Läsa felkoder, från när fungerar en enkel OBD2-läsare (och alternativ?)

Forum / Övrigt / Allmänt / Läsa felkoder, från när fungerar en enkel OBD2-läsare (och alternativ?)

  • Författare
    Inlägg
    • december 4, 2025 kl. 12:26 #525226

      Jag har en 9-5:a som är producerad 2000-06. Den har OBD-kontakt, men en vanlig enkel OBD-läsare fungerar inte (jag är förstås intresserad av att veta om jag har fel på den punkten, typ om jag bara köper rätt läsare så skulle det fungera).

      Jag tror OBD  blev standard / krav från 2002. Gissar det inte är helt implementerat på 2000-06?
      Är det då bara Tech2 som skulle fungera? Har hittat Tech2wiki och förstått att det är något dyrbart / osäker kvalitet på kloner/ komplicerat att använda för en glad hobbyist.

      Men för att generalisara frågan: finns det redan ett inlägg som beskriver detta kanske, vilka läsare som fungerar på olika modeller och årsmodeller?

        december 4, 2025 kl. 13:06 #525227

        jag körde OBD läsare på vår MY2001 från typ 2006-2013 när vi hade den

        så om det gick med den tekniken som fanns då så borde det funka nu.
        jag körde en ELM327

        jag vet att T5 bilar av sena årsmodeller har OBD2, alltså ng900/9000 97-98 och og9-3.

        så det borde finnas, jag trodde kravet på obd kom 94 för 9000 från 94 har en sån port iaf.

        1 användare tackade författaren för det här inlägget.
          december 4, 2025 kl. 14:47 #525232

          Det skiljer i protokoll beroende på årsmodell. Lite äldre 9-5 hade inte OBDII på EU-marknad. Byter man till nyare mjukvara i motorstyr eller aktiverar diagnosen så går det såklart även på äldre bilar. Har man en fiffigare felkodsläsare eller annan app/program kan man också få ut motordata och felkoder.

          1 användare tackade författaren för det här inlägget.
            december 4, 2025 kl. 14:49 #525233

            98-00 verkar vara de som folk har mest problem med.

            1 användare tackade författaren för det här inlägget.
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.