9000i långmotor vs 9000i kortmotor?

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / 9000i långmotor vs 9000i kortmotor?

  • Författare
    Inlägg
    • december 16, 2012 kl. 18:09 #6976

      Hej!
      är det någon som har erfarenhet av både äldre 9000i med långmotorn och nyare 9000i(94-framåt) med kortmotor?
      Jag har själv en 2,0 med långmotor på 130 hkr. Grejen är den att maxeffekten ligger någonstanns kring 4000rpm och min automatlåda tillåter mig inte att varva så mycket.
      Frågan är hur kortmotorn(2,0i) är karaktärsmässigt? Har man SAAB sett till så att det finns mer kraft längre ner i registret?
      Jag funderar nämligen på att köpa ett insug till en kortmotor och montera. Jag tycker det ser ut att ha längre kanaler vilket i teorin ska ge mer botteneffekt. Men stämmer det i verkligheten?

        december 16, 2012 kl. 19:19 #50411

        Långmotorn har en mycket flack vridmomentskurva med maxeffekt vid 6000rpm.
        Den lilla topp som trots allt finns på vridmomentskurvan ligger vid 3750rpm och vid maxeffekt ligger vridet ca15-17Nm lägre
        I kick-downläge borde din motor varva till 6000rpm

        Kortmotorn har en lite spetsigare kurva med en topp vid 4300rpm och toppen är 5Nm högre än långmotorns.
        Maxeffekten ligger vid 5500rpm istället.

        Vid 2000rpm har långmotorn högre vridmoment.

        Kortmotorns insug passar inte på långmotorns topp.

        Slutsats, behåll din motor som den är 🙂

          december 16, 2012 kl. 20:30 #50412

          Det här har jag inte hört talas om. Vad är en kortmotor och vad är en långmotor, dvs vad skiljer de båda?
          Är det 2.0 vs. 2.3?

            december 17, 2012 kl. 17:53 #50437

            Långmotor -93
            Kortmotor 94-

            og900 cab MY 1994 är undantaget, den har långmotorn

              december 17, 2012 kl. 21:37 #50445

              När nya 900:an kom, uppstod ett behov att göra motorn kortare för att få ned den i 900:ans trängre motorrum. Som du vet hade nya 900 en tvärställd motor likt 9000.

                december 18, 2012 kl. 23:02 #50453

                Men vad är det som skiljer på motorerna? Blocket? Toppen?
                Gäller detta både 2.0 och 2.3?
                Är det bara 900 som har kortmotor?

                  december 19, 2012 kl. 18:10 #50464

                  Block, topp, insug mm skiljer
                  Många delar är dock gemensamma/passar mellan som t.ex. kammar, ventiltryckare grenrör mm

                  Kortmotorn finns i ng900/9-3, 9000 94-, og9-5

                    december 19, 2012 kl. 20:21 #50466

                    Hmm. Jag har två 9000 2.3, en nittia och en nittitrea turbo. Jag var rädd att de skiljde sig mer än turbon. Min mamma har en 900 2.3 -97 och det ska väl vara kortmotorn då. Jag får kolla när jag är där nästa gång.
                    Tack för svaren.

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.