"Anti-Lock + Check Engine" -94

Forum Modellspecifika forum NG900/OG9-3 "Anti-Lock + Check Engine" -94

Detta ämne innehåller 6 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-04-10 06:54.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25216

    markusl
    Deltagare

    Anti-lock: Ett fel har uppstått i systemet för låsningsfria bromsar. Bromssystemet fungerar utan ABS-funktionen. Kontakt auktoriserad saab verkstad.

    Check engine: Ett fel har uppstått i bränsleinsprutnings- eller tändsystemet. Bilen kan köras med begränsad prestanda. Systemet ska kontrolleras av auktoriserad saab verkstad.

    Hallå allihopa, jag är väldigt ny när det kommer till bilar och är inte speciellt kunnig om dem. Min Saab ng900 -94 har gått ~27000 mil och har fick ”check engine” problemet för 3 månader sen.. Anti-lock kom upp för 2 veckor sedan sen och jag har fortfarande pinnat på, det går bra än så länge…Jag kommer hem från Norge om 1 månad och hade tänkt göra mig av med bilen när jag kommer hem, min frågor är :

    1. Hur mycket skulle det kosta att laga dessa 2 defekter? + vad skulle jag kunna få för det i HELT skick. Batteri sen -08, ny drivrem sedan i år och den är i bra skick i allmänt, rost finns, inget man undkomma med en så gammal bil.
    2. Är det bättre att sälja bilen i det skick den är och hur mycket skulle jag då kunna få för den?
    3. Andra förslag?! Är öppen till det mesta eftersom det jag nämnde tidigare, så är jag väldigt okunnig om bilar.

    MVH Markus – Nybörjaren! 😳

    #183098

    citrofrukten
    Deltagare

    Kan bero på fler faktorer än du har skrivit med check engine
    Sätt dig i bilen släng på tändningen utan starta bilen .. checkengine lyser men slocknar efter (typ 6 sekunder).. sen ska den blinka så får du fel koden.. till ex. den blinkar 5 gånger snabbt (0.4sec mellan varje blink) sen har den uppehåll i 2 sec sen blinkar den igen 6 gånger snabbt.. så har du fel på 5 och 6 som du ser under.
    Fault Corresponding ISAT codes
    2.Manifold absolute pressure sensor
    3.Intake air temperature sensor
    4.Coolant temperature sensor
    5.Throttle position sensor
    6.Lambda (oxygen) sensor
    7.Fuel-air mixture
    8.EVAP valve (ELCD)
    9.Internal ECU fault

    #183299

    markusl
    Deltagare

    Hej Citronfrukten! Tack för dig svar, jag prövade det du rekommenderade men ingenting hände, den lyste hela tiden utan att slockna eller blinka. 😥

    #183313

    citrofrukten
    Deltagare

    Kanske bara går på dom lite nyare. eller om det bara är 9000.
    Fortfarande check engine kan vara billigt. kan vara så att den bara drar lite tjuvluft.
    om du skulle få förlite bränsle skulle hela bilen studsa när du gasar hårt.
    eller så är det lambda som är trasig.

    Anti lock .. Vetifan kanske någon sensor vid däcken eller säkring som är paj inte en aning.

    Du kan alltid åka till en verkstad å felsöka bilen. kostar upp till 500kr. så ser dom vilka fel kåder du får och så kan du själv avgöra vad du skall göra, Sälja eller laga sen sälja.
    Dom kopplar ju bara in ett verktyg, 2 min senare så ser dom vad som är fel.

    #183317

    knoparmoj
    Deltagare

    Man kan få fram olika blinkningar på CHECK ENGINE genom att ha tändningsnyckeln på ON
    och sedan kortsluta kontakt 6(SEX) på diagnostikuttaget.
    Tyvärr har jag inte boken med betydelsen av de olika intervallblinkningarna tillgänglig i
    skrivande stund men jag återkommer.

    MVH Knoparmoj

    #183450

    markusl
    Deltagare

    Hej återigen! Nu är det vår och blivit allt varmare (vilket verkar gynna bilen en hel del.. Piggare, tror jag.) Senaste dagarna så har både ”Check engine” lampan och ”Anti-lock” lampan slocknat, inte lyst någonting under en biltur. Sen så lyser check engine medans anti-lock INTE lyser, hoppar lite fram och tillbaka, ibland lyser båda, ibland ingen…

    Knasigt så det skriker om det… Börjar bara tro att det är helglapp i alla kablar eller något liknande?!

    #183509

    knoparmoj
    Deltagare

    Ett tips att notera; på baksidan av instrumentpanelen sitter ett kretskort där det finns väldigt många lödningar, som kan spricka och ger därmed dålig kontakt, vilket kan orsaka de problem Du har. Kontrollera gärna lödningarna med lupp eller förstoringsglas.

    MVH Knoparmoj

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng