900 GLS Combi Coupé -80

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900 GLS Combi Coupé -80

Detta ämne innehåller 3 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-11-12 14:10.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

sonett71
    Deltagare

Jag är ny medlem här. Har just skaffat en 3-dörrars 900 GLS Automatic 1980 års modell. Den blir projektbil för min son som går ”Fordons” på gymnasiet. Den har den där snygga ljusbruna färgen, nästan mot orange. Den har ytterst lite synlig rost. Jag kommer att rapportera om detta projekt allteftersom det framskrider. Jag har sedan tidigare 2 stycken Saab 900i av 1988 års modell. Båda är 4-dörrars sedan. Den ena har katalysator och har gått 45.000 mil (ljusgul). Den andra har gått 36.000 mil (mörkgrön), men är ej utrustad med katalysator. Jag använder för närvarande den som gått 36.000 mil, eftersom den andra har rostskador i främre golvet som antagligen inte klarar nästa besiktning utan svetsning. Jag har inga planer på att sälja någon av bilarna. Jag skulle hellre äga ett par till, till exempel den snygga, vita, 900 Combi Coupé 5-dörrars av 1987 års modell som min mamma äger. Den har farthållare, vilket ingen av mina bilar har och dessutom går den tystast av alla 900 jag prövat genom åren. Den har endast gått 17.000 mil, vilket jag anser är lite för att vara en -87:a. Jag kör cirka 2000 mil per år, varav cirka 500 mil på semester varje sommar (eftersom jag bor i Norrbotten och har släkt i Vänersborg, Borås mm). Enda stoppet var när den gula bilens växellåda skar strax utanför Götene på en semester, pga att jag glömt kolla oljan i växellådan. Inte Saabens fel och jag fick skylla mig själv när jag slarvat. Fick tag på motor/växellåda för 4.000 kronor och resten av semestern var därmed räddad. Det var sommaren 2007 när jag följde med på samtliga spelningar med Chuck Berry, Status Quo och Nisse Hellberg. Jag såg Chuck Berry 11 gånger det året. Bilar och rockmusik hör liksom ihop, för mig i alla fall. Long Live Rock’n’Roll!

reino
    Deltagare

Låter trevligt. 🙂
    Ännu trevligare om du skulle slänga upp nån bild på bilarna. 😉 hehe

Välkommen till klubben och lycka till med projekten.

henrikg
    Deltagare

Ja släng upp lite bilder 🙂 Och kul med en projekttråd om en så tidig og900, vi har inte många sådana här på klubben 🙂

Mvh
    Henrik

longjohn61
    Deltagare

Är det den som var till salu på blocket ❓

Mvh Nisse

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng