900 -97 startar ej

Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / 900 -97 startar ej

Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / 900 -97 startar ej

  • Författare
    Inlägg
    • maj 1, 2011 at 10:47 #25282

      Hej

      Har en saab 900 som inte vill starta. jag får ingen ström till startmotorn (från tändningen). Reläet under rattern klickar så det borde inte vara i tändlåset(?). Jag kan starta bilen om jag drar en kabel från batteriet direkt till startmotorn. Den går också att rulla igång utan problem.

      Är det någon som varit ute för något liknande? Förslag mottages tacksamt. Kan reläet vara kasst fastän de klickar, eller tändlåset?

        maj 1, 2011 at 16:30 #184160

        Jordkablen på startmotorn ? eller Plus. Trasig eller oxiderad.

        kolla även all andra jord kablar.

          maj 1, 2011 at 18:34 #184164

          nja, tror inte det är det som är felet. Feler är att den gula kabeln som går till startmotorn inte ger ström när jag vrider på nyckeln. drar jag en kabel direkt från batteriet och startar med så startar den som vanligt.

            maj 1, 2011 at 18:38 #184165

            Tändningslåset är inte helt ovanligt felande länken på NG 900.

              maj 1, 2011 at 19:03 #184169

              Jag började skruva isär där runt tändnyckeln men kan det vara tändningslåset fastän den klickar i reläet? går det kabel direkt från tändningslås till startmotor? får nog ta o köpa en gör det själv bok.

                maj 2, 2011 at 05:36 #184172

                Från tändningslåset går en tunn kabel till startmotorreläet som slår till reläet för att ge ström till solenoiden på startmotorn.
                Det kan möjligen vara reläet som inte ger ström vidare till den gula kabeln som går till startmotorn.
                Mitt förslag är att testa ett nytt relä.
                Det går bra att använda relän med 30,85,86,87 stift eller 30,85,86,87,87a stift.
                Relän finns på Biltema till bra pris.
                Att det klickar under instrumentbrädan behöver ju inte betyda att det är just startmotorreläet som låter.
                Bensinpumpsreläet ska låta när man slår på tändningen, dock ska ju startmotorreläet endast låta vid startläge.

                MVH Knoparmoj

                  maj 2, 2011 at 18:09 #184207

                  Tackar, vet du om det reläet till startmotorn sitter ihop med de andra under instrumentbrädan ihop med data(?)boxen? eller sitter det någon annanstans? Plockade loss så jag kände vilket relä det var som klickade men det hade ingen gul kabel ifrån sej, dessutom verkade det vara ett slutande (säger man så när det slår till när strömmen bryts?) relä. tog bort det o vred på nyckeln o då klickade det inte. tbaks, det klickar men inget händer.

                    maj 4, 2011 at 19:18 #184280

                    Startmotorreläet sitter under (ratten) instrumentbrädan.
                    Beroende av hur Din bil är utrustad kan det sitta fler reläer än i en s.k.sneakmodell.
                    Enkla reläer typ 30,85,86,87 är alltid slutande när man tillför ström till dragspolen.
                    Schemat jag har visar att startmotorreläets matning till startmotorsolenoiden är gul.
                    Matningen till reläet har en orange kabel vilken ger ström till den gula kabeln via reläet vid tillslag.
                    De kablarna är mycket grövre än de två som styr reläet.
                    Reläet kräver jämförelsevis LITE ström för att dra, alltså tunna kablar.
                    Relän som har 30,85,86,87,87a kan låta(klicka) när strömmen bryts.
                    De reläna har alltså fem(5) flatstiftsanslutningar.
                    MVH Knoparmoj

                      maj 8, 2011 at 07:03 #184392

                      Det var “enheten” som sitter under tändningslåset som hade lossnat. skruvarna låg lösa o skramlade. Tbaks med skruvarna så funkar det som det ska.
                      Tack för hjälpen!

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.