9000i problem

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / 9000i problem

  • Författare
    Inlägg
    • maj 17, 2010 kl. 08:15 #22196

      Hej!
      Har en 9000i -89 automat med problem.
      Bilen går ojämnt på tomgång, dessutom kan den rycka och ha sig vid motorbroms, runt 2000 rpm.
      När man står vid rödljus och lägger i neutral kan den också varva upp till cirka 2000 rpm ibland.

      Har provat att byta tomgångsventil(eller vad den kallas) mot en från skroten vilket inte hjälpte. Är det läge att köpa en till från skroten? Eller vad kan mer strula? Kan Lambdasensorn vara kass, så den reglerar konstigt? Luftmassemätare?
      Tändstiften har jag bytt. Kan det vara tändspolen?

      Tacksam för svar

        maj 17, 2010 kl. 19:45 #158210

        Kolla först så du inte har tjuvluft någonstans. Låt bilen gå på tomgång och spraya runt insug och slangar för att se om motorvarvet ändras vilket betyder läckage.
        Kärvar eller glappar spjällhuset? kärv gaswire? När spjällhuset står i stängt läge ska det höras ett klickljud när man vrider på gasreglaget om inte ska detta justeras.

          maj 17, 2010 kl. 20:09 #158214

          ett litet tillägg bara det jesper menar tror jag är startgas du ska spruta ifall du inte visste det.
          lycka till med felsökandet.

        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.