900 S -90 Dör efter ca 4 mils körning

Forum Modellspecifika forum OG900 900 S -90 Dör efter ca 4 mils körning

• Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2017-04-26 14:55 av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    k50eskil
    Deltagare

Hej, jag har problem med min 900 S. Den går klockrent tills man har kört ca 4 mil, då dör den som en blixt från klar himmel och motorn är sedan totaldöd i ca 3 sekunder för att sedan vakna upp och går sedan som om ingenting hänt. Detta upprepas sedan 2-3 ggr med någon minuts mellanrum och sedan går den som vanligt igen. Ibland kan det återkomma efter ytterliggare 15-20 minuter och sedan försvinna spårlöst igen.

Jag misstänker att det är tändningen som spökar för när motorn dör så dör även varvräknaren och jag gissar att den tar sin signal från tändningen eller? Jag har försökt rycka lite i diverse tändningsrelaterade sladdar medan motorn varit igång med då händer ingenting speciellt, motorn gå lika fint i alla fall och bryr sig inte om att jag rycker i sladdarna. Till exempel har jag ryckt i tändkablarna, sladdarna till spolen och dom där tunna sladdarna som går in på sidan av fördelaren men ingenting händer. Jag har också bytt säkringen till tändningen bara för att utesluta att det skulle vara något fel på säkringen.

Är det någon som känner igen problemet och/eller har förslag på lösningar till problemet?

Bilen är som sagt en 900 S -90 med snart 29000 mil på mätarn, den är etanolkonverterad med röda Bosh 431 spridare och lite smått trimmad med 9000ic, 3tums avgas, luftfilter, chip, proggresiv btr och högre laddtryck.

Tack på förhand /Eskil

Regin
    Deltagare

Hallgivaren i födelaren eller tändnings modulet kan vara tänkbara saker

k50eskil
    Deltagare

Hej igen! Jag hade ju alldeles glömt att jag skulle svara på detta! Har åkt kadett B hela vintern så jag har inte tänkt på saaben på länge xD Men nu har jag tagit ut saaben igen och problemet har jag löst. Det var hallgivaren precis som du sa. Jag försökte först hitta en ny hallgivare alternativt en annan fördelare på skroten. Det visade sig vara rätt svårt att hitta då folkrace-folket gärna kör med turbofördelare för att kunna ställa tandningen. Alltså var alla turbofördelare borta på alla de lokala skrotarna. Lösningen blev att jag köpte en fördelare till en 8 ventils motor och norpade hallgivaren därifrån och satte in i min egen fördelare. Detta funkade klockrent så nu går bilen som en dröm igen 🙂

Mvh /Eskil

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng