96 De luxe -61 "bruksrenovering"

Forum Övrigt Projekt / Min bil 96 De luxe -61 "bruksrenovering"

  • Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2011-11-26 21:39 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4949
    mellanol
    Deltagare

    hej, jag har hållt på med min 96a till och från sedan jag var 16 år… nu fyller jag snart 19 (om ett halvår) och motivationen har kommit tillbaka efter ett längre avbrott pga okunskap och en annan bil som har tagit tid/pengar/energi (plymouth valiant -72a),

    kan väl passa på att berätta lite om djungeltrumman, jag var som sagt 16 och hade en land rover 88 -63a som a-traktor, men den var i princip ”färdigbyggd” så jag hade inget att skruva i…. och när man är uppvuxen i garaget som jag är så var jag på jakt efter något ”kul” att sätta igång, (men man hade ju inte samma erfarenhet då som man hade nu) ett lämpligt projekt letades åt och jag gick och sneglade åt trubbnosen både en och två gånger innan jag vågade fråga om han som hade den kunde tänkas sälja den,
    jag känner personen i fråga rätt väl men vet att han är en sån som sällan säljer/byter bort saker,

    och han tyckte att det var bättre om jag tog 66an som stod brevid, den var ju inte lika rostig… men jag har alltid tyckt mer om bullnosarna så det vart den jag tog, eller tog och tog.. fick,
    vi hjäptes åt att lasta och han körde hem den åt mig, jag kollade lite snabbt under gummimattorna efter rost men tyckte att det lilla som fanns inte skulle vara något bekymmer,
    papper skrevs under och jag ägde nu en alldeles egen tvåtakts-saab, väl hemma så konstaterade jag att det var rätt mycket rost…men det skulle ju inte vara något bekymmer, det finns ju dom som bara säljer svetstråd…

    tröskeln på förarsidan dissekerades och ny plåt bockades, sen kapades det ur lite rost här och var, sedan började det komma påtryckningar från lilla pappa om att jag minsann var tvungen att flytta bilen eftersom jag inte kunde ha den där den stod, men jag fick svetsa klart golvet, då hittade jag ett rostfritt golv från en 95a som kapades till och punktades fast kanske lite väl grovhugget… men jag hade tidspress och lite praktisk erfarenhet av rostlagning så det vart som det vart,
    bilen glömdes i några veckor sen tog jag den till skolan för att ta ut motorn och se över den på kvällstid
    (går skogsbrukslinjen, och i ettan bodde vi på skolan)
    motorn plockades ut och isär det hade legat vatten i bakre vevhuset men lagren hade inte tagit någon märkbar skada så jag sandpapprade bort rost i vevhuset och längst ner på veven sedan la jag allt i en Scan-back och puttade in det under sängen,
    nån dag innan jullovet så tyckte en lärare att saab-helvetet som står på parkeringen ska vara borta innan vårterminen börjar, drog hem saaben till han som hade den innan mig och där har den stått sedan dess…

    Nutid: har plockat ihop bottendelen av motorn och ”krysshonat” cylindrarna med fina stenar(för blanka cyl,väggar men även för att få bort lite märken efter en nypning) , blästrat ovansidan av toppen och lite småsaker + kört allt i hetvattentvätt…
    bara att köpa topppackning, tillverka/köpa nya packningar till motorn i övrigt samt ev. bestycka upp förgasaren något, har dock lyckats tappa eller lägga bort ”clipset” eller vad man ska kalla det, som håller främre delen med stefa-tätning som sitter i ”fördelardrevs-huset” skulle vara MYCKET tacksam om jag skulle kunna få tag i ett nytt sådant 🙂

    rost ska jag ta tag i på fredag om två veckor och då även kapa loss golvet igen och passa in det bra, så det inte ser ut som nån folkracebil,
    bilder kommer tidigast fredag om två veckor då jag inte har bilen hemma och går skola på annan ort på veckorna.

    tänkte ha den som vinterbil vid sidan av min bruksbil och bara köra på fina soliga vinterdagar på vägar utan salt i lagom tempo (har ingen annan bil förutom plymouthen nu….och den vill ha bensin när den ska skrämmas igång och köras till skolan på morgonen, ska köra bmw 524 diesel senare har jag planerat… 0,8 istället för 2,5 liter milen)
    kanske fin kör på isen nån gång.. har jättesmala isdäck med äckligt långa dubbar om lusten skulle infinna sig 🙂

    kommentera gärna och kom med tips och råd

    Mvh Axel, skellefteå

    #35156
    hubbe
    Deltagare

    Hej Axel,

    alla tiders vad du gör, tycker att det är fint när unga killer ta hand om en gammal tvåtakt Saab. Skicka mig en PM med din adress, så kommer ett brev med låsringen 70 77 92 till dig.

    Hubbe

    #35158
    hotrodder
    Deltagare

    Hej!
    Alltid jättekul med unga killars entusiasm för bilar som inte är självklara för deras generation. I Norrlandssektionen har jag lärt känna en del ”yngre tokskallar” (Umeå med omnejd) där det även finns en hel del driv i fråga om att umgås och hitta på saker.

    #35172
    jf-jf
    Deltagare

    Din historia låter mycket lik min. Började pilla på farfars 96a 61a när jag var 16 med nån gång då och då per månad. Bytte rätt mycket så tills jag var 19 var den besiktad utan anmärkningar. Nu två år senare när jag kört runt med den lite har jag börjat med renovering nr 2 som ska göra den helt klart finare. Men man ska ju fortfarande våga använda bilen!

    #35270
    mellanol
    Deltagare

    Ändrade planer… Blir att köra saaben som bruksbil i vinter, killen med bmwn svarar inte i telefon…har inte råd att köra plymouth längre, men oroa er inte… Kör motorvärmare varje morgon och har ju firestone t&c med pyramiddubb, haha blir bra

    / Axel

    #35450
    mellanol
    Deltagare

    har gjort mallar och klippt plåtar till alla ställen där det finns rost nu i eftermiddag, imorrn så ska jag finjustera golvet lite och kapa ur/svetsa in alla nya plåtbitar och om jag hinner så ska jag underreds behandla och spruta in rostskydd i balkar och hålrum

    kommer mer bilder imorrn, hann inte ta nå bra bilder idag men man ser ju lite iaf

    /axel

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.