Saab 96 V4 Silverjubben -75

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Saab 96 V4 Silverjubben -75

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 21, 2011 kl. 18:52 #4771

      Hej Saabentusiaster

      Jag har lyckats köpa på mig en sk. jubileumsmodell av saab 96 från 1975. Den har US front, lite extraljus, dubbelportsförgasare, skålade sportstolar, svarvade fotbollsfälgar och förmodligen lite annat som jag inte har så bra koll på.

      Då till min fråga, hur pass ovanliga är dessa bilar? För tanken var nämligen att ha en som busbil framförallt för lite bankörning och min grundtanke var att installera en T16 motor i den, men nu när jag läst på lite så inser jag att det kanske är synd på en sådant V4 ❓

        augusti 21, 2011 kl. 20:45 #31181

        …gör inte så med en silverjubbe…

          augusti 21, 2011 kl. 21:06 #31182

          @Per-Erik wrote:

          …gör inte så med en silverjubbe…

          Instämmer med föregående talare!

            augusti 21, 2011 kl. 21:15 #31183

            Spännande projekt du skissar på!
            Det är din bil som du gör som du vill med, men jag håller med dig i din fundering om att det är synd på så rara ärtor. Med tanke på att det trots allt finns förhållandevis många V4:or av andra vanligare modeller kvar, kanske det finns någon som har en annan V4 som vill byta V4 plus lite pengar till dig?

            Här ser du ett exempel på en riktigt fin originalrenovering av Anders Jensen.
            Se Anders Jensens bild:

            @Jonathan P wrote:

            Hej Saabentusiaster

            Jag har lyckats köpa på mig en sk. jubileumsmodell av saab 96 från 1975. Den har US front, lite extraljus, dubbelportsförgasare, skålade sportstolar, svarvade fotbollsfälgar och förmodligen lite annat som jag inte har så bra koll på.

            Då till min fråga, hur pass ovanliga är dessa bilar? För tanken var nämligen att ha en som busbil framförallt för lite bankörning och min grundtanke var att installera en T16 motor i den, men nu när jag läst på lite så inser jag att det kanske är synd på en sådant V4 ❓

              augusti 21, 2011 kl. 21:40 #31184

              Ja det är vackra bilar, denna kan väl anses vara i hyffsat bruksskick, inte direkt rostig och omlackad för en tid sedan vilket i och för sig hade kunnat vara bättre gjort, men jag föll lite för alla tidstypiska detaljer, sitter till och med den trevliga halda tripmastern i bilen som jag dock inte rett ut hur den funkar 😳

              Kikade lite på vanligt v4 trim men det verkar dyrt och svårt att få tag på, eller är det jag som inte vet var jag ska leta. Har lite svårt att reda ut vad där sitter för motor i den också, tvåportsförgasare var väl inte standard?

                augusti 21, 2011 kl. 21:59 #31185

                om du är intresserad så kan jag ha en kaross med diverse, som kanske skulle vara ett bra utgångsläge för en sådan bil du talar om, om du skulle vara intresserad av ett byte – du kan väl iallafall ringa mig, så kan vi pratas vid? Mitt mobilnummer finns i min profil… 🙂

                  augusti 23, 2011 kl. 04:28 #31210

                  @Per-Erik wrote:

                  om du är intresserad så kan jag ha en kaross med diverse, som kanske skulle vara ett bra utgångsläge för en sådan bil du talar om, om du skulle vara intresserad av ett byte – du kan väl iallafall ringa mig, så kan vi pratas vid? Mitt mobilnummer finns i min profil… 🙂

                  Bra, Per-Erik, jag håller med dig. Jag har också en ful men frisk standard-kaross (1973) som jag sparat för ett eventuellt busbilsprojekt samt en vass 1700-motor i samma syfte. 99-kylare konverterad för 96 med elfläkt och blanka fotbollar ligger i samma hög. Svårt med trimdelar? Nja, ska man toktrimma för grupp H blir det svettigare, men en trevlig gatbil är överkomligt både tekniskt och ekonomiskt.

                  Rädda jubben från grusgropen!

                    augusti 23, 2011 kl. 07:08 #31213

                    @Mats A wrote:

                    @Per-Erik wrote:

                    om du är intresserad så kan jag ha en kaross med diverse, som kanske skulle vara ett bra utgångsläge för en sådan bil du talar om, om du skulle vara intresserad av ett byte – du kan väl iallafall ringa mig, så kan vi pratas vid? Mitt mobilnummer finns i min profil… 🙂

                    Bra, Per-Erik, jag håller med dig. Jag har också en ful men frisk standard-kaross (1973) som jag sparat för ett eventuellt busbilsprojekt samt en vass 1700-motor i samma syfte. 99-kylare konverterad för 96 med elfläkt och blanka fotbollar ligger i samma hög. Svårt med trimdelar? Nja, ska man toktrimma för grupp H blir det svettigare, men en trevlig gatbil är överkomligt både tekniskt och ekonomiskt.

                    Rädda jubben från grusgropen!

                    Jag kan nog nöja mig med lite färre hästar men hittar fortfarande inga trevliga delar på nätet, men man får väl avvakta. Runt 100hk hade nog känts fullt tillräckligt. Den dubbelports solexförgasare med automatchoke som sitter där nu känns sådär, går antingen för fett när den är varm eller lite snålt när den är kall beroende på hur man ställer den.

                    Blir ingen montering av t16 i denna bilen i alla fall, någon tillräckligt av dessa bilar som gått rallydöden till mötes.

                      augusti 23, 2011 kl. 08:03 #31216

                      Inga problem med att få fatt i delar till V4 motorn om du nöjer dig med C:a 100-110Hk.

                      Kolla in http://www.sweedspeed.com
                      Vill du köpa en komplett rallymotor så funderar jag på att sälja en utav mina komplett med Korsinsug, Dubbelblåstoppar etc.

                      /Fredrik
                      070-5878801

                        augusti 23, 2011 kl. 09:19 #29144

                        Jo, fast där pratar vi tyvärr helt andra pengar/hästkraft.

                        Jag har tagit beslutet idag att inse mitt misstag och eftersom utrymme inte finns för både entusiast och banbil så får silver säljas. Ligger en säljes annons uppe nu så håller jag tummarna att någon entusiast kan ta sig an den.

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.