99 turbo i rally

Forum Övrigt SSR 99 turbo i rally

Detta ämne innehåller 6 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-07-18 14:50.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14521

    Jonathan
    Deltagare

    verkligen ingen som har nån info omm 99 turbo i rally,allt av intresse,bild,film,fakta ja allt,någon som själv har kört kanske,mvh Anders

    #96601

    ake svantesson
    Deltagare

    skriv vad det är du vill ha info om så ska jag svara om jag kan
    mvh Åke

    #96602

    Jonathan
    Deltagare

    är allmänt nyfiken,skulle gärna ha lite specifikationer på motor,vad det är för sprut,turbo,ic,kamaxel,vxllådor,broms,fjädring,mm mm mm .speciella grejor för rallybilen,och bilder på detta,lite fakta om motorn vrid och effekt kompression mm,är nämligen lite sugen på att bygga en kopia på sedanen med skärmbreddare och allt.kan du eller någon annan bistå med detta så är det strålande.skulle vilja kolla på en turbo sedan i verkligheten också,vet någon om det finns på saabmuseet,mvh Anders

    #96603

    ake svantesson
    Deltagare

    den står på saabmuseet för beskådan.
    mvh Åke..

    #96604

    nkro
    Deltagare

    Hej

    Turbo bilarna verkar det inte finnas så mycet information om eller så många som vet allt.
    Det beror nog mest på att det var i stort sett bara stig som var fabriksförare och ingen annan hade råd.
    Vet inte alla som körde men andra kanske fyller på. Eklund, Blomqivst, Ola Strömberg, Erik ”Eken”. + någon till.

    Utvecklingen fortsatte ända till slutet. Så man bör veta om man vill veta ngt om den combi cupen eller sedanen.

    En liten samanfatning. Kan finnas lite fel men Åke kanske rättar till dom.

    Kaross. Lättad. Förstärkt i tex motorrum och hjulupphängning. Plast breddare. Huv. Sägs ha varit i plast eller aluminium. Dörrar i aluminium. Men inte på den jag sett. Kontrolleras på museet. Mycket av inredningen kvar. Har för mig att det tom står i reglementet att man ska ha det.
    Hasplåt, spoiler fram. Flyttat tanklock. Stämmer det att bara ett gångjärn till baklucken är i aluminium, i så fall varför?
    Halda tripp.
    Matter Alu bur.

    Fälgar Minilite olika breda. Frästa EMS fälgar. 3-delade fälgar.
    Dunlop däck.

    Framvagn. Förstärkta bärarmar, bilstein dämpare, Ap bromsok, 900 kort styr servo.
    Bakvagn. bilstein dämpare OK med handbroms i bak med vajer.
    Vxl låda. Stora lådan. Dubbla oljekylare. Förstärkta drivaxlar, knutar.
    Motor. Koppar ringat block. Vev, stakar bearbetat standard. Kolvar mahle racing. Topp bearbetad. Runda hål?
    Kam ? Har bara sett UN slipade kammar. Insug i plåt med vatten IC Separata spjäll. Porsche sprut.
    Grenrör såg ut som ett plenum. Turbo ? Extern wastegate.
    900 kylare. Hur kylningen till allt är kopplat vet jag inte riktigt.
    ”fuel cell” i aluminium. Dubbla pumpar.

    Niklas

    #96605

    Jonathan
    Deltagare

    HEJ,tackar och bockar ödmjukast Niklas,satt fint med lite allmän info om bilen,är mest intresserad av -80 sedanen.ingen som har lite bilder på den gärna under huven så att man kan få se sprut,grenrör,insug mm.Vad menar du med UN slipade kammar niklas?

    #96606

    nkro
    Deltagare

    Förlåt

    Ska inte vara UN slipade utan UA tror jag.
    Det är en farbror som heter Uno som slipade kammar.
    Vet att trollspeed använde hans kammar. Fast idag säger trollspeed att det finns bättre profiler.

    Det finns riktigt bra bilder på bilen här.

    http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/rally/

    Ett studie besök dit vore inte helt fel.

    Niklas

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng