John Ahlberg

  • Är packboxarna kring fördelarväxeln standarddelar man kan köpa på godtycklig maskinfirma? Hur gör man med den inre dubbeltätningen, -ersätta med två enkeltätningar? Behöver den vara dubbel egentligen?

    Jag har inte lyckats hitta dessa som reservdelar till Saab, vet heller inte riktigt vad som är bra sökord. Klubbens egen webbshopp får jag spad…[Läs mer]

  • Vevaxeln har jag lös sedan tidigare och idag petade jag loss fördelardrevet och ”tätningsplattan” mellan detta och vevaxellagret. Jag kan inte se axeltappens krökning med blotta ögat men fördelardrevet är skrovligt nednött i båda ändplanen av att det suttit löst. Remskivans mutter satt dock rejält fastdragen så för att få ihop detta igen med samma…[Läs mer]

  • Har långt gångna planer på att sätta TT-motor i min 95 V4, och i planerna ingår att höja upp bilen, montera större hjul och få något slags SUV-stuk. Hur mycket för mycket blir det om jag behåller V4-fjädrarna utan att kapa dem? Att bilen blir högre är ju önskvärt, och att det då vibrerar lite i drivknutarna kan jag stå ut med men det blir förstås…[Läs mer]

  • Ska nu sätta ihop ”finmotorn” av årgång 1965 efter att ha kollat lager, nålkorgar, kolvar, ringar m.m. Allt verkar vara i bra skick men motorn tycks ha fått en smäll mot vevaxelremskivan så att denna kastar/wobblar, säkert 3-4 mm. Motorn har körts så en tid av skrubbmärkena på remskivans baksida att döma. Jag tänkte först att det bara är att by…[Läs mer]

  • Tror tyvärr inte VW-spåret var rätt. Har letat bilder på kopplingslameller till VW Transporter och bara hittat med finare splines. Jag dubbelkollade genom att titta på växellådor, vilka är lättare att känna igen i deras olika årgångar, och även där är det finare ”tandning”.

    En alternativ lösning kan vara att svarva ner navet från en V4-lame…[Läs mer]

  • Måste kollas! 🙂 Har VW Transporter (tvålitersmotorn gissar jag) ”för stor” lamell kan det vara precis vad jag söker till en MB OG601 diesel! Är det inte VW tryckplatta med solfjäder som kan fås att funka med Saab/Ford V4-motor efter en del svarvning och borrning? VW-bubblan har väl precis som Saab 96 ett gäng spiralfjädrar?

  • Korsdrag i skallen, massor av projekt och möjligheter. Måste smaka på allt minst en gång… 😉

    En sådan sak är att byta V4-snurran mot något så klumpigt som en Mercedes OM601 diesel! Det visade sig att en kopplingslamellen till en Volvo B18/B20 passar fint i mercamotorns svänghjul och samtidigt NÄSTAN perfekt på V4-lådans ingående axel. Spline…[Läs mer]

  • Jag kidnappar tråden eftersom rubriken passar mitt problem:

    Jag köpte en 95:a i våras som stått still i säkert tio år. När jag nyss monterade en renoverad slavcylinder märkte jag att det finns ytterligare ett fel i kopplingen. Under luftningen gick pedalen i botten som väntat, men efter detta stoppas den stumt ungefär halvvägs från golvet. Jag…[Läs mer]

  • 140kg är imponerande för den jätteburken och det låter som att man lugnt ska kunna ta bort bakluckan mer eller mindre permanent på vilken ICKE-helfordonstjohejad bil som helst och haka på något helt eget som sticker ut både här och där, så länge det är vettigt utfört.

    Finns några överlevande dokument om Toppolan som visar konstruktionen…[Läs mer]

  • Polon var en 80-talare, så någon helfordonshysteri hade inte hunnit drabba den. Att en polis tycker saker behöver inte ha ett dugg med verkligheten att göra, vilket är orsaken att föreningen Cruisingen Stannar finns och behövs. Jag gör som jag vill med det mesta när det gäller bilar, men det är alltid trevligt att vara mer påläst än poliser och b…[Läs mer]

  • Är det någon som satt sig in i hur lagarna/fordonsreglerna ser på en Toppola?

    Jag har ingen Toppola och är man som jag helt insnöad på 95/96 lär det inte bli någon Toppola heller. Däremot är jag nyfiken på hur lagen räknar in en Toppola eftersom jag alltid har skallen full av skruvade idéer som ofta resulterar i att fordonsreglerna behöver töja…[Läs mer]

  • Billigaste gummidelarna jag hittade snabbt var hos VX Engineering / Reservdelsshopen för 115 kr inklusive frakt.

    Av totalt fyra slavcylindrar jag hittade i braåhalådan var det bara en som hade rörlig kolv. Denna hade dock så stora porer att den läckte som ett såll och hade varit värdelös att renovera. Övriga tre var rejält ihopkärvad…[Läs mer]

  • Om man putsar med fin smärgelduk antar jag det bör ske axiellt så man inte får tvärgående rispor som gnager på tätningen. Nu vill jag dock bara få bilskrället att rulla för egen maskin så jag kan ta in den i garaget och fixa bromsarna. På en gammal Saab behöver kopplingen inte jobba så mycket som på andra bilar, så även en mindre perfekt slavcylin…[Läs mer]

  • Tjo! Jag håller på att försöka få liv i min 95:a som jag köpte i våras efter att den stått utomhus och surat i åtminstone åtta år och nu har turen kommit till kopplingen. Ur mina ”braåhalådor” plockade jag den MINST illa ihopkorroderade slavcylindern och knackade loss kolven relativt lätt med skruvmejsel och hammare. Naturligtvis var kolvtätningen…[Läs mer]

  • Har för mig jag kapade 2½ varv fram och två bak på Spökplumpen. Eftersom det är en råttbil kan jag slarva och fixa ful-lösningar med gott samvete. Stoppbanden till bakaxeln lämnade jag orörda och tog i stället upp slacket genom att svetsa på stumpar av 20mm rundstång på bakaxelns ”stopp-pinnar”, vilket var precis lagom för att inte fjädrarna kan…[Läs mer]

  • En kompis håller på att fixa sin pappas 96:a som stått i garage många år. Bilen tycks vara i mycket bra skick, inklusive bromsarna men motorn har rostat ihop invändigt så renovering av veven blir troligen aktuellt. En av kolvarna sitter envist fast så vi efterlyser nu fiffiga trick för att utan onödiga skador får loss kolven. Jag har funderat p…[Läs mer]

  • Fördelare med glapp i centrifugalmekanismen kan man bli helt galen på när det gäller ojämn tomgång. Åtminstone enligt mina egna erfarenheter från framför allt en Fiat fyrtaktare jag hade för många år sedan. Varvtalet spelade konstant på tomgång, från att nästan tjuvstoppa till mildare rusning. Först när jag efter mycket huvudbry bytte fördelaren…[Läs mer]

  • Har man haft Simons-rör på motorn en tid ser originalrören ganska ynkliga ut… 🙂

    Simons främre rör löper samman väldigt fult och med ena röret i en tvär 180-gradersböj och från andra cylinderraden antar jag det puffar rakt emot den första. Ser helt galet ut, ändå ska det väl ge ganska mycket bättre effekt än originalsystem, åtminstone på en…[Läs mer]

  • Fundering/fråga halvt off-topic: Om man vill minimera växellådans friktionsförluster ihop med en mycket svagare motor och samtidigt dra nytta av frihulet, tror ni man kan hitta en tunnare olja som fungerar? Några av dreven funkar väl som pump/skovelhjul för oljetransport in i frihjulet? Det kanske i så fall finns risk att smörjningen av frihjule…[Läs mer]

  • Ett närliggande ämne är oljefilter. Man får säkert ofta vad man betalar för även där, men bör man stenhårt hålla sig till erkända kvalitetsmärken eller vågar man lita på t.ex. Biltemas filter nuförtiden? Jag minns en artikel i Bilsport eller Teknikens Värld på 80- eller 90-talet där man sågat isär filter från olika tillverkare och hitta…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng