2 T motor går bara på startgas

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT 2 T motor går bara på startgas

  • Detta ämne har 12 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2011-12-15 10:33 av .
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5344
    ingvar k
    Deltagare

    Och det blir ju lite dyrt i längden, vad är felet?

    Frågan avser 96, 1966 års modell (3 förg) som inte körts på 1½ år.
    När jag sprayar startgas i tändstiftshålen så går motorn lugnt och fint i ca 10-12 sek (så länge startgasen räcker), men motorn vägrar att gå på bensin. Stiften surar igen, blir helt blöta. Förgasarna är rengjorda, det är inte smuts i bensinen, jag har kopplat en 1-liters plastflaska och ett filter just nu.

    Jag har nytt fördelarlock, nya koppartändkablar (Biltema), ny el bränslepump (Biltema 52-3227). Brytarspetsarna och kondensatorn har gått ca 250 mil.
    Jag har inte kollat bränsletrycket men pumpen levererar bensin. Måste/bör den här pumpen kombineras med en tryckregulator?

    Är det helt enkelt så att tändspolen (ev kondensator) har lagt av och att gnistan räcker till att antända startgasen men inte bensinen?
    Kan jag använda Biltemas tändspole 53-400 för 109 kr?

    Jag har 23 mil till garaget och förra veckan när jag var där så hade jag ingen extra tändspole att prova med

    #36113
    rallysaaben
    Deltagare

    Jag tror på för högt tryck i pumpen, 0,40bar tycker jag låter för högt, det är säkert därför stiften surar igen, du får nog montera en tryckregulator.

    Jag och brorsan har en 66a, i den monterade vi en vakumdriven skoterpump med 3st utlopp,dvs ett uttag till varje förgasare, det funkar klockrent, kolla i länken så ser du hur den ser ut.

    http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Arctic-Cat/Motor/Braensle/Braenslepump3.htm

    Tändspolen bör gå att använda,jag har själv funderat på att köpa en sån, dock till min V4.

    /Anders.

    #36118
    hubbe
    Deltagare

    Jag tror också på för högt bensintryck eller otätt nålventil.
    Om du kan använda Biltemas tändspole 53-400 avhänger på, hur mycket din motor varver. En spole till en 3 cyl. tvåtakter som varver för ex 6000var/min, måste minimum levera 18 000 gnister/min. Fråga Biltema, om spolen räcker till en 6 cyl. fyrtaktmotor.

    #36136
    Dicst
    Deltagare

    Bränsletryck anser jag! Där har du boven. Biltemas pumpar levererar åt h-vete för mycket.
    /D

    #36152
    skjoldborg
    Deltagare

    Har du kontrolleret at chokeren (kallstartanordningen) er slået fra?? 😉

    MVH
    Knud Skjoldborg

    #36174
    ingvar k
    Deltagare

    Tack för svaren. Glömde nämna att jag bytte membran till originalpumpen för ca 1½ år sedan men upplevde att den inte fungerade riktigt bra, svårstartad när den stått ett tag.
    Det råder tydligen stor enighet att bränslerycket är för högt och då vill jag hitta en enkel, fungerande och gärna billig lösning. Filter King är väl det närmaste i kombination med Biltemas pump, kanske lite dyr.
    Rallysaaben. Skoterpumpen är ju helt klart intressant, men det är magert med teknisk information.
    Jag antar att det inte finns någon justerbar tryckregulator med i det priset. Kör du alltså med den pumpens std tryck?
    Hur har du löst ”drivningen”? Med en fläns + rör som ersätter std pumpen? Eller kan man använda std pumpen om man tar bort ventilerna och pluggar en ledning?
    Ett foto på installationen skulle vara bra.

    Skoldborg. Ja, jag tror inte att problemet ligger vid kallstarten

    Jag misstänker att vevhuset är fullt med bensin, tacksam för tips hur dränera. Tryckluft med kolvarna i olika lägen?

    #36175
    ulf
    Deltagare

    jag har kört med den Biltemapumpen i 2 år nu. Först på en standard -66 och senaste året på en Gr1 trimmad -66. Inga som helst problem. Har inte mätt upp bränsletrycket, men enligt katalogen skall den ge 0,27-0,4 bar
    Kolla nålventilerna i stället.

    /Ulf

    #36177
    Dicst
    Deltagare

    @Ulf wrote:

    jag har kört med den Biltemapumpen i 2 år nu. Först på en standard -66 och senaste året på en Gr1 trimmad -66. Inga som helst problem. Har inte mätt upp bränsletrycket, men enligt katalogen skall den ge 0,27-0,4 bar
    Kolla nålventilerna i stället.

    /Ulf

    …och jag har gått igenom två olika problem bilar som använt denna pump. Den enda gång det fungerade som det skulle var när en pump började krångla och gick sönder, då pumpade den bara lite sporadiskt/intermittent . Efter byte till en Holly Blå från Mekonomen (0.20) fungerade det som det skulle. De gånger jag kollat bränsletrycket (tre olika Biltemapumpar) låg det på 0.47. Då blir det mer direktinsprutning än förgasare.
    Dessutom verkar det vara mycket dålig kvalitet på dessa pumpar, de går ofta sönder.
    Skulle nog säga att Ulf har haft tur och fått en av de få pumpar som ligger i andra änden på toleransspannet.

    Skoterpumpen som jag tipsade Rallyanders om har jag själv kört med i snart 6 år. Det är en Mikuni ”originalpump” för små motorer (upp till 170hk). Det är bara att koppla in enligt bifogad anvisning. På -65 och -66 finns det färdigt uttag till vevhuset, annars får man göra sig ett hål och fixa dit en nippel.

    #36201
    rallysaaben
    Deltagare

    Ja skoterpumpen är bara att sätta dit och sen köra, den ger rätt tryck direkt, funkar kanon, jag ska ta en bild på installationen, det är simpelt, man bara tar bort originalpumpen från motorblocket och ersätter den med en metallplatta med en påsvetsad rörstump, sen tar man vakum därifrån.

    /Anders.

    #36310
    ingvar k
    Deltagare

    Jag tackar för alla tips och förslag. Det lutar åt en ”Mikunipump”, ju enklare desto bättre. För säkerhets skull skall jag mäta upp bränsletrycket på Biltemas pump.
    Slutrapport kommer ”någon gång på det nya året”.
    Dickst. ..”färdigt uttag…” Menar du hålet där std pumpen sitter eller har jag missat något?

    #36312
    Dicst
    Deltagare

    Ja, det menar jag.
    Bygg en liten adapterplatta av bakelitpackningen som sitter där redan genom att gänga i en lämplig nippel. Sen köper du genomskinlig moped/skoterbränsleslang för oljeblandad bensin och trycker på alla anslutningar (även upp till förgasarna). Den slangen överlever till skillnad från billiga gummislangar och så ser du om det finns luft med i bensinen.
    Sen behöver du aldrig mer göra nåt, eftersom pumpen levererar mängd och i takt med ökat varvtal istället för ett konstant tryck.

    #36333
    rallysaaben
    Deltagare

    Så här ser våra grejer ut, en stump plattjärn som är avrundad i ändarna, och en påsvetsad rörstump från en v4pump, och en bild på skoterpumpen, kan det bli enklare? knappast!

    #36360
    ingvar k
    Deltagare

    Rallysaaben. Tack för fotona, jag var mest nyfiken på var du placerat pumpen, nu vet jag.
    Återkommer nästa år, God Jul

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng