900Aero -87 aka Valborg

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900Aero -87 aka Valborg

  • Detta ämne har 32 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2014-02-02 20:45 av .
Visar 3 inlägg - 31 till 33 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #58899
    rodder76
    Deltagare

    Saker händer i livet. Ibland är det svårt att sortera ut vad som är fel, vad som stressar, och vad man kan göra åt stressfaktorerna.
    Barn nummer två kommer vilken sekund som helst. Huset har två utrivna rum. Jag ska börja pendla igen, men inget att åka i.
    Sommaren har varit fantastisk med fördjävlig. Lyxproblem!
    Jag har tillgång till för många bilar, men bara en att bruka. Bättre att jag byter jobb och slipper 10-12mil per dag. Då kan jag använda bilarna på ett helt annat sätt.
    Denna sommar har erbjudit fantastiskt väder. Men när solen står i zenit och man ska ut på en tur. Ska man då åka den skitroliga Miatan med vinden i håret, eller låsa in sig i 900:an?

    Var en sväng hos Martin ”Turbocab” och fyllde på mitt förråd av ”bra att ha” samtidigt som hans släp ”till tippen” blev några kilo lättare. En betydligt fräschare stötfångare fram, och bortmontering av strålkastartorkarna gjorde att hon växte från silltunna till WOW i mina ögon. En stor sten släppte och helt plötsligt blir mina ögon våta av glädje när jag ser på henne. Den mentala känslan blev så otroligt mycket bättre. Vad tror ni då kommer hända när jag kan byta ut bakstötfångaren och slippa den tattigt mattsvart-målade med Feltema-kromlist, mot en fin med ny list? Eller när de fulmålade fälgarna är renoverade och med glans både i lack och fälgkant?

    Men så… igår kom mentalt meltdown.
    En Saab 93 som behöver översyn
    En Volvo 240 som behöver byggas ihop
    En Miata som är underbar, men inte fyller någon funktion (just nu)
    En 900Aero som…. Jag vet inte vad jag ska skriva… Jag tappar mina ord.
    En 9-5Aero som kräver akut omhändertagande, men som är den enda familjebilen, och därmed inte hinner få allt den behöver….
    Dessutom måste jag skaffa en pulka att pendla med. Ja, vi behöver två bruksfordon så som det ser ut från den dagen jag går tillbaka till jobbet.

    Så här kommer gårdagen MeltDown
    Allt till salu! Det som snart är sex bilar ska till tre. 93:an är det enda som tvunget består.

    Valborg eventuella avgång skvallrades på nätet…. vi får se var det leder….
    Men jag skrev detta, utom mina sinnes fulla bruk.
    Jag vaknade med ett tryck över bröstkorgen. Lättnad över beslutet eller ångest har jag inte lyckats sortera ut.
    Men om jag säger såhär. Valborg blev 5-10k dyrare efter frukost. Bettet av ”en Aero är en Aero är en Aero” gjorde sig påmint. Jag funderade på att byta Valborg mot en icke Aero og900. En bil att bruka i ur och skur. En bil ingen sörjer om jag börjar trimma och bygga om, så som jag vill ha den.
    För några minuter sedan så fyllde jag på information till några som ”fick upp ögonen” för Valborgs avgång. I samma sekund som jag skriver så inser jag…. Jag stannar upp, läser vad jag själv skrivit….
    Fan…. hon är unik. Där blev det 5-10k till.

    Ja, Valborg, och alla andra bilar (utom 93:an) är till salu. Här och nu!
    Men Valborg blev 10-20k dyrare än igår-kväll.

    Smaka själv på:
    Även om jag borde låta henne gå. Vad är chansen att hitta en äkta Aero med så lågt miltal igen.
    Det är så jäfla lätt att glömma när man har det, att oavsett hur mycket man vill, så ger lågt miltal en krispighet som är svår och framförallt dyr att återskapa.
    Bilen är allt annat än perfekt. Absolut inte nyskick. Men den är fantastisk. Den är tight. Den imponerar. Och att höra elantennen rulla upp och stoppa in ett av Valborgs kvarvarande kassettband i stereon är en känsla som är unik. Man vill kanske inte riktigt ha just exakt den känslan. Man vill göra sin egna känsla. Men f*ck. Den är unik.

    Bild på ett nytt flin, och vad en renoverad fälg kan komma att innebära.

    Parentes i historien, men kanske mer relevant information för ett projektforum.
    Stötfångarplasten byttes mot det som en gång satt på Martin ”Turbocab’s” gula cab. Inte i skick för hans perfekta cab, men ett otroligt steg upp på Valborg.
    Stötfångarplasten som demonterades var tillverkat 1987. Bra där. Original kan vi anta!
    Nu sitter där alltså ett tillverkat 1991, och här ser man tydligt hur färgnyansen skiljer sig mot sidoskölden. Skulle uppskatta nyansen på sidoskölden mer som myrgrå som bland annat Sjöan lät lackera sitt Aeropaket i, och som även PeterT16 använt på minst en bil.

    Om ingen hugger på mitt MeltDown och Valborg lämnar min tomt, kommer hela Aeropaketet få ny färg. Men vilken nyans ska jag eftersträva? Stötfångare eller sidosköld?

    #59223
    rodder76
    Deltagare

    Många historier skulle kunna berättas. Varje resa med Valborg är värd sin egna historia.
    Men i sanningens namn tror jag inte så många vill läsa om mina kärleksförklaringar om tidiga mornar, solnedgångar, kurviga landsvägar, soluppgång, dis och östgötaslätt.
    Jag och Valborg har hittat romantiken. Men den viktigaste delen för att hitta densamme, var att sluta använda henne….. ”till vardags”. Resorna blev färre, men längre, men framförallt utan familj men mot vänner. Att åka ner till garaget gör jag fortfarande hellre i 9-5an. Ingen romantik i det!

    Hon har fått rulla, och snart har jag tillryggalagt 500mil med henne. Öland, Trollhättan, Gråbo, Nyköping och Norrköping har fått besök.
    Det enda oförutsedda var läckage på styrservoledningen. Turligt nog uppstod det antagligen på väg hem från garaget, och upptäcktes morgonen efter på väg tillbaka till garaget. Felet? Banalt och lika lätt. Den skruvade kopplingen (rör-rör) precis vid höger motorfäste! Hur f-n kan den bara släppa några gängvarv och börja läcka? Aja…. fin anledning att göra rent i servobehållaren. Bakslaget var att den servoolja jag hade inte räckte för spolning av systemet, så även om det mesta är nytt, ser den lika f-n svart ut. Får nog ta det i vinter…..

    Men nu till allvaret.
    Valborg närmar sig vägs ende.
    Valborgs unika historik har gjort att jag inte haft vett att byta stereo, plocka bort Valborg Erikssons egna kassetband, satt dit tillbehörshögtalarna fram, and so on.
    Är DU den som uppskattar detta. Vill återföra henne till 15″ Aero och åka en 80-talsklassiker. Ta kontakt med mig och köp henne!

    I min ägo kommer Valborg sannolikt att dö. Länge leve Valborg.
    Tofflorna byttes till ”gåbort”-skor redan innan jag kom in i bilden. I mitt bakhuvud har alltid tanken funnits att återföra henne till penisionärstofflorna, men nu kom vändningen. Nu har jag äntligen uppfyllt en dröm. Jag har äntligen hittat den ultimata fälgen. Sportsko i klassisk tappning. Som en Adidas Original. En lätt löparsko med anor från alla racingbanor i världen. Fälgen som får en wheelwhore att dra den djupa sucken som bara kan beskrivas med utlösning. Precis som med allt annat… smaken är som baken. Jag kräver inte att ni ska gilla det. Jag kan ha dem som tavlor, nattduksbord, fälgar, klockor. Jag får aldrig nog av BBS Motorsport E49 (E50 men framförallt E55).
    Nu ligger de i mitt garage….. i 4×108!
    Rädda Valborg om du värnar om historiken…. Jag är beredd att bygga på annan bil. Kniper ingen Valborg. Ja så sätter jag min prägel och en del av Valborg går förlorad!

    Så en vädjan til hugande 900-entusiaster.
    Köp Valborg!
    Sälj en bra T16 till mig. Taklucka är krav!

    #73494
    Lustgasen
    Moderator

    …Så, vad hände?

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

Visar 3 inlägg - 31 till 33 (av 33 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng