Alternativ på fjädrar/dämpare till 900s 91

Forum Modellspecifika forum OG900 Alternativ på fjädrar/dämpare till 900s 91

• Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2016-04-20 21:10 av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    viktor.g
    Deltagare

Hejsan,
    Har tänkt ge min 900s en uppgradering på fjädrar/dämpare. Tar gärna emot tips på vilka alternativ som finns tillgängliga och erfarenheter av lyckade kombinationer.

Lite förutsättningar:
    – Bilen är en glidarbil som inte kommer köras på bana eller särskilt hårt. Planen är att få i org intercooler och lite höjt ladd men ska inte köras hårt.
    – Sitter originalfjädrar på idag – dvs ca 25 år gamla. Dämparna är bytta någon gång (oklart när) men kan nog vara på sin plats med nya både fram och bak.
    – Rullar idag på Aero16 med 205/55 däck. Tycker det är en bra kombo som ger både bra komfort samt väghållning. Min ambition är att behålla 205/55/16 dimensionen, givet den låga utväxlingen i lådan vill jag inte gärna gå ner i däck diameter (tex till 205/50 eller 45).
    – Framvagn – här behövs en sänkning mest av estetiska skäl då hjulglappet är på tok för stort (trots att jag har 205/55/16). Är dock inte ute efter något extremt, och vill egentligen inte ha mkt hårdare gång.
    – Bakänden tycker jag är bra i höjdmässigt men skulle behöva lite styvare fjädrar då den är lite väl svampig vid last och visst skrap i hjulhusen om man har 2 passagerare i bak (medveten om att det beror på däck/fälg kombon).

Min plan:
    Framvagn:
    Någon typ av sänkfjäder i kombo med nya dämpare för att få ner framänden. Tex Kilen/Lesjöfors + monroe reflex.
    Dessa sänker vad jag förstått med 40mm, lite orolig att det blir väl mkt sänkning för min däck/fälg kombo? Någon som kör dessa fjädrar i kombination med 205/55 och kan dela erfarenheter om det fungerar?
    Eller finns andra alternativ med tex mindre sänkning? Hur mkt blir sänkningen med tex original turbo fjäder fram (eller har 900s redan turbo fjädrar fram original)?

Bakvagn:
    Förstärkta bakfjädrar + nya dämpare. Funkar monroe reflex med förstärkta bakfjädrar eller behövs en kraftigare dämpare?
    Vill alltså inte sänka bak då jag inser att det inte kommer fungera med däck/fälg kombon. Olastat bör väl förstärkt bakfjäder inte ge någon höjning mot original fjäder? Inser att originalen kan ha säckat ihop något under de 25åren så viss höjning kanske man kan förvänta sig.
    Eller kan det räcka med nya original fjädrar (alt turbo) + nya dämpare för att ge tillräcklig uppstyvning? Vill ju som sagt egentligen inte höja bakändan.

Kom gärna med synpunkter på planen, erfarenheter samt om ni ser andra alternativ.
    Bifogar några bilder med nuvarande setup. Glappet fram är nog egentligen större än vad det ser ut på bilderna.

//Viktor

• Detta ämne redigerades för 3 år, 9 månader sedan av .
    Bilagor:
    exlssn
    Deltagare

Min plan: Framvagn: Någon typ av sänkfjäder i kombo med nya dämpare för att få ner framänden. Tex Kilen/Lesjöfors + monroe reflex. Dessa sänker vad jag förstått med 40mm, lite orolig att det blir väl mkt sänkning för min däck/fälg kombo?

Funkar monroe reflex med förstärkta bakfjädrar eller behövs en kraftigare dämpare? Vill alltså inte sänka bak då jag inser att det inte kommer fungera med däck/fälg kombon. Olastat bör väl förstärkt bakfjäder inte ge någon höjning mot original fjäder? Inser att originalen kan ha säckat ihop något under de 25åren så viss höjning kanske man kan förvänta sig. Eller kan det räcka med nya original fjädrar (alt turbo) + nya dämpare för att ge tillräcklig uppstyvning? Vill ju som sagt egentligen inte höja bakändan.

Lesjöfors + Monroe Reflex HD är en vettig kombo. Sannolikt kommer din bakände knappt sänkas alls då den redan är nersjunken. Däremot fram kommer bilen åka ner en bit. Jag skulle inte mixtra ihop en egen kombo av fjädrar om det inte vore för bankörning.

Här har du denna kombon med 195/50 däck.

900S, innan nya fjädrar och dämpare. Liknande stuk som din?

Efter byte till Lesjöfors. Dock Bilstein Sport och 17tums fälgar. Men du får en uppfattning på höjden fram och bak.

På min 900S innan bytet, skrapade det i bak då och då. Efter bytet kan det ibland ta i om bilen är tungt lastad. Men annars inte. En klar förbättring.

http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

viktor.g
    Deltagare

Ok, tack för svar. Jag har redan ett par förstärkta bakfjädrar liggandes så tänker nog testa med dem + kilen framfjädrar ändå.
    Som sagt min förhoppning är att kunna fortsätta med 205/55/16 däck. Får återkomma med resultatet.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng