Angående konvertering av bromsar på min 93:a till V4:a standard.

Forum Modellspecifika forum 92/93 Angående konvertering av bromsar på min 93:a till V4:a standard.

  • Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2003-11-21 23:26 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9996

    Jag har skaffat drivaxlar med skivbromsar från V4:a, tillika bakbromsar.
    Allt har renoverats till nytt! (Klubben har rabatt). Bromsoken har blivit jättefina.
    (Kan skicka bilder)

    Med vilket moment skall jag dra de 5 skruvarna som håller bromskivorna mot hjulnaven?
    Med vilket moment skall centrumsmuttrarna dras?

    Angående bakbromsar: Min 93:a har en sköld med tre hål. 96:an har 4 hål.
    Fungerar det och passar om jag borrar ett nytt hål i 96-sköldarna (det bakersta hålet)? Passar de med trummorna?

    #71708
    enor
    Deltagare

    Jag har ingen egen erfarenhet av detta, men det lär vara så att den gamla sortens huvudcylinder – den som sitter i 93:or och tidiga 96:or – har för liten slaglängd för att funka med skivbromsar.

    Men som sagt, detta är bara vad jag hört.. har inte prövat själv!

    #71709
    matthias r
    Deltagare

    Citerar dig:

    ”Angående bakbromsar: Min 93:a har en sköld med tre hål. 96:an har 4 hål.
    Fungerar det och passar om jag borrar ett nytt hål i 96-sköldarna för de 96-bromsok jag köpt? Passar de med trummorna? ”[/QB][/QUOTE]

    Nu snurrade du väl till det lite. Bromsok och trumbromsar… grunkor som inte lirar ihop direkt… antar att du egentligen sýftar på hur 96-bakbromsarna passar mot 93-axeln.

    Sköldar med fyra monteringshål till bakaxeln kommer i och med det bromssystem som införs 1961
    from chnr 135001 och sitter ända upp till 1980.
    De sköldarna går att sätta i 93-axeln med bara tre skruv, men jag vet inte pass hur pass väl och i riktig vinkel den sitter i fh till axeltappen. En kompis till mig gjorde så här på en bruks-93:a under 70-talet och det funkade bra.

    Hålet du pratar om att borra upp för bromsoket, du menar väl istället bromscylindern och dess styrpinne som kan sitta på antingen höger eller vänster sida om cylinderns rörförskruvnings-
    tapp? Jodå, det fungerar. Borra upp hålet i din 96-sköld så att det blir på rätt sida i fh till cylindern.

    Trummorna är inga problem. 93:ans trumma från 1956
    bör passa på en 96 1980 och vice versa. / Matte R

    #71710
    christer json
    Deltagare

    Centrummuttern skall enligt boken dras till 180 Nm med bilen ståendes på hjulen om jag tolkar vhb korrekt.
    Det enda som står om de fem bultarna är att nya låsbleck skall monteras.
    Jag gissar att du får dra så hårt som tillverkaren av bulten säger att du skall göra eller helt enkelt gå på känn.

    Lycka till

    /CJ

    #71711

    Tack för svaren!
    Har ändrat lite i min fråga :rolleyes: (rörde ihop det en aning)

    De 5 skruvarna som håller skivorna har inga låsbleck; det är de 2 som håller oken i spindeln!

    #71712
    fredrik
    Deltagare

    Det är samma trumma men lagrena skiljer sig åt!
    56-60 & 61-80 är samma.

    /Fredrik

    #71713
    christer json
    Deltagare

    Jag var tvungen att läsa avsnittet igen i vhb för att kolla och jag får böja mig för tillrättavisningen om låsblecken. Men något angivet moment för de fem skruvarna står inte att finna, tyvärr.

    /CJ

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng