Frihjulsskiten vill inte haka i ordentligt vid gas

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Frihjulsskiten vill inte haka i ordentligt vid gas

  • Författare
    Inlägg
    • juli 15, 2010 kl. 20:06 #22499

      Har precis fått igång mitt custombygge och tagit några provturer. Men jag märkte till mitt stora förtret att frihjulet inte hakar i ordentligt vid gaspådrag. Det rasslar och lever jävel ett tag, sen hakar det tag. Men är jag för tung på gasfoten hoppar det ur igen. Klantigt att inte kolla skicket innan jag monterade lådan…. Frågan är nu: Finns det nåt sätt att spärra skiten utan att ta ur motor och låda igen? Hinner inte ta ur och montera allt innan Saabfestivalen!

      Ytterst tacksam för svar!

        juli 15, 2010 kl. 20:18 #160344

        Dra i låshandtaget? Min bil beter sej likadant som din, men funkar finfint med spärrat frihjul..

          juli 15, 2010 kl. 20:32 #160345

          Tyvärr är det inte så enkelt. Har dragit i det men det hjälper inte. Kan det ha nån betydelse att jag bytte olja?

            juli 15, 2010 kl. 20:55 #160349

            Jag har nyligen varit ute för exakt samma fenomen, och det slutade på detta vis, (kolla bilden) till slut gick inte bilen vare sig framåt eller bakåt oavsett vilken växel jag la i och på tomgång och friläge lät lådan som en stenkross, eller frihjulskross 😀

            Oljan spelar ingen roll, jag körde på quakerstate och lådan rasade ändå.

              juli 15, 2010 kl. 21:18 #160353

              Det var ju en föga uppmuntrande bild… Det får INTE hända mig på lördag!

                juli 16, 2010 kl. 04:21 #160358

                Hmm, jag gissar att mer är paj i lådan än frihjulet.
                Jag skulle inte åka en meter till om man inte vill bli stående.

                ps
                Frihjulet är inte ski…
                Gör man RÄTT så funkar det yppligt.

                  juli 17, 2010 kl. 11:53 #160376

                  Det blev ingen festival…

                    juli 17, 2010 kl. 13:28 #160377
                    staberg wrote:
                    Det blev ingen festival…

                    Hann lådan rasa innan eller stannade du hemma av säkerhetsskäl?

                    Jag tror som du fuling att det nog funkar om man gör rätt, och jag tror att mitt frihjul nog var dåligt redan när jag satte i det.

                      juli 17, 2010 kl. 15:25 #160381

                      Lådan var definitivt inte kry när jag åkte hemifrån i morse. Så jag vände efter ett par kilometer. Har rivit ur skiten idag så nu väntar demontering av låda. Men jag tycker att det där med frihjul är rena skiten. Har haft problem även med min andra 95:a. Förstår inte vitsen med det på en fyrtaktare. Och det är ju inte bara jag som har problem….

                        juli 18, 2010 kl. 07:46 #160402

                        Syfte:
                        Växla utan koppling, vänsterbromsa.

                        Har man problem med frihjulet så i många fall lådorna miss-skötta,slita, brist på servis mm.
                        Även valet av olja är en källa frihjulets funktion.

                        Sen är lådan kontrured för en 2T-motor på vilda 35hk och med obefintligt vridmomnet men håller i många fall att stutsa runt i skogen med upp till 165hk i många fall.
                        Skilnaderan mellan de första och de sista, 60 till 80, lådorna är jä… små.
                        Så att få lådorna att funka är det jä… viktikt att ha koll på skicket.

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.