John Ahlberg

  • Jalusi/raggarspjäll skulle kunna vara en nödlösning, men det är fasiken inte snyggt. Hmmm, nej, faktiskt så fult att jag hellre svetsar igen en stor del av bakruteöppningen och monterar ett mindre fönster liknande Saab 92. Sannolikt mer jobb än att klibba fast solskyddsfilm, men det är något jag ändå känt mig lockad att bygga nu när Spökplumpen ä…[Läs mer]

  • Jag är nybörjare på att montera solskyddsfilm och undrar hur knepigt det är att göra på 96:ans bakruta. -Funkar det att skära till filmen i ett stycke eller är glaset så pass dubbelkrökt att man måste dela upp filmen i flera remsor, och i så fall hur?

    Spökplumpen är numera en ren sommarbil och då funderar jag också på om det är mödan värt att by…[Läs mer]

  • Jag släpade hem en rostig Subaru som motordonator till sonens folkabubbla i höstas. Konverteringen blir förmodligen svårare än han tror, så jag har börjat måtta på motorn och konstaterade att den borde kunna få plats med någon centimeters marginal eller två i en Saab. Det är en tvåliters turbomaskin vi fått tag på, så det skulle bli ett mycket r…[Läs mer]

  • (har som vanligt misslyckats med att göra en effektiv sökning i forumet så jag startar en ny tråd…)

    Vilka nackdelar får man genom att plocka bort vakumdosan, och även av att svetsa centrifugalvikterna i tändfördelaren? Här och där läser jag rekommendationen att svetsa centrifugalvikterna och plocka bort vakumregleringen i fördelaren för att få…[Läs mer]

  • Tror jag börjar närma mig ett ”jag gasar tills det rasar”. Det som avgör saken är risken att utan förvarning få ett så våldsamt haveri att kolvar och block blir skadade. Ja, helst vill jag ju inte heller att vevaxelns delar eller stakarna får så mycket stryk att det komplicerar en renovering. Kort och gott, vilka marginaler brukar man ha från det…[Läs mer]

  • Det förstås, men jag tänker att om jag har tur så håller sig klockan lugn för att axeln är ok och då kan också jag vara lugn. Sedan behöver jag förstås veta HUR jag ska ”klocka” axeln på bästa sätt. I en video av Tom Donney sätter han klockan mot var och ett av vevaxellagren och jag antar att om axeln är krokig så kommer det röra sig lite om…[Läs mer]

  • Då blir det demontering av kolvarna och inköp av indikatorklocka från Biltema på nästa lön! Att jag inte tänkt på detta tidigare… :-/

  • Indikatorklocka med magnetstativ hos Biltema för 299 pengar, wow! Vet inte om man kan lita på en sådan, men är det bara en relativ bedömning den ska användas till känns det som väl värt pengarna för att slippa chansa och sedan behöva oroa sig för att veven är krokig.
    http://www.…[Läs mer]

  • Såg en youtubevideo av Tom Donney nyss, där han ”klockar” en vevaxel utan kolvar på plats i ett motorblock. Skaffar jag mig en indikatorklocka ska det väl åtminstone gå att kolla axeln, och sedan får jag fundera på om jag också vågar försöka rikta den ganska klena tappen för remskivan på något sätt som inte innebär att resten av axeln utsätts fö…[Läs mer]

  • Både jag och kompis har vevaxlar som behöver handpåläggningar, allt från översyn till fullständig renovering. Vad får man räkna med att ett bra jobb kostar, om man inte tänkt trimma och köra hårt? Kan man lita på vanliga motorrenoverare med erfarenhet av tvåtakt, eller bör man hålla sig till de som har rutin just på saabvevarna? Finns kunnigt fo…[Läs mer]

  • Ajdå… Störst oro ska jag kanske inte känna för vad min tänkta åtgärd kan ställa till, utan för det som kanske redan skett när tappen kröktes. Mina budgetlösningar är kul när de fungerar, men mindre kul när det bara känns dumsnålt. Frågan nu är vem som kan ta en titt på min vevaxel, kanske fixa den och i så fall till vilket pris? Skicka med pos…[Läs mer]

  • Bilen är årgång 1968 så den behöver aldrig mer besiktigas (om inte polisen skulle tycka det utmed vägarna), men inget hindrar ju en årlig frivillig undersökning för att få färska papper på att bilen är i ordning. Hittar jag en minst lika gammal släpkärra gäller samma regler för den efter att den reggats om till obromsat. Vad jag sett säger regle…[Läs mer]

  • Låter som att man kan göra lite som man vill med bakluckan, åtminstone på en äldre bil. -Kastar man bort den och ersätter med något annat ur säkerhetshänseende vettigt antar jag man kan räkna hem vikten man just kastat bort på det man lägger till. 🙂

    För min del lutar det åt att som första steg bygga om en 95-baklucka så den förlänger takli…[Läs mer]

  • Lite snack och ännu mindre verkstad, men äntligen tycks det bli lite klirr i hobbykassan, och då är ihopmonteringen av min TT-motor av årgång 1965 ske! Budgeten är tight men kosta på nya packningar och tätningar vill jag åtminstone göra. Jaga priser BEHÖVER jag göra, och då är första frågan om det går att hitta kompletta packningssatser n…[Läs mer]

  • Som alltid när jag är i farten blir det budgetjobb och långa förseningar… Nu verkar det dock bli en slant i hobbykassan som kanske räcker till nya motorpackningar. Sätta ihop motorn med krokig axeltapp till remskivan känns inte vettigt, inte heller att slå på tappen medan vevaxeln sitter i blocket. Alla lager känns fina och axeltappen är ju det…[Läs mer]

  • Är packboxarna kring fördelarväxeln standarddelar man kan köpa på godtycklig maskinfirma? Hur gör man med den inre dubbeltätningen, -ersätta med två enkeltätningar? Behöver den vara dubbel egentligen?

    Jag har inte lyckats hitta dessa som reservdelar till Saab, vet heller inte riktigt vad som är bra sökord. Klubbens egen webbshopp får jag spad…[Läs mer]

  • Vevaxeln har jag lös sedan tidigare och idag petade jag loss fördelardrevet och ”tätningsplattan” mellan detta och vevaxellagret. Jag kan inte se axeltappens krökning med blotta ögat men fördelardrevet är skrovligt nednött i båda ändplanen av att det suttit löst. Remskivans mutter satt dock rejält fastdragen så för att få ihop detta igen med samma…[Läs mer]

  • Har långt gångna planer på att sätta TT-motor i min 95 V4, och i planerna ingår att höja upp bilen, montera större hjul och få något slags SUV-stuk. Hur mycket för mycket blir det om jag behåller V4-fjädrarna utan att kapa dem? Att bilen blir högre är ju önskvärt, och att det då vibrerar lite i drivknutarna kan jag stå ut med men det blir förstås…[Läs mer]

  • Ska nu sätta ihop ”finmotorn” av årgång 1965 efter att ha kollat lager, nålkorgar, kolvar, ringar m.m. Allt verkar vara i bra skick men motorn tycks ha fått en smäll mot vevaxelremskivan så att denna kastar/wobblar, säkert 3-4 mm. Motorn har körts så en tid av skrubbmärkena på remskivans baksida att döma. Jag tänkte först att det bara är att by…[Läs mer]

  • Tror tyvärr inte VW-spåret var rätt. Har letat bilder på kopplingslameller till VW Transporter och bara hittat med finare splines. Jag dubbelkollade genom att titta på växellådor, vilka är lättare att känna igen i deras olika årgångar, och även där är det finare ”tandning”.

    En alternativ lösning kan vara att svarva ner navet från en V4-lame…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng