9-3 2,0i Uppgradering.

Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / 9-3 2,0i Uppgradering.

Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / 9-3 2,0i Uppgradering.

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 22, 2014 at 19:34 #22703

      Hej allihopa!

      Är helt färsk här på forumet så kom gärna med tips eller råd om jag gör något fel.

      Jag har som titeln säger en 9-3 2,0i från 98:a som jag fick som första bil, den har hittills gått riktigt bra
      och det är nu på senaste som jag har börjat fundera över uppgraderingar till den. Några tänker säkert
      att jag skulle ha köpt en Saab med turbo om jag ville trimma den senare men bilen ärvdes och är nu i min ägo.
      Har lite erfarenhet av motorer sedan tidigare samt kapabelt folk som kan hjälpa till om det behövs. Vad skulle
      jag få ut mest av att göra med bilen?
      Det enda som jag önskar är att det inte är extremt dyrt eftersom jag bara är 18 och har därför inte så mycket pengar.
      Kom gärna med alla möjliga förslag!

      Tack för mig!
      //Niclas

        november 27, 2014 at 20:32 #177375

        Det enda som kan vara värt är ett avgassystem och öppet filter. Allt annat kommer att kosta pengar och är ärligt talat inte värt att lägga på en 16 år gammal SAAB. Sälj hellre bilen och köp en Aero, du kan få en helt OK för ca 15.000. Jag köpte min för 10.000 som visserligen behöver lite kärlek men du kommer snabbt att komma upp i de pengarna ändå med din nuvarande bil och ändå ha en långsammare bil. Lycka till oavsett, en del av charmen är att förädla själv, oavsett kostnad.

          februari 13, 2015 at 08:14 #201710

          Hej allihopa!

          Är helt färsk här på forumet så kom gärna med tips eller råd om jag gör något fel.

          Jag har som titeln säger en 9-3 2,0i från 98:a som jag fick som första bil, den har hittills gått riktigt bra
          och det är nu på senaste som jag har börjat fundera över uppgraderingar till den. Några tänker säkert
          att jag skulle ha köpt en Saab med turbo om jag ville trimma den senare men bilen ärvdes och är nu i min ägo.
          Har lite erfarenhet av motorer sedan tidigare samt kapabelt folk som kan hjälpa till om det behövs. Vad skulle
          jag få ut mest av att göra med bilen?
          Det enda som jag önskar är att det inte är extremt dyrt eftersom jag bara är 18 och har därför inte så mycket pengar.
          Kom gärna med alla möjliga förslag!

          Tack för mig!
          //Niclas

          Det finns ju lite man kan ge sig på, inte för att bilen kommer lägga lakritsremmar, men för att den kommer kännas rappare.

          Det man kan göra är som sagt att konvertera bilen till Trionic 5, och sedan göra ett vettigt program på E85. Operationen är faktiskt väldigt enkel iom att T5-härvan är till 95 % helt plug’n’play! Eftersom att T5 är mappbart på ett helt annat sätt än Motronic som sitter i från början så kan man gå på och laborera ganska friskt med tändinställningarna och förhoppningsvis få ut ett rappare bottenregister.

          Jag gjorde själv denna operation fast på min f.d ng900 2.3i -97, och jag upplevde det som att bilen blev betydligt trevligare att köra.
          Jag minns inte riktigt vad slutnotan hamnade på, men det går ju att få tag i en krockskadad/sönderrostad eller bara allmänt trasig 900/9-3 2.0T/t för typ en påse bullar, så det bör inte kosta många kronor.

          Och det bästa av allt med detta, man lär sig nånting också :wrench

        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.