Renovering Torkarmotor Tvåtakt

Efter att ha samlat på mig ett antal torkarmotorer som fungerat mindre bra bestämde jag mig för att se om det går att renovera en torkarmotor. En av motorerna gick i princip inte runt. De andra tre gick runt, felet på dessa var att de inte låter torkarna stanna i rätt läge. Motorn stannade alltså direkt när man vred av reglaget, oberoende av var på rutan torkarna befann sig. Detta är inte tanken, de ska stanna längst ned på rutan.

20100326_001

Torkarmotorn sedd underifrån.

20100326_002

Bottenplattan avskruvad.

20100326_004

Under denna platta finns motorns växellåda. Här ska det finns tre kugghjul, en styrpinne och fett. Detta sistnämnda har efter alla år som gått blivit till en seg äcklig gegga.

20100326_009

Rengöring påbörjad, det fanns kugghjul där i smeten!

20100326_011

20100326_005

Rent och fint!

20100326_006

Här syns styrpinnen som trycker på brytarna i kontakten. På undersidan av det stora kugghjulet sitter en styrklack som i sin tur trycker på pinnen. (Syns på bilden ovan som en ljus detalj på kugghjulet till höger). Fungerar allt som det ska kommer pinnen, klacken och brytarna att hålla motorn igång tills torkarna nått rätt läge trots att reglaget i kupén slagits från, men är fettet som i det här fallet gammalt och kletigt kan den inte röra sig som den ska. I denna motor var fettet så segt att inte heller kugghjulen inte kunde röra sig fritt.

Allt som återstår nu är nytt fett, samt att skruva ihop och provköra.