900i 8v misständer vid mycket varm motor

Forum Modellspecifika forum OG900 900i 8v misständer vid mycket varm motor

Detta ämne innehåller 9 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-08-05 08:39.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare

gustavh
    Deltagare

För några månader sedan bytte jag kylare till en bättre begagnad aluminiumkylare i bra skick. Dock blir bilen varm (över 2/3 på temp-mätaren), hjälper det att byta termostat tro? Bilen har dessutom börjat misstända och hoppa när den blir riktigt varm, detta märks framförallt på tomgång och tvekan vid gaspådrag. När man kommer över 3000 varv med gasen i botten misständer den inte längre. Misstänker att detta är relaterat till värmen som kanske är lite för hög då bilen går bra rätt länge innan detta börjar (köer etc) så den är nog rejält varm när detta händer. Vad kan vara galet? Termostaten? Tempgivare?

Det gäller en 900i med meksprut utan lambdareglering.

longjohn61
    Deltagare

Har du bytt termostat tidigare ❓ om inte gör det 😉
    Hur är det med stift och kablar och sånt ❓

Mvh Nisse

gustavh
    Deltagare

@longjohn61 wrote:

Har du bytt termostat tidigare ❓ om inte gör det 😉
    Hur är det med stift och kablar och sånt ❓

Mvh Nisse

Jag har aldrig bytt termostaten, är det den som sitter i kylaren? Ska beställa en med alla nya tänddelar på speedparts, vilken är det jag ska ha? 🙂

longjohn61
    Deltagare

oe 9512 heter den termostaten sitter i det huset som tillsatsluftsliden sitter på skruvat lätt att komma åt 😉
    Har du inte byt tänddetaljer så gör det kan nog bara vara det 😉

Mvh Nisse

gustavh
    Deltagare

Tack. Stiften (NGK) har gått ca 500 mil och övriga tänddelar är hyfsat frächa men av märket biltema… Ska köpa nytt från speedparts och återkommer sedan.

Edit: är termostaten (sensorn??) i kylaren är till kylfläkten isåfall?

longjohn61
    Deltagare

Givaren i kylaren är en så kallad thermo kontakt som ser till att fläkten går igång
    är denna trasig går den antingen hela tiden eller inte alls 😉

Följa den övre tjocka kylslangen på slutet av den går den i termostat huset(har ingen bild just nu)

Mvh Nisse

gustavh
    Deltagare

Vet vilket ställe du menar och förstår logiken i att den bör sitta där. Ska kika när jag kommer hem 🙂

Tänkte lite på mina värmeproblem, kan det vara så att termostaten jag har nu släpper upp för lite? Alltså att den är inte cirkulerar tillräckligt mycket vatten i kylaren för att motorn ska hålla rätt temperatur? Annars är ju kylaren kaputt menar jag..?

longjohn61
    Deltagare

Japp antingen det eller kylaren,eller så är det dåligt cirkulation i blocket men det tror jag inte i första hand 😉

Mvh Nisse

gustavh
    Deltagare

Jahapp, tänkte bara rapportera lite hur det gått. Bytte för en tid sedan termostaten, när jag väl fått upp de båda skruvarna med slaghylsa (suttit där i 27år)… Allt funkar numera perfekt, mätaren ligger på mitten och inte en antydan till orolig motor som tidigare. Den måste ha gått otroligt svettigt tidigare, hoppas den inte tagit skada av det. Tack för alla tips longjohn!

longjohn61
    Deltagare

Det vart då en billig lösning på det hela 😆

Mvh Nisse

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng