900 T Aero -90 som rycker

Forum Modellspecifika forum OG900 900 T Aero -90 som rycker

Detta ämne innehåller 8 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-06-22 17:49.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare

lennart j.
    Deltagare

Hej!

Jag har två irriterande fel på min 900 T som jag måste hitta orsaken till för att få full glädje av mitt Saab 900 Turbo-åkande under den kommande semesterresan.

Fel nr 1 är att redan vid måttligt gaspådrag så rycker bilen vid acceleration. Om jag ”smyger mig på gasen” vid acceleration så undviker jag ryckningarna men kan ej dra fördel av turbon och gör snabba omkörningar. Vad kan orsaken till detta fel vara? Defekta tändningsdelar (rotor, kablar, tändstift), problem med bränsletrycket eller -regleringen, tryckvakten, wastegaten eller annat?

Fel nr 2 ligger i magnetventilen, som låter som en kulspruta då jag accelererar.
    Kanske finns det en gemensam orsak till dessa två fel.

Ni som har haft liknande fel kanske kan dela med er av era erfarenheter och hur ni lyckades lösa problemen.

Tacksam för alla tips och hjälp jag kan få.

Med vänliga hälsningar
    Lennart

emul
    Moderator

Sådär gjorde min 9000 när en vakuumslang var trasig.. Någon sån som är sprucken, torr eller lös?

longjohn61
    Deltagare

Om du inte har bytt vakuum slangar så gör det och bytt då alla 😉
    samma för tänd detaljer byt stift rotor +lock är kablarna gamla bytt dom med
    köp ngk stift inget annat 😉
    allt detta finns på typ speedparts för en rimlig peng och då kan du utesluta det.
    kolla även anslutningar till ic och turbon 😉

Mvh Nisse

lennart j.
    Deltagare

Hej Emil, Niels och Johan,

Tack för era svar, som tillsammans går i riktning mot byte av tänddelar och vacuumslangar. Jag kommer att börja med dessa åtgärder, då delarna inte har bytts på de senaste 10 åren.

Bästa hälsningar
    Lennart

longjohn61
    Deltagare

@lennart J. wrote:

Hej Emil, Niels och Johan,

Tack för era svar, som tillsammans går i riktning mot byte av tänddelar och vacuumslangar. Jag kommer att börja med dessa åtgärder, då delarna inte har bytts på de senaste 10 åren.

Bästa hälsningar
    Lennart

Oj då är det verklig dags för det,kan nog vara så att där problemet ligger 😉

Mvh Nisse

lennart j.
    Deltagare

Hej Nisse,

Ja ,men så körs bilen bara ca 100 mil under en sommarvecka varje år. Tändstiften har jag dock bytt mer regelbundet.
    Så här ser Aeron ut förresten.

Bästa hälsningar
    Lennart

plankan
    Deltagare

@lennart J. wrote:

Ja ,men så körs bilen bara ca 100 mil under en sommarvecka varje år.
    Bästa hälsningar
    Lennart

Nu är det inte precis så att det bara är milen som gör det –
    utan få mil över längre tid är inget bra för tändningsdelar heller 🙄

Fin bil för övrigt 😛

henrikg
    Deltagare

Angående magnetventilen.. Laddar bilen som den ska? För magnetventilen ska ju klappra vid ”normal” funktion om du har lite laddtryck.

Håller förövrigt med dom andra, mycket snygg bil! Aero-dekalerna på kjolpaketet är väldigt udda, hade sådana på min Aero-85 innan jag började rostlaga den. Är dom påklistrade av dig eller satt dom på bilen? Har du historien bakom bilen?

Mvh
    Henrik

lennart j.
    Deltagare

Hej Henrik,

Tack för berömmet! Ja den laddar som bara attan, det är bara ryckningarna som avhåller mig att ladda för fullt.

Bilen kommer från Schweiz där jag bor och köpte den i Juni 1999 med 168’000 Km på mätaren. Nästa samtliga 900 Aeros som importerades till Schweiz under åren 1987 – 1992 ”stylades” av garage Steiner i Dübendorf, vilket innebar att stötfångare, kjolpaketet och sidospeglarna målades i bilens originalfärg samt att de speciella Aero-emblemen klistrades på sidokjolarna. Det rullar ännu ett antal fina 900 Aeros här nere, som då och då blir till salu, t.ex på http://www.autoscout24.ch till ganska höga priser, tyvärr. Själva har vi haft inte mindre än 3 av dessa skönheter i familjen.

Jag själv körde Aeron som entusiastbil ungefär ett år varefter min son övertog den och körde den till Sverige för att reg-besiktiga den i Helsingborg. Bilen gick sen som bruksbil i ca 5 år i Helsingborgstrakten under vilken tid den chiptrimmades av Speedparts, fick ny växellåda, m.fl förbättringar. I Juni 2005 återtog jag min bil och lät MHRF-besiktiga den med 247’550 Km på mätaren. Sedan dess kör jag endast bilen i samband med någon veckas sommarsemester per år.
    Den 6 Juli i år tar jag ut den från sin vintervila, mekar en dag och besiktigar den den 8 Juli. Hoppas att jag lyckas eliminera ryckningarna tills dess.

Bästa hälsningar
    Lennart

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng