Alt. drivlina

  • Författare
    Inlägg
    • mars 1, 2014 kl. 20:52 #24160

      Hoppas länken fungerar.

      http://www.youtube.com/watch?v=YWkRsMHDtuY

      :wrench

        mars 8, 2014 kl. 11:48 #173841

        http://www.saabrally.com/forums/viewtopic.php?f=2&t=3618

        här har ni lite mer info.. väldigt intressant..!!!!

          mars 10, 2014 kl. 19:39 #61587

          Schysst! För något år sedan gick en svart V4 på Blocket, med passatdiesel och audilåda om jag minns rätt.
          Jag har själv sneglat på en Audi 80-låda på skroten och konstaterat att det är en lång sak…
          Mycket intressant ombygge länkarna ovan pekar på, men här är det tråkiga jag misstänkte:
          http://www.saabrally.com/forums/download/file.php?id=2646&t=1&sid=16346b0f2823f3cd4c06f5434c5d1f1e
          -Det ser ut som att myggjagare blir ett självklart skoval när man ska köra sin femväxlade gurka.
          Dessutom vore det så förbaskat tråkigt att säga adjö till det underbara frihjulet…

            mars 10, 2014 kl. 19:50 #61403

            Sonetten med både låda och luftkyld boxermotor från WV var ju en rätt ball historia:
            http://www.ebay.com/itm/Volkswagen-powered-1967-Saab-Sonett-/221313079242?item=221313079242&forcerrptr=true&pt=US_Cars_Trucks&hash=item33874997ca&nma=true&si=Mpw3EKqdlvFOIeVUoxnCkcdYvf0%253D&orig_cvip=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557

            Ser ju nästan ut som att boxern får plats mellan framhjulen. Kan det då finnas hopp om att få plats med
            hela paketet från en Subaru eller är den motorn bredare? Finns ju både som diesel och som 6:a. 😎
            Annars borde ju en liten cittraboxer (2CV) få plats om någon tycker det är viktigare att slippa hålla koll på
            glykolhalten än att få något värt att kalla prestanda… :mrgreen:

            För ett par år sedan såg jag bilder på en kortnos där någon höll på att klämma in en lite trecylindrig Daihatsudiesel med turbo.
            Ett mycket trevligt motorval men inte ens byte från TT-låda till V4-dito skulle ge någon vettig utväxling.

              mars 11, 2014 kl. 00:21 #173907

              femväxlat! Varför gå över ån för hämta vatten


              Eller…. 😉

              Lite kapning, krångel och omstuvning så går en og900 låda ned och då har man plötsligt tillträde till t16 motorns alla härliga hästar 😀

                mars 12, 2014 kl. 08:20 #173957

                Ja det där är en låda jag funderat på ibland, men jag har knappt sett dem IRL, annat än i förbifarten. Är det kedja eller drev från kopplingen ner till lådan?
                De första 99:orna hade väl frihjul? Går det att meka ihop ett sådant med en femväxlad låda eller är de helt annan konstruktion?

                Om man INTE vill ha 99/900-motorn, kan man få ihop 900-lådan med V4:an med någon slags adapter på tråget eller krashar man veven i lådan hur man än försöker? Antar att arbetet att bygga en sådan adapter kan få de flesta att slita sitt hår även om det är tekniskt möjligt…
                Ihop med en TT-motor borde det gå mycket lättare, men jag har svårt att se en direkt poäng med det, annat än att rejält sänka varvtalet om man
                vill åka fort eller så snålt som möjligt med en blågrå rökkvast bakom sig. ”För att det går” är ju annars en bra ursäkt för de flesta dumheterna tycker jag! :CE

                Hmm, nu fick jag en ide’ om 900-låda till en helt annan sak… (*separat tråd*)

                  mars 12, 2014 kl. 10:19 #173960

                  Problemet med 99:ans frihjulslåda är väl att då är det ändå bara fyrpetat. Har själv funderat på drivlina fån Alfasud, då får man både en fantastisk motor och femväxlat. :h :race

                  96 V4 1975 ”Bollen”

                    mars 12, 2014 kl. 11:44 #173961

                    Precis Janne, därav min fundering på om frihjul från 99 eller 96 (är det samma?) vore möjligt att meka in i en 5-växlad OG900.
                    Jag utgår från att det vore lika svårt som på vilken annan låda som helst, d.v.s. att man får sätta det utanför och att det då blir
                    svårt med smörjningen om man inte bygger en hel maskin bara runt den lilla saken… Åtminstone på 96:an är det väl en
                    oljekanal genom hela primäraxeln och en oljeskopande kanal i bakkant på lådan som ger ett konstant oljeflöde genom frihjulet?

                    Jag tycker frihjulet är en helt fantastisk sak och det förvånar mig att inga andra bilar har det ens idag då både folk och myndigheter
                    bryr sig mer om bränsleförbrukning än man gjorde på våra saabars storhetstid. Till en busbil som inte körs till vardags tycker
                    jag förstås att det där med frihjul är strunt samma. I min vardagsgurka skulle jag däremot mer än gärna vilja ha både en femte
                    växel och frihjul och att bygga om växellådor brukar inte vara något för oss glada vedbomekare… 🙁

                    Ett motorbyte (till annan typ) kräver som minst en registreringsbesiktning, men hur är det med byte av enbart växellådan?
                    (förutsatt att man inte behöver hacka i bärande delar, torpedvägg eller golv)

                      mars 27, 2014 kl. 21:23 #174472

                      og900 låda parat med tvåtakts motor, femväxlat o ingen risk för klassiskt og900 växellådsras då tvåtaktaren inte har nått vrid 🙂

                        mars 28, 2014 kl. 07:53 #174481

                        Här är den bilen vi pratat om tidigare, nu till salu igen (av ursprunglige säljaren, Richard i Bromölla):
                        http://www.blocket.se/kristianstad/SAAB_96_diesel_62a_52834681.htm?ca=7&w=3

                        Slå till nu John! Billigare och enklare blir det inte än att nån annan skaffat delar och gjort grovjobbet + att den lär bli billig i drift. Hela projektet lär du kunna räkna hem redan efter två år i bränslekostnader.

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.