9000i 1990 främre avgasrör?

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / 9000i 1990 främre avgasrör?

• Författare

Klubb-butiken har inget 9000i främre avgasrör för 1990, närmast är art 4442166 för 94 – 98. Det ser ut att ha lambdasonduttaget framför flexen, det sönderrostade röret har det bakom flexen.

Är det andra skillnader?
      Går det att använda nyare röret på min från 1990?

Speedparts har rätt rör att beställa, men är slut i lager och de har inget leveransbesked.

/Jan

mars 10, 2025 kl. 12:43 #520149

Inga svar här!

SSKR säger förstås att det är ett annat artikelnummer. Det jag undrar över är om längden mellan grenröret och katalysatorn är samma på den äldre och nyare modellen? Dvs om röret passar fysiskt? Uttaget för lambdasonden på rör för kortmotorn ser ut att få plats även på långmotorn, och gör det inte det får det bli plugg och ny placering.

Det nyare röret har uttaget för lambdasonden närmare grenröret, före flexen. Kan placeringen av lambdasonen närmare grenröret ge problem? Jag har upplevt att det tar tid att värma den där den sitter/suttit och funderat på att flytta den närmare redan innan röret havererade.

Nån som vet? Bilen behöver rulla om inte bromsarna ska vara utan räddning!

/Jan

maj 1, 2025 kl. 18:49 #521112

Inget svar, så jag fick chansa lite. Beställt röret enl första inlägget och själva avgasröret passar. Upphängningskrokarna närmast katalysatorn sitter lite för långt bak, det är löst med en bit plattjärn och en rörklämma med urfilad bygel så plattjärnet kan sitta vinklat.

9000i_avgasupphangning_framfor_kat

Nästa utmaning var kabeln för lambdagivaren. Med den framför motorn istället för bakom räcker inte kabeln fram till anslutningen på höger sida i ”akvariet”. Försökte se om vägen på höger sida av motorn innanför remmen gick att använda. Med klammer mot röret som på turbomodeller hade det kanske gått, men fortfarande lite i kortaste laget, det fattades nog ett par dm. Försökte se om kabeln i akvariet gick att flytta till vänster sida istället, men med kabeln ihop med annat under förångaren med fylld AC var inte det ett alternativ. Jag drog den på svänghjulssidan till anslutningen till höger. Det blev att skarva i 55 cm i kabeln från lambdasonden med teflonisolerad kabel, najade och lödda slätskarvar med krympslang, och till sist en begagnad slitsad skyddslang från ABS-givare bak. Så nu har det provkörts och verkar fungera. Lite skrapljud från bromsarna efter en vinter utomhus men tar jämt och blev tyst efter ett par km. Hoppas det inte rostat för mycket bara.

/Jan

maj 1, 2025 kl. 19:00 #521114

Eftersom sonden tar referenssyre genom kablarna så ska man inte löda dessa. Men du märker kanske om den börjar mäta fel…

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
              maj 2, 2025 kl. 15:22 #521136

Tack för Info!

Vet det ska till referensgas = luft, och OK att det ska genom kablar. Första gången jag stötte på det var på en större industripanna, givaren var i format som avgasröret.

Krympslangen går ju att ta bort, den kan ha varit med lim på insidan. Ska den bort från alla inkl de vita för värmaren eller endast den svarta för zirkoniumgivaren? Skarvarna ligger förskjutna några centimeter i originalhöljet.

/Jan

maj 5, 2025 kl. 09:09 #521167

Jag tänker att det är den svarta ”signal” kabeln som är den viktiga, men det är bara en killgissning.

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.