbitar vid en ventilfjäder, det är ju en ventiltätning som gått upp.
    Läste i forumet att toppen borde av, mest för att kunna slipa in den ventilen som varit otät.
    Olja har säkert runnit ner och bränt fast i ventilsätet stod det, med tanke på jobbet man lägger ner kan man ju ta alla ventiler och tätningar på en gång.
    Biltemas sotningssats för 229,00kr inehåller allt och endast topplockspackningen ska vara lite sladdrigare än klubbens men duga.
    Men om man bara byter tätningar, är det då möjligt att ta bort geggan på topplocket utan att riva det?
    Känns som den borde vara utanpå motorn, inte därinne.
    Fotogen? diesel?… ner genom det hela till oljetråget och sedan en mellanolja för sköljning?
    Hjälp… :confused: