2 problem, bakluckan och oljeläckage

Forum / Modellspecifika forum / OG9-5 / 2 problem, bakluckan och oljeläckage

Forum / Modellspecifika forum / OG9-5 / 2 problem, bakluckan och oljeläckage

  • Författare
    Inlägg
    • februari 23, 2018 at 19:31 #441210

      hej, håller på att fixa upp en 9-5 kombi. har laggt mycket arbete på den under med rostlagning, fixat avgas, bromsar runt om, ja under ser den helt ny ut, men givetvis har jag stött på patrull.
      ska lossa klädseln från bakluckan, har lossat alla plastplugg och de tre plastlisterna runt rutan, men hur lossar jag den från nedre listen som är över torkarmotorn?

      och nu droppar den olja från vänster sida utav motorn, ser ut att komma från över/bakom generatorn, men jävligt svårt att se nåt så jag undrar vad som finns där vid som kan tänkas läcka, packboxa, slangar eller vad?
      vet att det är svårt att svara på men vad kan jag riva bort utan att det blir för avanserat? sitter ju bla ett stort motorfäste i vägen

        februari 24, 2018 at 08:36 #441238

        Kåpan borde bara vara att “rycka” bort gick fint på min iallafall

        Det kan läcka från oljestickan och vevhusventilation.

          februari 24, 2018 at 18:33 #441252

          hej, ja jag tröttnade på att pilla med luckan så jag slet bort den med våld och den gick inte sönder 🙂
          oljeläckan har tittat mer på idag och nån sa att det kan vara oljetrycksgivaren, och att den satt vid startmotorn, men på den sidan är det tort, stoppade ner telefonen på passagerarsidan och försökte ta bilder, och det blev så klart inte bra, men ser ut att vara oljigt över/bakom generatorn, det kommer 2-3 oljedroppar var 10:e sekund, så det läcker ju flitigt (när bilen är igång) ska se stickan och vevhusvent. hade tänkt uppgradera vevhusvent. om allt annat var bra med bilen,

            februari 24, 2018 at 18:51 #441253

            en klassiker är tätningar till kamkedjesträckaren, sitter i bakkant på Hö sida av motorn, ovanför generator.
            Det kan läcka rätt rejält där, bara ta loss och byta tredotätning och o-ring.

              februari 24, 2018 at 19:01 #441254

              okej, så då bör jag byta sträckare och kedja med?

                februari 24, 2018 at 19:20 #441255

                nä, för att byta dessa tätningar så räcker det att man skruvar bort sträckaren och sen återställer den och monterar den igen.

                  februari 24, 2018 at 20:31 #441258

                  aha okej, om det nu är där det läcker, undrar jag om nån vet nån länk till hur man går tillväga, har aldrig plockat med detta innan, bara haft kamremsbilar, så jag vet inte hur man återställer den, eller demontera/montera, vet inte ens hur den funkar ha ha

                    februari 26, 2018 at 15:50 #441347

                    okej, har tittat nu och det är torrt runt om sträckaren så där är det inte. hade bilen på plan mark och startade den men såg inga läckor. stängde av och skulle fylla på olja, det pös till rätt bra när jag tog bort oljelocket, fyllde på olja och startade, kom nån droppe under till, men såg inte sa bra. när jag för några dagar sedan hade framänden upphissad så läckte det mer.

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.