Appendix K på svenska?

Forum Övrigt SSR Appendix K på svenska?

Detta ämne innehåller 13 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-04-02 12:10.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12386

    mats a
    Deltagare

    Den enda aktuella versionen (hos SBF) tycks vara den engelskspråkiga. Jag brukar normalt inte ha problems med engelska, men den där lagtexten vill jag gärna slippa översätta. Vet du av något ställe där den kan finnas på svenska?

    #85658

    lars-erik
    Deltagare

    Vad jag vet finns den ej på svenska

    #85659

    micke l
    Deltagare

    Den jag har från förra året är på svenska.

    MVH
    Micke

    #85660

    roger
    Deltagare

    Hej..
    Jag har för mig att det App K 2005 som ligger ute nu inte heller planeras att översättas till Svenska, det kommer säkert snart en reviderad utgåva. Får man fråga vad det är du är ute efter? *Nyfiken*

    #85661

    mats a
    Deltagare

    Jo, sir du, jag har dragit på mig en 96-64 med en grp 2 motor, bur, stolar, ja hela klabbet i och nu undrar jag hur den där ska förses med fordonspärm och vagnbok och alltihop. Eftersom jag klassat in för KRC så vore det väl skam om gubben bara skulle köra V4 liasom. Jag hörde av en klassikerförare på senaste deltävlingen i Hälsingeserien (nattkörning i Ilsbo) att klassikerna skulle besiktigas under App K. Då undrar man ju hur det blir med drivknutar och skivbromsar från V4 och andra tillåtna modifieringar.

    #85662

    roger
    Deltagare

    Ahaja, men det kan jag svara på, det är nationellt tillägg för dom sakern, det får du inte ha i app K. App K bes kostar 5000kr och du ska inte ha en fordonspärm och vagnbok, det är App k handlingen som är alltihop det.

    #85663

    mats a
    Deltagare

    Ja, det var väl vad min förarkollega sade också. Grejen är om ryktet talar sant eller inte. Om det inte är sant, ska bilen då jämställas med standardrallybil och ha blå vagnbok och besiktigas av SBP och inte på A-besiktning? Hur är det med baksäte, innertak och taksökare? Mera frågor, meera svaar…

    #85664

    roger
    Deltagare

    Att det gäller från 1/1 2006 står i Historiska Utskottets protokoll nummer 1 i år.
    App K handlingen är en ”Egen” handling, det är en 11 sidig mapp med en specifikation om just din bil, i denna finns vagnboken, jag tror bilen ska bes på SBP, men är inte helt säker. jag har inte kollat i reglementet vad det säger om innertak osv..
    Mvh Roger

    #85665

    jan.n
    Deltagare

    Draften ä ett häfte med specifikationer o foto från just din bil. Det finns speciella besiktningsmän för detta. En vagnbok att skriva tävlingsbesiktningens synpunkter och anmärkningar måste också finnas när du kör i Sverige. Bilen måste besiktigas på SBP vartannan år om du ska åka KRC eller motsvarande veteranklass. Innertaket har jag aldrig sett att nån har tatt väck. Det ska vara stil på ekipagen. Enligt uppgift på rallyklassikerna.nu kommer SBF inte att översätta App-k from -05. V4 bromsar och du är i nationella klassen. Stålknutar OK. TT 7:38 Spec I låda utan diffbroms. Sportförgasare eller Lanciaförgasare, inte sonettförgasare. Vanlig enkel är naturligtvis OK. Max 71,… kolvar.(Här kommer samvete och förmåga att verka övertygande in) Ej strokad vev.
    De foto som bilen är draftad med måste överensstämma med det verkliga utseendet. Mycket noga på kontinenten. Inte så mycket som ett luftfilter får skilja.

    #85666

    saab car museum
    Deltagare

    Såvitt jag vet så kommer inte FIA appendix K att översättas till Svenska. Så – ladda ner App. K från http://www.sbf.se och ta fram det Engelsk-Svenska lexikonet du köpte på bokrean för 79:- och råläs! Kunskap är makt och det är bara att konstatera att man måste läsa det många gånger innan man tar det till sig. Det kunde faktiskt vara värre – FIA kommunicerar ju normalt endast på Franska och då tror jag att de flesta av oss hellre dammar av skolengelskan.

    Glöm inte att beställa ID-handlingen till din bil samtidigt, från Saab Bilmuseum (tel0520-84344, e-mail: saab.carmuseum@se.saab.com) så hjälper vi er gärna på den punkten.

    Det är inga sensationer med FIA app. K egentligen, det syftar till att bilarna skall ha den specifikation som de hade i den tidsperiod det begav sig, med undantag för säkerhetsutrustning enligt modernare standard. Det skall vi utövare nog vara tacksamma för, om något skulle hända….

    Så, några tips från min sida baserade på egna och andras surt förvärvade erfarenheter:

    1) Ladda ner, läs och förstå FIA app. K
    2) Beställ hem ID-handling till den bilmodell du vill tävla med.
    3) Läs och förstå ID-handlingen med dess tilläggsklassningar och koppla den till de tidsperioder som finns i reglementet.
    4) Köp bilobjektet som du vill ha till ditt tävlande.
    5) Bygg bilen enligt reglementet och ID-handlingen.
    6) Besiktiga bilen ( i mycket god tid innan säsongsstart ) av Bilsportförbundet utsedd besiktningsman med specialkompetens, se.www.rhkswe.org
    7) Enjoy historic racing/rallying at it´s best!

    För er som skall bygga bil eller korrigerar enligt ovanstående bör bereda er på följande ”generella” kallduschar:

    – Inre gummiknutar är det som gäller på de allra flesta tvåtaktare utom Långnos-Sport/Monte Carlo
    – Yttre Polhemsknutar på alla tvåtaktare utom Långnos, och vissa Kortnos-Sport
    – Glöm V4:ans skivbromsar på alla tvåtaktare
    – Var i övrigt extremt noga med att hålla er till ID-handlingen.

    Det finns idag i Veterancupen undantag för ex. V4-bromsar och drivknutar men de kommer under inga som helst omständigheter få dispens under Fia app. K! Så bygg rätt eller rätta till bilarna redan nu!

    Som jag under andra trådar redan sagt: Man skall njuta av sin bil med dess för och nackdelar. Det är filosofin med historisk motorsport!

    Med Vänliga race/rallyhälsningar

    Peter Bäckström
    Saab Car Museum

    #85667

    mats a
    Deltagare

    Vad gäller innertak tex i grupp H handlar det mindre om stil än om säkerhet. Principen är att ta bort allt det som är brandfarligt och som inte behövs för polstring. Hence my question…

    Jag undrar för övrigt svagt om vi här inte diskuterar två olika saker. Jag känner mig otydlig som vid all okunnighet. Att köra Klassikercupen eller Veterancupen, är det jämförbart med att köra regionala eller lokala tävlingar i klassikerklassen eller Grupp H Veteran?

    #85668

    anonymous
    Deltagare

    Enligt Appendix K får ej standardlångnosar använda Sportens skivbromsar,endast kortnosar är klassade
    med dessa.Endast trumbromsar gäller för långnosarna.Monte Carlo 850 är den klassad före 01-01-66?Om inte är den ej tillåten i klass F t.o.m.-65 Någon som vet?Kortnossporten är klassad med 4,5″ fälgar medan standardkortnosen med Sportbromsar endast får använda 4″ fälgar.Stämmer mina påståenden?

    Rallyhälsningar
    ///Sören Ragnarsson

    #85669

    mats a
    Deltagare

    Så här skriver Åke Hansson, ordf i SBF:s Historiska Utskott.

    Hej Mats !

    Från och med 2006 skall alla historiska bilar uppfylla reglerna i App K. För bilar upp till kategori F 1965 års modell eller äldre åker man till bilprovningen som vanligt. För att kunna tävla med din bil som historisk behöver du besiktiga bilen för en HTP App K handling. Då måste bilen överenstämma med sin homologering(den beställer du från SBF).

    Alternativet är att du tar ut en ny fordonspärm och då hamnar med Grupp H bilarna upp till 1974. Stålknutar är OK på 1964 års modell. Däremot kan man inte ha V4 bromsar. Återkom gärna till mig om du har några frågor.

    Detta emotsäger i viss mån Peter Bäckströms uppgifter. Förstår du hur svårt det är att få saker rätt? Alternativet är att du bygger inom rimliga gränser, håller käft och inte placerar dig. En distriktstekniker från annan plats i landet sade en gång till mig: Så länge du inte vinner är det ingen som bryr sig…”

    #85670

    roger
    Deltagare

    Mats.. Jag träffade en kille igår som hade läst om det här med App K och var på vippen att åka folkrace med sin klass Veteranbil, han som så många andra förstod fel. När man skriver ”Historisk Motorsport” så blir dom flesta lite vilsna, Historisk Motorsport handlar om ”Manifestation och uppvisning” till största delen, möjligheten att åka med en bil som inte finns klassad längre och lufta gamla fabriskbilar. Sen ahr vi då det andra, som idag är klass Veteran och som egentligen är Grupp h bilar, fast lite äldre och där man inte får göra samma sak som med en Grupp h bil när det gäller ny teknik ( Seklåda, dogbox, datasprut osv) Du kan alltså ta en kortnos, sätta dit datastyrt sprut, fromsar från en Saab 9-5 Aero och homologera den och åka i Grupp H, begränsar du dig lite tekniskt sett så kan du åka i Veteran med den…

    Sen har vi då det historiska, Appendix K, men det har inte med klass Veteran och Grupp H att göra. Det är inte möjligt att tvinga in Veteran i Appendix K för då får man kapa sönder buren i de flesta fall, det vill nog inte någon som åker där…
    Mvh Roger

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng