John Ahlberg

  • Jag kidnappar tråden eftersom rubriken passar mitt problem:

    Jag köpte en 95:a i våras som stått still i säkert tio år. När jag nyss monterade en renoverad slavcylinder märkte jag att det finns ytterligare ett fel i kopplingen. Under luftningen gick pedalen i botten som väntat, men efter detta stoppas den stumt ungefär halvvägs från golvet. Jag…[Läs mer]

  • 140kg är imponerande för den jätteburken och det låter som att man lugnt ska kunna ta bort bakluckan mer eller mindre permanent på vilken ICKE-helfordonstjohejad bil som helst och haka på något helt eget som sticker ut både här och där, så länge det är vettigt utfört.

    Finns några överlevande dokument om Toppolan som visar konstruktionen…[Läs mer]

  • Polon var en 80-talare, så någon helfordonshysteri hade inte hunnit drabba den. Att en polis tycker saker behöver inte ha ett dugg med verkligheten att göra, vilket är orsaken att föreningen Cruisingen Stannar finns och behövs. Jag gör som jag vill med det mesta när det gäller bilar, men det är alltid trevligt att vara mer påläst än poliser och b…[Läs mer]

  • Är det någon som satt sig in i hur lagarna/fordonsreglerna ser på en Toppola?

    Jag har ingen Toppola och är man som jag helt insnöad på 95/96 lär det inte bli någon Toppola heller. Däremot är jag nyfiken på hur lagen räknar in en Toppola eftersom jag alltid har skallen full av skruvade idéer som ofta resulterar i att fordonsreglerna behöver töja…[Läs mer]

  • Billigaste gummidelarna jag hittade snabbt var hos VX Engineering / Reservdelsshopen för 115 kr inklusive frakt.

    Av totalt fyra slavcylindrar jag hittade i braåhalådan var det bara en som hade rörlig kolv. Denna hade dock så stora porer att den läckte som ett såll och hade varit värdelös att renovera. Övriga tre var rejält ihopkärvad…[Läs mer]

  • Om man putsar med fin smärgelduk antar jag det bör ske axiellt så man inte får tvärgående rispor som gnager på tätningen. Nu vill jag dock bara få bilskrället att rulla för egen maskin så jag kan ta in den i garaget och fixa bromsarna. På en gammal Saab behöver kopplingen inte jobba så mycket som på andra bilar, så även en mindre perfekt slavcylin…[Läs mer]

  • Tjo! Jag håller på att försöka få liv i min 95:a som jag köpte i våras efter att den stått utomhus och surat i åtminstone åtta år och nu har turen kommit till kopplingen. Ur mina ”braåhalådor” plockade jag den MINST illa ihopkorroderade slavcylindern och knackade loss kolven relativt lätt med skruvmejsel och hammare. Naturligtvis var kolvtätningen…[Läs mer]

  • John Ahlberg svarade på ämnet Sänka 96a i forumet 95/96 V4 2 månader sedan

    Har för mig jag kapade 2½ varv fram och två bak på Spökplumpen. Eftersom det är en råttbil kan jag slarva och fixa ful-lösningar med gott samvete. Stoppbanden till bakaxeln lämnade jag orörda och tog i stället upp slacket genom att svetsa på stumpar av 20mm rundstång på bakaxelns ”stopp-pinnar”, vilket var precis lagom för att inte fjädrarna kan…[Läs mer]

  • En kompis håller på att fixa sin pappas 96:a som stått i garage många år. Bilen tycks vara i mycket bra skick, inklusive bromsarna men motorn har rostat ihop invändigt så renovering av veven blir troligen aktuellt. En av kolvarna sitter envist fast så vi efterlyser nu fiffiga trick för att utan onödiga skador får loss kolven. Jag har funderat p…[Läs mer]

  • Fördelare med glapp i centrifugalmekanismen kan man bli helt galen på när det gäller ojämn tomgång. Åtminstone enligt mina egna erfarenheter från framför allt en Fiat fyrtaktare jag hade för många år sedan. Varvtalet spelade konstant på tomgång, från att nästan tjuvstoppa till mildare rusning. Först när jag efter mycket huvudbry bytte fördelaren…[Läs mer]

  • Har man haft Simons-rör på motorn en tid ser originalrören ganska ynkliga ut… 🙂

    Simons främre rör löper samman väldigt fult och med ena röret i en tvär 180-gradersböj och från andra cylinderraden antar jag det puffar rakt emot den första. Ser helt galet ut, ändå ska det väl ge ganska mycket bättre effekt än originalsystem, åtminstone på en…[Läs mer]

  • Fundering/fråga halvt off-topic: Om man vill minimera växellådans friktionsförluster ihop med en mycket svagare motor och samtidigt dra nytta av frihulet, tror ni man kan hitta en tunnare olja som fungerar? Några av dreven funkar väl som pump/skovelhjul för oljetransport in i frihjulet? Det kanske i så fall finns risk att smörjningen av frihjule…[Läs mer]

  • Ett närliggande ämne är oljefilter. Man får säkert ofta vad man betalar för även där, men bör man stenhårt hålla sig till erkända kvalitetsmärken eller vågar man lita på t.ex. Biltemas filter nuförtiden? Jag minns en artikel i Bilsport eller Teknikens Värld på 80- eller 90-talet där man sågat isär filter från olika tillverkare och hitta…[Läs mer]

  • Oljeval är en läskig sak! Det kan förmodligen ta lång tid innan problem visar sig och när det väl havererat kan man ofta ändå inte vara säker på i vilken grad oljan var skyldig… 🙁 Att det troligen var korkat att hälla modern syntetolja i en stänksmord luftkyld MC-motor från 50-talet kände jag mig ganska säker på efter att den skar ihop och s…[Läs mer]

  • Min dröm om en sjusitsig Saab 95 ser äntligen en ljusning på ett sätt som passar min strama hobbybudget! En nyare femsitsig reservdels-95:a har inhandlats till 68:n och det ska skarvas plåt så det står härliga till under sommaren, innan hundvalpen hinner växa till sig allt för illa… 😉

    Jag vill absolut inte ge upp det bakvända extrasätet…[Läs mer]

  • Kamvinkelproblem? Om brytaravståndet är för litet kommer spolen ”ligga på” under längre tid helt i onödan och borde därför bli varmare. En elektronisk varvräknare med enklast möjliga analogteknik borde kunna vara känslig för kamvinkeln så att en förhållandevis längre ”tillslagstid” ger mer energi till vridspoleinstrumentet och får detta att visa e…[Läs mer]

  • Till min förvåning gav inte forumets sökverktyg någon träff på ”Wartburg”. Jag kan knappast vara den första att fundera över skillnaden mellan Saabs tvåtaktsmotor, och Wartburgs. Vid en snabb titt kan de se ganska lika ut för en mindre påläst person och Wartburgs växellådor har även de frihjul. Eftersom tysken verkar ha klart bättre trimnin…[Läs mer]

  • Till min förvåning gav inte forumets sökverktyg någon träff på ”Wartburg”. Jag kan knappast vara den första att fundera över skillnaden mellan Saabs tvåtaktsmotor, och Wartburgs. Vid en snabb titt kan de se ganska lika ut för en mindre påläst person och Wartburgs växellådor har även de frihjul. Eftersom tysken verkar ha klart bättre trimnin…[Läs mer]

  • Till min förvåning gav inte forumets sökverktyg någon träff på ”Wartburg”. Jag kan knappast vara den första att fundera över skillnaden mellan Saabs tvåtaktsmotor, och Wartburgs. Vid en snabb titt kan de se ganska lika ut för en mindre påläst person och Wartburgs växellådor har även de frihjul. Eftersom tysken verkar ha klart bättre trimnin…[Läs mer]

  • För övrigt har jag ständiga problem med att ”trumpeterna”/flänsarna i grenrörets början spricker sönder. När jag bytte till (ett väl begagnat) Simons rallysystem konstaterade jag att det åtminstone är betydligt tåligare mot rost än original. Det höll också lite längre, men till sist så sprack det lika förbannat i ena trumpetflänsen/kl…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng