9000 Turbo 16 Sport

Forum Modellspecifika forum 9000 9000 Turbo 16 Sport

• Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2014-05-11 19:54 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Molte
    Deltagare

Hej!

Jag har ganska nyligen kommit över en 9000CC Turbo 16 Sport, en modell som tillverkades för USA-marknaden. Om jag förstått det rätt så ska modellen endast ha funnits 1991 och varit toppalternativet i USA istället för Aero, eftersom Aero endast fanns i Europa? Jag tror att de har samma chassie set up och motorn är samma 2,3T 200 hk.
    Min bil såldes ny i USA och kom tillbaks till Sverige 1993, troligen med första ägaren i USA.

Är jag rätt påläst så ska det ha funnits både T16 Sport A och T16 Sport B. Modellen med A i beteckningen ska ha aeropaketet medan B-modellen monterades utan det. Jag har således en T16 Sport B.

Bilen är utrustad enligt följande:
    – Eltaklucka
    – Skinsäten med elmanövrering och minnen för förare och passagerare
    – Automat
    – Clarion stereo med equalizer och separat förstärkare
    – ACC
    – Kurvljus
    – Dimljus
    – SRS

Min bil är även klarlackad, något som SAAB inte lär ha börjat med förrän 1996. Vet dock att det fanns karosser som gick ett extra varv genom måleriet för att få klarlack även på solida bilar…

Jag tror att 9000CC Aero endast tillverkades i 175 exemplar, är det någon som har en uppfattning av hur många 9000 Turbo 16 Sport som tillverkades? Inte att förväxla med 9000 CS Sport som fanns 1992.
    Berätta gärna vad ni vet om modellen eller ladda upp broschyrer om det finns.

MVH

- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

ss9000k
    Deltagare

Underbar bil!
    Har också hört att CC Turbo 16 Sport skall vara just en amerikansk Aero. En kille vid namn Daniel kör en likadan bil som din fast odoardogrå, tror han finns här men vet inte vad hans nickname är. Här kan du se hans bil skymta till bakom min 9000 CD:
    http://www.garaget.org/?car=81&image=3133172

Molte
    Deltagare

Vilken puts du har, var snyggt med CS-spoilern under stötfångaren. Det är tyvärr inte min på bilderna så jag har en bit kvar tills min blir underbar.
    Jag tror jag har sett hans bil på garaget. Välutrustad bil från Luxenburg har jag för mig.

Ingen som känner till information om modellen eller vet något intressant om klarlacken?

norman
    Deltagare

Hej

Mycket fin bil du fått tag på :AP
    Har haft en likadan http://www.garaget.org/?car=304208
    Den kom tillbaka till Sverige redan i september 1992.
    Jag hämtade den i Gävle 2012 och fixade upp, men har tyvärr såld den 🙁 pga för många SAAB;ar på gården 😉

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

Man får gratulera till en mycket speciell 9000.

Det är jag som har den odoardogråa, det stämmer bra:)

Endast Talladegaröda och vita bilar har karossförganpassade stötfångare.
    Slutsteget i din clarionradio sitter i radion, om det inte sitter en nyare variant av system; 1992-.
    Det utmärkande för bilarna, som egentligen är ganska diskreta, är svarta rutlister och helsvarta dekorlister.

Jag har inte hängt på detta forum nu på ett tag, utan har istället hållt till på Facebook.
    Min bil har ju en tråd här som jag ny får skaka nytt liv i .

Våra fina turboS-vagnar får mötas vid något tillfälle:)
    /Daniel.

Molte
    Deltagare

Det är lite lustigt att man valde att speca om dem för USA-marknaden. Varför inte ha en sportmodell med gemensamt spoilerpaket. Borde underlätta monteringsarbete, lager och utveckling. Som så ofta med saab så har man gärna en uppsjö med konfigurationer, skräckexampel är hur man valt att konfigurera bromssystemet på 9-5 för olika marknader…

Lustigt att man inte lackerade stötfångarna i karossfärgen på övriga kulörer. Är det så att de här bilarna fick sina paket monterade på Tjörn? Det var väl så med en del Talladega och Aero?

Det stämmer med radion, jag har också förstärkaren integrerad i korgen. 1991-års stereo enligt instruktionsboken.

Absolut, vi får sluta upp på någon träff. Jag är nyfiken på att titta på fler i verkligheten.
    Kommer antagligen vara på Sviestad kommande helg med min. Fler som ska dit?

MVH

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng