HJÄLP!! Slavcylinder koppling….EN GISSNINGSLEK!

Forum / Övrigt / Allmänt / HJÄLP!! Slavcylinder koppling….EN GISSNINGSLEK!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 14, 2008 kl. 22:35 #18994

      Halloj alla.
      Håller på som bäst att byta slavcylinder på min 900ng turbo.

      Nu till problemet.
      Skaffade ny slavcylinder på mekonomen men den såg helt fel ut.
      Bara en anslutning…..ingen anslutning till luftskruven???

      Ser tydligen anurlunda ut på min eftersom det är en ombyggd sensonic.

      Bifogar några bilder på min gamla som passar.
      Men visst är det väl samma som till Saab 9000????
      Måste veta till vilken bilmodell så jag kan beställa en ny som är lika som min gamla.

      ALL hjälp uppskattas massor.
      Tänkte beställa på Speedparts i stället den här gången.

      MVH Fredrik

        november 14, 2008 kl. 22:47 #130293

        Skicka ett mail till speedparts med bilderna så borde det bli rätt. Jag borde ju se vad det är för slav som jobbar med reservdelar till bl.a Saab hela dagarna, men tyvärr är det mest delar i sin kartong jag handhar.

        Så mitt officiella svar är givetvis att du åker till en originalhandlare och får rätt delar 🙂

          november 15, 2008 kl. 03:51 #130302

          Ja kanske jag borde göra.
          Men priset spelar ju faktisk en betydande roll.
          För jag antar att det nästan blir dubbelt så dyrt då…..men rätt 😉

          MVH Fredrik

            november 15, 2008 kl. 04:16 #130303

            Löd i alla fall ditt råd och skickade bilderna i ett mail till speedparts.

            MVH Fredrik

              november 15, 2008 kl. 07:56 #130305

              Fråga grabbarna på STCS dom har säkert koll på detta!

              /Owe

                november 15, 2008 kl. 08:55 #130313
                Fredrik Liljeqvist wrote:
                Ja kanske jag borde göra.
                Men priset spelar ju faktisk en betydande roll.
                För jag antar att det nästan blir dubbelt så dyrt då…..men rätt 😉

                MVH Fredrik

                Jag vet faktiskt inte hur prisbilden ser ut. Men det är förvånande ofta original ligger rätt i pris. Men jag rekomenderar sällan någon det ena eller det andra. Det står en fritt och har original fel prisbild är det bra att alternativ finns. Sen kan det i vissa fall vara bra att ha en stor organisation bakom sig som backar upp den del man monterat i sin bil. Oavsett kvalitet på den. Brukar förklara det för kunder som gärna vill byta en del som sitter krångligt till mot en begagnad från skroten. Jobbet på vår verkstad kostar runt 1000/h och om det sen visar sig att den begade delen inte funkar. Ja då får du en ny del av skroten och får betala jobbet igen. Köper kunden en del av oss som felar kommer vi ju göra allt för att reparera skadan så smidigt som möjligt för kunden och självklart kostnadsfritt.

                Men det är ju helt annars om man pular själv, då kan man ju se kostnaden för tiden på ett annat sätt.

                Men som jag skrev tidigare ”måste” väl en med mitt jobb förspråka original 😉
                Men det kommer bli jättebra med speedpartscylindern ska du se!

                //Per

                  november 15, 2008 kl. 18:55 #130334

                  Halloj igen!

                  Verkar kanske som jag får göra som du säger Nbottning.
                  Fick ett svar från speedparts om att sensonic har en speciell slav som ”bara” saab har.

                  Vågar man be dig Nbottning om den tjänsten att kolla vad den kostar så kanske jag kan beställa den genom dig eller hämta den på Motorcentrum i Norrköping (Saab, Opel, Chevrolet)

                  MVH Fredrik

                    november 15, 2008 kl. 22:34 #130343

                    Jag kollar på måndag!

                      november 16, 2008 kl. 11:25 #130353

                      Jag tackar och bockar 🙂

                      Guld värt för mig.

                      Stort tack på förhand.

                      MVH Fredrik

                        november 17, 2008 kl. 19:07 #130420

                        slaven heter 4904751 koster (där jag jobbar) 1869:-
                        repsats dito 4904561 kostar —-=


                        516:-

                        Men att köra repsats kanske känns lite vådligt då det är så pass mkt jobb om det inte blir bra.

                        Vidare fanns ett serviceinfo (SI 411-2025) som jag inte hann läsa ordentligt, ingen lågkonjuktur på jobbet ännu, men det stod något om att det hade funnits problem med vissa kopplingsslangar. Så det kanske är på sin plats att kolla så det inte är den som sviker. Kan läsa det mer ingående imorgon och återge det här.

                        /Per

                          november 17, 2008 kl. 22:08 #130446

                          Tackar för infon!

                          Faktiskt inte så jäkla mycket dyrare än mekonomen men urtrampningslagret tillkommer ju.
                          Kopplingsslangen tvivlar jag faktiskt på i det här fallet.
                          Det rann ur en stor pöl under växellådan när jag tog bort kåpan.
                          Men jag har också hört att den kan vittra sönder inifrån.

                          Perfekt med nummer på grejerna….då kan jag ju faktiskt jämföra om det är samma till saab 9000 94-98 vilket jag i min envishet fortfarande tror 🙂

                          Uppskattar all hjälp jag kan få….

                          Stort tack

                          MVH/Fredrik

                            november 18, 2008 kl. 08:12 #130455

                            Den cylindern passar endast ACS (sensonic) och jag glömde skriva att priset avser en sats med urtr.lager.

                            Lös cylinder: 4926028 1578:-
                            Löst urtr.lager: 8738072 535:-

                            ”Obs!
                            Inlägg som postas på Anslagstavlan ska vara av intresse även för andra användare”
                            Vet inte om vi uppfyller detta just nu 🙂

                            //Per

                              november 18, 2008 kl. 11:18 #130462

                              frågan är ju vad som skiljer? På STCS har de ju en ombyggnadstråd och någon har satt dit komplett paket från 9-3 och det passar ju tydligen? Vad jag förstår så har 9-3 en slav som är förluftad på nåt vis men är modifieringsgrejerna från Saab special i alla ändar?

                                november 18, 2008 kl. 11:39 #130464

                                Ingen aning vad som skiljer faktiskt. Som sagt, det är lite för mycket jobb att bända i ur drivpaket för att orka chansa tycker jag. Särskilt om vi pratar om en timdebitering på 970:-/h.

                                Sen är ju frågan hur stor förtjänt det är?

                                  november 18, 2008 kl. 11:44 #130465

                                  Hoppas folk har överseende 🙂

                                  Supertack!

                                  Har nu beställt till Saab Norrköping för det priset o jag har den senast tordag morgon 🙂

                                  MVH Fredrik

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.