akut hjälp saab tvåtakt

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT akut hjälp saab tvåtakt

Detta ämne innehåller 15 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-10-29 09:13.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21001

    fvh
    Deltagare

    Hej ska ombesikta min bil imorgon så jag får den godkänd innan den ställs undan den till vinterförvaring, men såklart ska alltid något inte fungera dagen innan besiktning. Så min problem är nu att min 93B är jättesvår att starta och när den väl kommer igång så dör den nästan lika snabbt, men märker att varje gång jag startar den och den är igång så blixtrar det till hela tiden från ”minuspolen” på tändspolen. Bilen står utomhus och det har regnat mycket denna veckan så kan det vara fukt i fördelaren? eller kan det vara något annat fel?

    Mvh

    Frank

    tacksam mot snabba svar 🙂

    #147235

    Dicst
    Deltagare

    Hmm, klurigt. Blixtrar det från själva tändspolen alltså? Har du kollat avståndet på brytarspetsarna?
    Fukt och smuts kan dessutom leda till krypströmmar. Torka av allting och rengör ordentligt med torr trasa.

    #147238

    fvh
    Deltagare

    japp det blixtrar från själva tändspolen där minuspolen sitter. nej jag har inte kollat brytarspetsarna än. eftersom bilen står utomhus och det regnar så blir det inte precis bättre att öppna fördelarlocket och börja torka av och kolla där, men om vädert blir bättre ikväll så får jag väll gå ut och ta en titt

    #147239

    uffe
    Deltagare

    Hej.
    Jag slänger fram en teori.
    Skulle ju kunna slå en gnista mellan tändspolen och minuspolen om det är skitigt och dåligt …

    Har du kollat att tändkabeln sitter bra i tändspolen och att metallhylsan har bra kontakt både i tändspolen och kabeln. Bränt?

    TTuffe

    #147243

    opelp1
    Deltagare

    jag råkade ut för samma sak på min kapitän, då var det förmodligen en liten spricka i höljet på spolen så det blev en blixt från minuspolen som gick till anslutningen för tändkabeln på spolen. bilen gick men det blixtrade hela tiden och den var trögstartad. mvh Andreas

    #147244

    fvh
    Deltagare

    Har fått motorn att fungera perfekt nu och startar till och med bättre än vad den har gjort förr. Men har fortfarande gnista mellan tändspolen och minuspolen

    TTuffe: Har gjort rent runt tändspolen och tagit loss kabeln som sitter på minuspolen för att kolla så den var hel och den var den, så torkade jag rent där också och satt på den igen, men fortfarande kommer det gnista hela tiden

    #147245

    matthias r
    Deltagare

    Effektivast är att driva ut fukten med tryckluft- gå ett varv med blåsmunstycket på och i alla kontaktytor.
    Utnyttja sedan mörkret ikväll. Låt bilen stå och gå, öppna huven, och i becksvarta Skånenatten syns ALLA överslag, stora som små.
    Finns det några sådana efter renblåsningen, byt delar där det då konstateras vara behövligt, ex vis tändhattarna…

    #147247

    William
    Deltagare

    du har ingen extra huvudtändkabel att provbyta till?

    #147249

    fvh
    Deltagare

    När man står på sin parkeringsplats på gatan och mekar så har man ingen tryckluft 😉 så den idén kan jag glömma. men tack för tipset. men tycker ändå att det är skumt att det blir gnistor när allt annat fungerar på den. Sen är frågan om man vågar köra till besiktning i ystad om jag inte får det ordning på det tills imorgon förmiddag.

    Nej tyvärr så har jag inget extra huvudtändkabel

    #147251

    William
    Deltagare

    hmm jag skulle nog jobba på att finna en kabel att byta till. vissa vettiga mackar har ju tändkablar, men sånna mackar är ju svårare att hitta nuförtiden. Eller från nån annan bil.

    Fuktigheten i luften vid regn gör det lättare för överslag. kan funka u.a. och utan gnistor om det är torrt väder…

    #147253

    stefan
    Deltagare

    det låte rmest som du ha nån hårfin spricka i spolen……….då får man ofelbart överslag om det samlats skit och fukt där……..

    #147257

    phermansson
    Deltagare

    Finns tryckluft på burk för oss som har begränsat med plats.

    #147261

    fvh
    Deltagare

    Har funkat hur bra som helst när vädret ar varit fint, då har det aldrig funnits några gnistor. Men fungerar det ändå att köra tillfälligt så som det är nu eller det kan ta skada? för hade varit skönt att få besiktningen klart imorgon och fixa felet i helgen och sen ställa undan den till vinter förvaring

    #147270

    axel
    Deltagare

    Biltema har en trevlig röd tändkabel (35-2675) samt tillbehör, om man vill
    tillverka en tidstypisk huvudtändkabel. När man nu redan är inne på att byta tändkablar, finns vinklade störningsskydd för tändstift hos Nelco Contact AB, som bl a har Meconomen som återförsäljare.
    /Björn

    #147274

    fvh
    Deltagare

    Nu när jag gick ut i morse så såg jag felet och Stefan hade rätt, den var en lång sprick från minuspolen till en bit upp på tändspolen. Så alltså bör det räcka med att jag byter tändspole? sen återstår en fråga, kan man ändå köra bilen när det blir gnistor lite då och då eller kan bilen ta skada av det?

    Mvh

    Frank

    tack för allt hjälp hitintills 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng