900 -97 startar ej
Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / 900 -97 startar ej
Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / 900 -97 startar ej
- Detta ämne har 8 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2011-05-08 07:03 av meat_matt.
-
FörfattareInlägg
-
Hej
Har en saab 900 som inte vill starta. jag får ingen ström till startmotorn (från tändningen). Reläet under rattern klickar så det borde inte vara i tändlåset(?). Jag kan starta bilen om jag drar en kabel från batteriet direkt till startmotorn. Den går också att rulla igång utan problem.
Är det någon som varit ute för något liknande? Förslag mottages tacksamt. Kan reläet vara kasst fastän de klickar, eller tändlåset?
maj 1, 2011 at 16:30 #184160Jordkablen på startmotorn ? eller Plus. Trasig eller oxiderad.
kolla även all andra jord kablar.
Från tändningslåset går en tunn kabel till startmotorreläet som slår till reläet för att ge ström till solenoiden på startmotorn.
Det kan möjligen vara reläet som inte ger ström vidare till den gula kabeln som går till startmotorn.
Mitt förslag är att testa ett nytt relä.
Det går bra att använda relän med 30,85,86,87 stift eller 30,85,86,87,87a stift.
Relän finns på Biltema till bra pris.
Att det klickar under instrumentbrädan behöver ju inte betyda att det är just startmotorreläet som låter.
Bensinpumpsreläet ska låta när man slår på tändningen, dock ska ju startmotorreläet endast låta vid startläge.MVH Knoparmoj
Tackar, vet du om det reläet till startmotorn sitter ihop med de andra under instrumentbrädan ihop med data(?)boxen? eller sitter det någon annanstans? Plockade loss så jag kände vilket relä det var som klickade men det hade ingen gul kabel ifrån sej, dessutom verkade det vara ett slutande (säger man så när det slår till när strömmen bryts?) relä. tog bort det o vred på nyckeln o då klickade det inte. tbaks, det klickar men inget händer.
Startmotorreläet sitter under (ratten) instrumentbrädan.
Beroende av hur Din bil är utrustad kan det sitta fler reläer än i en s.k.sneakmodell.
Enkla reläer typ 30,85,86,87 är alltid slutande när man tillför ström till dragspolen.
Schemat jag har visar att startmotorreläets matning till startmotorsolenoiden är gul.
Matningen till reläet har en orange kabel vilken ger ström till den gula kabeln via reläet vid tillslag.
De kablarna är mycket grövre än de två som styr reläet.
Reläet kräver jämförelsevis LITE ström för att dra, alltså tunna kablar.
Relän som har 30,85,86,87,87a kan låta(klicka) när strömmen bryts.
De reläna har alltså fem(5) flatstiftsanslutningar.
MVH Knoparmoj -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.