jos

  • @Janne Hagnell wrote:

    Som nämnts, en fet packning och sedan kanske värmesköld på det?

    Har försökt klura ut mer kring ånglåsproblemet och dagens bensin. När motorn är varm ”bubblar det” i bränslefiltret som sitter mellan bensinpumpen och förgasaren, annars inte. När motorn var ordentligt varmkörd och vägrade starta hällde jag ur en PET-flaska lite…[Läs mer]

  • @Retic wrote:

    Jag har varit förskonad från allvarligare bekymmer med dubbelports solexen. Någon enstaka gång varma sommardagar har den varit något svårstartad med varm motor efter ett kortvarigare stopp. Så gott som varje gång detta har hänt har jag stått parkerad i ett uppförslut. Jag har också konstaterat att det droppar bensin ner i spjället. D…

    [Läs mer]

  • @saabteddan wrote:

    Tror precis som dig Jos att det är flera saker som samverkar, förgasarna är ju gamla och slitna vid det här laget. Det kan ju vara så att weberförgasaren är mindre känslig eller/och har bättre kvalitet. De jag talat med som har mycket erfarenhet vad gäller förgasare säger att jag skulle få ut betydligt mer effekt av att montera…

    [Läs mer]

  • @saabteddan wrote:

    Jag har haft flera v4or med denna solexförgasare och känner igen fenomenet väldigt väl. Det jag har fått förklarat för mig är att det blir ånglås i förgasaren när motorn är varm och man sedan stannar motorn. Har förstått det som om bensinen förångas. Vet ej om det är hela sanningen. Har också undrat om weberförgasarna ha…

    [Läs mer]

  • @Stefan wrote:

    det låter ju som nålventilen läcker………..

    Nästan så man kan höra hur den droppar, men nålventilen är sprillans ny sedan några veckor tillbaka. Kan den ha hängt sig pga ”skit i bränslet”? Eller för mycket värme från motorn pga inte tillräckligt tjock packning mot insugsröret? Ånglås i kylsystemet (dåligt luftat)?

    Om det ä…[Läs mer]

  • @Rickard735 wrote:

    http://www.syf.se/anodisering_eloxering.html

    Tackar för länk. Glansanodisering verkar intressant. Får ringa runt och höra om prisnivån. Blir till att först rengöra och polera upp fälgarna till max.

  • @Gyllenberg wrote:

    Ursäkta, känns som jag svämmar över forumet med dumma frågor men jag beställde balansaxellager från bjorknasbildelar tror jag sidan hette och för han skulle det ta en vecka och kosta 450:- men nu har det strulat och tar allra minst en vecka till om han beställer idag.

    Finns det något annat företag som har dessa hemma? Har hittat…

    [Läs mer]

  • @Jan-Olov wrote:

    Jag skall kolla oljetrycket på tomgång etc. Man vill ju inte tro på sådana trista
    möjligheter. Men jag har alltid byt olja och filter och justerat fläktremmen med tanke
    på balansaxellagrens välbefinnande. Har ej heller känt något särskilt glapp vare sig med eller utan
    ventilmekanismen monterad. Men jag får se.

    Märkte du att PVS v…

    [Läs mer]

  • jos svarade på ämnet v4 insug i forumet 95/96 V4 5 år, 2 månader sedan

    Väteperoxid är ett kraftigt oxideringsmedel. Aerosolen föroxiderade bensinmolekylerna och gjorde dem betydligt mer lättantändliga kort före bränsleblandningen sögs in i cylindrarna med följd att förbränningen blev effektivare. Normalt bildas väteperoxid inne i cylindrarna pga stigande tryck och temperatur. Det är en förutsättning för all förbrä…[Läs mer]

  • @Daem wrote:

    @Jos Reinard wrote:

    Kolla så allting är rätt kopplat i tändsystemet, ingen kortis någonstans och ingen tjuvström smälter ned nocken
    Brytarlösa Hot-Spark verkar fungera bra.

    … när du pratar om tjuvström så hur menar du då? För det verkar precis som du säger att nocken slits ned.
    Jag har inte bytt kondingen, kanske är ide att testa…

    [Läs mer]

  • Solex dubbelportsförgasaren har varit min mardröm i en veckas tid så här innan färd upp til Stockholm. Fick med Solexen när jag köpte bilen, påmonterad satt dock en Fomoco med manuell choke. Den fungerade alldeles utmärkt tills en dag den förgasaren gav upp. Flottören hängde sig och bensinen flödade över varvid en mindre förgasarbrand…[Läs mer]

  • Googlade och hittade en läsvärd tråd i ett engelsk Saabforum om hur en spanjor fick ordning på sin från Finland importerade Saab V4’a. Illustrerad med många bilder.

  • @Janne Hagnell wrote:

    Byta till Weber, kanske..?

    Jorå, har minsann tänkt tanken fler än en gång. Men nu är haken att både bil och jag befinner oss i udkantsdanmark på en liten ö utan tillgång till vare sig reservdelar eller Weber-förgasare. I och för sig är det nära till Tyskland. Behöver man vara ett tekniskt geni för att få en Solex till att…[Läs mer]

  • Googlade och hittade precis det jag sökte. 🙂

  • @emul wrote:

    Svarvar man har jag väl sett folk måla helsvart först och sen svarva. Jag fixade ett par som såg ut som de där (fast som redan var svarvade) men endel envishet, fiiiint slippapper och ett evigt maskeringsjobb..sen lack.

    Fälgarna är svarvade och blästrade, har sedan dess legat i garage ett antal år.

    Efter ha kollat på youtube har jag f…[Läs mer]

  • jos svarade på ämnet Prisbild 96 V4 i forumet 95/96 V4 5 år, 8 månader sedan

    Skulle gissa mellan 5000-9000 för en bättre begagnad V4’a.

  • @janne2takt wrote:

    Tyvärr är jag rädd för att det är ett billigt krom och då kommer det att behövas putsas ofta för att hålla lystern. Du har nog små porer i kromet där rosten kommer. Inte roligt men den sanna verkligheten. Håll dom torra och torka av dom efter tvätt så kommer dom att hålla längre. Lycka till

    Bra att veta. Tackar för förklaring.…[Läs mer]

  • Kolla alla kablar och eventuella krypströmmar till och från spolen. Isoleringen kan vara sprucken och kabeln ligga mot något olämpligt.
    Kolla att kablarna är rätt kopplade.
    Förkoppligsmotståndet till en spole som behöver det är ett måste.

    Hotspark (brytarlöst) från Holland är prisvärt system. Jag har bytt, startat och ställt in men ännu inte kört något.

  • @William wrote:

    Japp, det är den du länkar till som jag köpte i våras. Dubbelkollade ordermailet och priset blev 57 euro, jag glömde VATn på 19% som läggs på priset.

    Kan bjuda på en bild också:

    Hur är driftsäkerheten med Hot-spark? Hörde något från en bilmekaniker om att det ger upp efter 1-2 år och är billigt skräp. Jag har ännu inte provat…[Läs mer]

  • @Sabbe wrote:

    … Tro inte på allt som står i reklamen.

    Jag har öppnat x antal motorer, sotfria allihopa. Motoroljan var som ny och tändstiften rena. I mikroskop studerat metallytan på ventiler och sett ”gitterstrukturen”. Därutöver även sett mätresultaten på vad som kommer ut ur motorerna tack vare den effektiviserade förbränningen.

    En hake är att…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng