Öppen fråga, Hur bra är og9-5?
Forum / Modellspecifika forum / OG9-5 / Öppen fråga, Hur bra är og9-5?
- Detta ämne har 19 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2015-07-15 20:18 av
detlevgrote.
-
FörfattareInlägg
-
juni 29, 2015 kl. 21:35 #376234
Som titeln lyder. Jag har bara hållt på med gamla saabar, men efter att ha köpt en 9000 som bruksbil så tycker både jag och alla som åker med den att det är en otroligt bra bil. Den har allt man kan förvänta sig (nästan) av en ny bil, samt är tyst, skön, snabb, ganska ekonomisk, rolig att köra osv. Nu vill min farsa skaffa en 9000 istället för deras BMW medan morsan inte är såld ännu. Kanske skulle en 9-5 vara något för dem. Men hur bra är det egentligen?
Seriösa samt oseriösa svar mottages tacksamt 😉
Kanske är det tom någon som tycker att 9-5an är SAABs bästa bil!?
99 -77 luftfjädring och förgasare
900i 8v -88 finbil
9000 2.0t -98 trimmad bruksbilVi åker 9-5 SportCombi ´03 med 2,3t, och vi är helnöjda. Den närmar sig 30000 mil, vi köpte den vid ca 22-23000, och det vi bytt är bromsservo, styrservopump (tre veckor sedan) och bromsbelägg fram. Vi uppgraderade vevhusventen för några år sedan då den frös vid två tillfällen. Kanonbil skulle jag säga.
juni 30, 2015 kl. 10:00 #376250Håller med Krister. OG9-5 är en riktigt bra bil, en slitvarg som packar i princip hur mycket som helst. Det enda är väl att man bör ha lite koll på oljebytena (och/eller skaffar en bil av årsmodell -03 eller nyare). Långmilare kan även vara trötta i baken, precis som långmilade 95:or. De lastas ju rätt bra.
juni 30, 2015 kl. 10:02 #376251Vi sålde nyligen vår 9-5 -01 efter tre års bekymmersfritt ägande. Har fått byta ett bromsrör (helt naturligt på 14 år gammal bil) och justera handbroms för besiktningen och inte mycket mer.
Har även en -04 som också går bra och är pålitlig men den känns ändå inte lika tajt som 01:an. Enligt andrahandsuppgift från en Saabmek ska man undvika 02-04 för de åren fick Saab spara extra mycket.96 V4 1975 ”Bollen”
Instämmer med övriga.
Jag har en 9-5 kombi av årsmodell 2005, varianten är Aero med det mesta i utrustningsväg. Den har aldrig svikit mig. Nu har jag iochförsig gett den mycket kärlek och gjort förebyggande åtgärder (t.ex att byta till nya sportdämpare+fjädrar(original)) innan de gamla var slut.. osv ! Nästa vecka ska den in på lackering av hundbenen (detta kunde inte hålla sig borta…tydligen). Har haft den sedan ny och den har gått 21300 mil ca.
juni 30, 2015 kl. 22:36 #376293Tackar! Sådana detaljer som slitage, oljebytes intervaller osv. är inget som biter på morsan. Men idag så fick hon testköra min 9000 runt kvarteret, blev en timme!
Det leendet när hon förstod hur kul det är med turbo tror jag kommer sälja på henne en saab igen… 😉99 -77 luftfjädring och förgasare
900i 8v -88 finbil
9000 2.0t -98 trimmad bruksbilNär det gäller val av årsmodell så är det så här, direkt ur huvudet, kan finnas fel…
98 kunde man bara få sedan, 150 och 170 hk (2.0t och 2.3t).
99 kom kombin, samma motorer och V6 kom till, 200hk i Griffin som också var först med ventilerade stolar.
00 kom backvarnare och Aero 230hk samt TCS
01 blev 2,3t 185hk och alla bilar oavsett motor fick ”Aero-spridare” och det moderna insuget. Vill man E85-konvertera och trimma bör man inte köpa äldre än så här.
02 blev det stor facelift och man kunde få de bekvämare sportstolarna, xenon-lampor, regnsensor, 5-växlad automat, ventilerade bromsskivor bak på Aero. Aero fick 250hk och ESP (antisladd)
03 kom ventilerade sportstolar, ESP kunde fås på fler modeller, automatlådan fick växelpaddlar, stora bromsarna kunde fås på fler bilar. Detta året är det mest påkostade av alla där airbag är av 2-stegstyp och stolarna fram har lägesgivare. All isolering finns kvar liksom alla bekvämlighetslampor (lampor i insteg osv) och prylfack finns. Dessutom var det första året med inbyggd navi som tillval (Kenwood). Dock lider 2X5-motorerna fortfarande av oilsludge!
04 fick Aero ny front, oilsludge-problemet löstes med nytt motorblock och omdesignad vevhusventilation och det nya motorvalet 2.3T ersätter V6 (Aero-motor med minskad effekt, 220hk). Här börjar ”snikandet” och rätt mycket isolering försvinner redan detta år samt belysning i bakluckan på kombin.
05 kom ny navigation (Denso), Aero-fronten kunde fås på Vector, snikandet fortsatte och det elektriska tanklocket försvann, liksom instegsbelysning bak och mer isolering. BioPower lanseras sent i tillverkningsåret
06 kom stor facelift, men också ännu mer snik. Inredningen kan nu inte bli helt färgmatchad utan mattor och paneler är alltid svarta oavsett inredningsfärg. Plastkvaliteten i paneler, dörrsidor, knappar osv försämras avsevärt. Man kastar också in den GM-generiska stereon som året efter också kommer till ng9-3, liksom det huvudinstrument med inbyggd SID som också kommer till ng9-3 2007.
07 tillkommer 2.3t BioPower som motorval och railsen på kombin kan fås i silverfärg.
08 kan man få däcktrycksövervakning som tillval, detta är också sista årsmodellen med ”riktig” Aero
09 blir Aero ett utrustningspaket som vilket annat.
10 är sista året och bilarna heter Griffin vilket är lite extrautrustning och kromlisterna runt lyktorna blir matta.I mitt tycke är bästa årsmodellen 2003, men då är också skicket på motorn av yttersta vikt (om man inte som jag väljer V6 🙂 ). Minst problem får man om man väljer 2005 och nyare, även 2004 hade vissa mindre problem med vevhusventen, men om man väljer 2005 så slipper man det nya utseendet då jag tycker dessa bilar är bedrövliga inuti där allt ser mer eller mindre ut som den efterkonstruktion det är.
juli 5, 2015 kl. 11:51 #376469Ja, utseendet är ju en riktig vattendelare. Själv tycker jag att Dame Edna-looken är lika kitchig som namnet antyder…
96 V4 1975 ”Bollen”
Anonymjuli 7, 2015 kl. 15:22 #376505Ja, nu hoppas jag på att 9-5 är en bra bil.
Gick i alla fall och köpte på mig en sådan igår –
och ännu efter dom små 44 mil hem med henne –
så har jag bara 110% positivt att säga om Tösen 😀Hon är en MY 07 Vector Sportscombi 2.3T ”Biopower”
En automat med paddlar i ratten, skinnstolar med samma blått som färgen på bilen
15K mil med full service historik.Body colour 304 = Iceblue metalic:
Trim colour: P46 = härlig skinn inredning med blått i stolarna med 😀
Anonymjuli 7, 2015 kl. 15:54 #376512Grattis!
Tackar 🙂
Måste bara kräma av mig en sak –
att det är sjukt mkt bil man får här för pengarna 😀Anonymjuli 7, 2015 kl. 16:07 #376513om man väljer 2005 så slipper man det nya utseendet-
då jag tycker dessa bilar är bedrövliga inuti där allt ser mer eller mindre ut som den efterkonstruktion det är.Ja du………
Så tyckte även jag i lång tid –
tills den dagen igår då jag började bekanta med en ”sådan” …..Nu har jag nyligen handlat på mig en MY 07, älskar den mer och mer för varje timme som går –
och inser nu framför allt nu vad/hur mycket saab gjorde för att hålla liv i modellen = RespektHärligt 🙂 har själv en -06 som gjort snart 24000mils tjänst. En trogen kompis 🙂
Attachments:
Anonymjuli 8, 2015 kl. 23:57 #376564Undrar om inte jag har fått mycket mera 9-5 än jag varit medveten om……
Vad om inget annat, så ser det då ut att vara en av dessa ”jubilee”
Saab firar 60-årsjubileum som biltillverkare med en specialutgåva av Saab 9-5.
Den bjuder på en hel del extra.
Färgen Ice Blue är unik för Anniversary Edition, liksom lättmetallfälgarna och den mattkromade takrelingen på 9-5 SportCombi.
I 9-5 Vector och Aero har de speciellt framtagna sportstolarna Saab-namnet präglat i det svarta lädret.Anniversary Edition för Vector och Aero:
• Ice Blue Metallic (alt. Silver, Titan Grey, Fusion Blue, Jet Black, Parchment eller Smoke Beige).
• Unik 17’’ lättmetallfälg.
• Kromade ventilationsutsläpp.
• Aero sportstolar med läderklädsel i svart med blå eller grå detaljer,
tjock söm och präglat Saab-tryck samt svarta textilmattor med kontrasterande söm i blått eller grått.• Pilotpaket med elmanövrerad förarstol, handsfree-förberedelse, stöldlarm,
parkeringssensor, regnsensor, samt uppgraderat ljudsystem.• Flygplanshandtag i lastgolvet. endast kombi
• Mattkromad takreling (kan väljas bort). Endast kombi
http://www.wallentin.be/SAAB/modellyear%20JUBILEUM.html
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.