Läckande frostplugg
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Läckande frostplugg
- Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2012-08-04 20:24 av
mr_maxi.
-
FörfattareInlägg
-
Mina två Og900 får alldeles för lite uppmärksamhet och nu när jag har semester tog jag äntligen och åkte ut till garaget. Någon tidigager ägare har troligtvis slarvat med glykol i systemet och därför har en av frostpluggarna rostat sönder. Jag ska villigt erkänna att mina få mil per år med bilen knappast hjälper till heller.

Nu till frågan: Är det svårt att byta frostplugg och var finns de att köpa? Det ser ut som att man kommer åt ganska bra från undersidan. Tacksam för hälp!Mvh
HenrikM
Har bytt pluggar med motorn lös, då är det inte så svårt… Men det underlättar nog och ta bort grenröret misstänker jag. Det brukar gå fint om man knackar på ena hörnet på pluggen så den ”viker” in sig så brukar man kunna ta ut den med en tång. Borra ett litet hål och dra i en grov plåtskruv kan också funka, och sen dra utåt med en tång.
Jag köpte mina frostpluggar av en motorrenoverare, men vet att Skruvat mm säljer också. Kommer inte ihåg måttet på dem nu bara…
Glöm inte kleta på nån typ av tätningsmassa mellan block och frostplugg, brukar pissa gött me vatten annars.

MVH
@HenrikM wrote:
@joH900 wrote:
Glöm inte kleta på nån typ av tätningsmassa mellan block och frostplugg, brukar pissa gött me vatten annars.
Behövs det tätningsmassa? Behöver vara en tätningsmassa som klarar glykol :tssk
Vet faktiskt inte vad det var jag använde, fick en tub av motorrenoveraren, var svart/brunt…. Tätt blev det iaf.

MVH
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
