1500 1700?

Forum Övrigt SSR 1500 1700?

Detta ämne innehåller 24 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-02-11 21:04.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13811

    Molte
    Deltagare

    Hej! Jag undrar hur det är med 1700cc motorn i V4. Är det en sportmodell eller gjordes den motorn bara för tävlingsbilar? Man ser bilar på blocket ibland med 1700 motorn..
    Undrar också vad strokad vev är? Är de längre slag man får med den eller så att volymen ökar?

    MVH Magnus

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #92324

    lelle f
    Deltagare

    Oftast så har man tagit en motor från Ford tanus tex , samma motor som Saab:s . Fanns 1700 S en gång i tiden från Saab .( inte så vanlig )

    Är inget större jobb att få Fordens motor att passa i Saaben , Man tar bort nållagret i veven utgående sida och trycker i en bussning , flytta över yttre detaljer ( motorfästen och dylikt ) .
    Så är det bara att hysta i maskinen ..

    #92325

    Molte
    Deltagare

    Okej. Så 1700 bilar har fordmotor om det inte är en 1700 S.
    Har läst att det bara finns 100 st Från -75.
    Hur mycket effekt har en ford 1700?

    Tack för ditt snabba svar!

    MVH Magnus

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #92326

    lelle f
    Deltagare

    Inte en susning vad effekten är . Men med 7,6 kam ,dubbelports weber och portade utblås + två tumssystem så bör du hamna på 90 – 100 häst .
    Kort sagt en trevlig motor . Har precis byggt en sådan och den går fint . Lite orolig på låga varv , 7,2 kam kan rekommenderas om man vill ha en lite snällare motor .

    #92327

    Molte
    Deltagare

    Ju högre kam man har desstu högre upp i varv måste man komma för att få ut effekten eller?
    Rekomenderas en 7,6 kam för vardagskörning? Den blir inte svårkörd i stan?

    MVH Magnus

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #92328

    fredrik
    Deltagare

    Saab egna trim sats som satt i 1700S gav 90Hk
    Då var det bara Solex 2port, 7/2kam, hårda ventilfjädrar, 2″avgas Obs ej nuvarande Simonssystem!

    7/6 kam går utmärkt att använda på gatan. Den blir inte svår körd på gatan!

    /Fredrik

    #92329

    lelle f
    Deltagare

    Stadskörning så rekommenderar jag 7,2 , men det är min personliga smak .

    #92330

    Molte
    Deltagare

    Okej! Hur hög hyning av effekten får man med enbart en 7,6 kam. Inget annat trim?

    Hur är det med saabklubbens sportsystem? Är det simons kanske eller?

    MVH Magnus

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #92331

    lelle f
    Deltagare

    Siffror är inte min starka sida . Men det finns säkert nån som kan tala om det .
    För mig räcker det om det funkar bra . Rekommenderar två ports weber om du ska börja nånstans , sedan kan du gå vidare med kam och annnat . Tänk på att om du ska byta kam så är det nästan lika bra att ta allt på en gång (lager , ringar osv om du ändå tar ur motorn ).

    #92332

    Molte
    Deltagare

    Byta kam är med andra ord ett stort jobb? Man får riva ner hela motorn i princip eller?

    MVH Magnus

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #92333

    lelle f
    Deltagare

    Du måste bort med bröstkåpan och den sitter i trågets framkant , går nog att ta bort om front och kylare är borta . Men jag skulle lyfta ur motorn vid kam byte .

    #92334

    Molte
    Deltagare

    Det är inget jobb som rekomenderas till en som inte har mekkat med bilmotor förr va?

    MVH Magnus

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #92335

    lelle f
    Deltagare

    Någon gång måste vara första gången , se bara till att bra hjälp .

    #92336

    Molte
    Deltagare

    Klarar man sig med en verkstadshandbok om 96 tror du?

    MVH Magnus

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #92337

    lelle f
    Deltagare

    Det hjälper iaf , mycke beror på var tummen sitter .

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng