JIT-reservdelslager – brytarlöst tändsystem?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / JIT-reservdelslager – brytarlöst tändsystem?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / JIT-reservdelslager – brytarlöst tändsystem?

  • Författare
    Inlägg
    • december 11, 2011 at 20:48 #4717

      Att frihjula runt i en V4 innebär att man måste ha med sig en verktygslåda och ett mindre “JIT-reservdelslager” (just in time). Häromveckan gjorde jag ett allvarligt försök att få igång Solex’en och få den att fungera okey. Vilket den bara gjorde till ca 75% av tiden. Då fungerade den hur bra som helst men när den inte gjorde det så var den rena mardrömmen och ingenting stämde. Bytte därför till en bättre beg. Fomoco med manuell choke. Den fungerar, måste bara justera gaslänkarmarna innan den kan anses som helt okey.

      Funderar därför på en tur utomös till Biltema och handla in såna här vinkelleder.

      Byta till brytarlöst? Vad rekommenderas?

      Nu ikväll var jag ut en sväng på ön för att träna. På hemvägen längs landsvägen gav tändningen helt upp efter först ha börjat baktända. Där stod jag plötsligt i beckmörkret med isvindarna från havet tjutandes kring öronen. Turligt nog hade jag en ficklampa så jag kunde kolla hur brytarna såg ut. Klacken som går mot fördelaraxeln var bortsliten (brytarkontakten byttes så sent som i augusti i år och axeln smordes med en gnutta fett). Någon som vet vad är bästa sätt för att förhindra liknande inträffar igen? Den fuktiga havsluften kanske tär hårt på bilarna. * Det såg ut som om klacken hade smält.

      Händelsevis hade jag köpt på mig bl.a brytarspetsar så jag har ett mindre lager användbara prylar hemma. Det blir därför att kliva upp tidigt och åka med första bussen imorgon som kör längs landsvägen. (På ön är det gratis att åka med bussen och laddstolpar för elfordon är också gratis). Det är lätt att byta och ställa in brytarkontakterna. Därefter får jag skynda så jag hinner med morronfärjan utomös.

      Att ha ett JIT-lager på ön = lärorikt.

        december 11, 2011 at 21:40 #36139


        Beror det på att brytaren har gått varm på något sätt?

          december 11, 2011 at 22:58 #36147

          Jag har för mig att jag har varit ute för samma sak, att klacken “försvinner”, vad det beror på vet jag inte, vad jag dock vet är att med brytarlöst system så är man kvitt allt krångel, man ställer in tändningen, och sen är den inställd.
          Jag har ett gammalt biltemasystem i min ena v4, och ett ignitor i min andra och båda funkar klockrent.
          Ignitorsystemet är väl att föredra då det är så lätt att installera, det finns även ett annat system som är nästan identiskt med ignitor men jag har glömt vad det heter, nån annan vet säkert.

          /Anders

            december 12, 2011 at 04:37 #36150

            Hot Spark, har det i min v4, funkar kalas och är lättinstallerat, behövde bara skarva kablarna då de inte räckte ända fram till tändspolen.

              december 12, 2011 at 07:04 #36151

              Pertronix kanske? Vill minnas att de har ett liknande.

                december 12, 2011 at 09:26 #36158

                Topplocksverkstan hittade jag ett hemmapularalternativ som jag har tänkt prova.
                Om du scrollar ner ser du fördelaren med brytarlös tändning.
                Har köpt delarna som väntar på att jag ska få tid….
                Förövrigt ett spännande projekt med v4 turbo som tyvärr verkar avstannat.
                Här är en liten beskrivning som jag fick via mejl

                Det lättaste du kan göra är att gå till din närmaste skrot och leta upp en volvo 740 1982-86.
                Det du ska leta efter är den motormodell där fördelaren sitter framme på motorn med hallgivare. Det finns även utan fördelare utan hallgivare, de motorerna har vevaxelgivare istället och dem har du ingen större nytta av till detta. När du hittat rätt plockar du med dig hela tändsystemet, fördelare tändspole och tändmodulen som sitter i innerskärmen ovanför spolvätskebehållaren. Klipp inga kablar utan trä ut dem snyggt. Sen har du allt i princip komplett. När hela systemet sitter ihopakopplat har du bara 2 trådar över och det är plus och minus. Du får modifiera din V4a fördelare något för att grejjerna ska passa. Jag fick borra nya hål i v4ans fördelarhus till den plattan som hallgivaren sitter nitad på. Du ska även flytta över Volvofördelarens inälvor, den roterande delen inne i fördelaren med vikterna på som retarderar tänningen vid varv. I volvons fördelare sitter denna fast med ett klipps i toppen men inte på V4ans Jag satte upp min v4a fördelare i en svarv och borra ett litet hål i toppen och satte en m3 skruv med en bricka. Med toppen menar jag den axel där rotorn trycks på under fördelarlocket. Det är lite svårt att förklara så här i ett mail men det hela blir rätt självklart då man plockar isär grejjerna så ser man hur det sitter ihopa. När du filar ut hacket för kontakten till hallgivaren försök att göra det så att den inte sitter ivägen. När man sen monterar tilbaka den modifierade fördelaren i sin motor kan man rotera huset lite hur man vill, man får kompensera läget med att flytta rotorn som går in i oljepumpen och drivs av kammen så att den pekar någerlunda rätt i förhållande till vilken cylinder som ska ha den första gnistan vid övre dödpunkt. Mer exakt får man ställa in tändningen med tändningslampa sen eftersom inställningsmärkena inte stämmer på fördelaren mer.

                /Owe

                  december 12, 2011 at 14:11 #36164

                  @svarvaren wrote:

                  … Mer exakt får man ställa in tändningen med tändningslampa sen eftersom inställningsmärkena inte stämmer på fördelaren mer.[/color]

                  /Owe

                  Tackar för bra tips. Nu är bara mitt bekymmer att jag bor väldigt avsides till för att hitta någon “välsorterad skrot, men de finns inom räckhåll. Typ en dagsutflykt till Tyskland eller södra Sverige.

                  Hittade förhoppingsvis felet med den “försvunna kontakten på brytarspetsarna. En skadad kabel till tändspolens sekundär där gnistpulsen smet iväg och gick bakvägen. Det är fixat nu. Var ut en provsväng runt ön. Motorn går förvånansvärt bra med ett ordentligt drag från lägre mellanregistret och uppåt. Kanske beror det på de flödesmodifierade topparna. Men lågfarten är racklig. Nu sitter det förvisso bara på en vanlig Fomoco. Bra gärna skulle jag vilja få fatt i en bättre weber att prova. Ifall någon har en liggandes, pm’a! 🙂

                    december 12, 2011 at 16:09 #36168

                    @Jos wrote:

                    Nu är bara mitt bekymmer att jag bor väldigt avsides till för att hitta någon “välsorterad skrot, men de finns inom räckhåll. Typ en dagsutflykt till Tyskland eller södra Sverige.

                    http://www.hot-spark.eu/bosch.html

                    50 Euro inkl frakt hem i brevlådan, samma som skroten tar för en begagnad fördelare… bara att handla :CH

                      december 12, 2011 at 18:36 #36179

                      @William wrote:

                      @Jos wrote:

                      Nu är bara mitt bekymmer att jag bor väldigt avsides till för att hitta någon “välsorterad skrot, men de finns inom räckhåll. Typ en dagsutflykt till Tyskland eller södra Sverige.

                      http://www.hot-spark.eu/bosch.html

                      50 Euro inkl frakt hem i brevlådan, samma som skroten tar för en begagnad fördelare… bara att handla :CH

                      Helsmidigt! 😀 Brukar handla en hel del via internet. Frakterna fungerar helfint och snabbt. Posten kommer 6 dagar i veckan till ön och de bär t.o.m ut paketen, ställer dem innanför dörren om man inte är hemma. Priset är ju också helt fördelaktigt, som hittat.

                      Modellen som passar på V4’an är det Hot-spark 3BOS4U1? Beställer direkt.

                        december 13, 2011 at 15:53 #36236

                        Japp, det är den du länkar till som jag köpte i våras. Dubbelkollade ordermailet och priset blev 57 euro, jag glömde VATn på 19% som läggs på priset.

                        Kan bjuda på en bild också:

                          januari 9, 2012 at 16:05 #37476

                          @William wrote:

                          Japp, det är den du länkar till som jag köpte i våras. Dubbelkollade ordermailet och priset blev 57 euro, jag glömde VATn på 19% som läggs på priset.

                          Kan bjuda på en bild också:

                          Hur är driftsäkerheten med Hot-spark? Hörde något från en bilmekaniker om att det ger upp efter 1-2 år och är billigt skräp. Jag har ännu inte provat så jag kan inte säga något. Men för en massa år sedan hade jag en V4 med brytarlös tändning (hallgivare). Tribox har jag för mig det hette, ett svenskt system. Fungerade alldeles utmärkt, även om vintern uppe i kallaste norrbotten. Det fungerade så pass bra att min nästa V4’a fick ärva tändsystemet. Drygt fem års erfarenheter har jag av Hall-givare och de är bara bra.

                          Blir spännande att prova Hot-spark.

                            januari 11, 2012 at 18:30 #37598

                            Jag köpte “hot spark”, funkar kanon! Har visserligen bara kört 100mil eller så med det ännu, men jag tycker att motorn går jämnare och har bättre segdragning. Kan ju vara ett utslag av “bilen går snabbare när den är nytvättad” syndromet också!

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.