Att höja en Saab NG9-3

Forum Modellspecifika forum NG9-3 Att höja en Saab NG9-3

  • Detta ämne har 10 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2016-06-27 17:21 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #385248
    Jonathan
    Deltagare

    Jag har under hösten/vintern funderat en del kring möjligheterna att bygga en off road-anpassad (overland) Saab 9-3. Som ni säkert vet så fokuserar i princip alla som bygger om Saab 9-3/9-5 på att trimma och sänka sina bilar. Jag vill göra det rakt motsatta då.

    Tanken är att utgå från en bensin/etanoldriven Saab 9-3X med XWD (4-hjulsdrift). Den ska sedan höjas, förses med (lagom) terränganpassade däck, frontbåge med extraljus, ordentlig hasplåt m.m. En safarisnorkel vore även tufft, men det kräver viss undersökning kring vattendränkning av motor osv. Ett takmonterat tält vore även bra.

    För att göra det lite mer Saab-relevant så tänker jag att bilen ska anpassas utseendemässigt som en hyllning till de äldre Saab-modellerna, med fokus på Saabs rallyhistorik. De modeller jag kollat på är antingen en traditionell rallyröd tvåtaktare/V4 (med utgång från en röd Saab 9-3X) eller en vit Baja 1000, enligt (dåligt bildmanipulerat) exempel här:

    12519145_562768957214434_1854805972_n

    Innan jag springer iväg och köper en 9-3X så vill jag dock få lite mer klarhet i om/hur man kan höja en Saab NG9-3. Terränganpassade däck kommer bidra en del, men hur gör man bäst med dämpare/fjädrar? Har funderat på (höj/sänkbara) coil-overs men det känns som de kanske inte är tillräckligt stöttåliga. Har ni några tankar här?

    Bilen ska inte köras sönder i skogen, utan användas som utflykts- och semesterfordon (samt bruksbil) för min familj. Jag tänker inte bestiga berg med den men vill ändå inte behöva oroa mig för svårframkomling terräng. Tänk er en Land Rover Defender, fast en Saab då.

    Bilagor:
    #385253
    jimbo
    Deltagare

    hur mycket vill du höja bilen ??
    bara en take vore svaravde specers till topplagringen fram och bak längre fjärdrar och dämpare.
    borde funka att höja 1-1,5″ ska man högre får man nog problem med länkarmar m.m.

    #385260
    Jonathan
    Deltagare

    Har inte bestämt hur mycket bilen ska höjas, då det beror lite på vad som är möjligt. Förutom länkarmar så funderar jag på om XWD-systemet kan stöta på problem vid en höjning. Men ju högre desto bättre. 😉

    Nu när du nämner det så har jag faktiskt kollat lite på spacers också. Hittade t ex denna (modellanpassade) variant: http://www.spaccer.com/en_US/makes-and-models/saab/9-3x.html. Men smakar det så kostar det där – närmare 10 papp för 1,5″ höjning (!). Känner du/någon till ett annat alternativ för spacers?

    #385350
    jimbo
    Deltagare

    det där liknar något man förlänger fjädern med det borde en mekanisk verkstad kunna svarva till ett rimligare pris.

    eller kola sumit racing dom har universal spacers I aluminium eller något plast material.

    jag och min bror diskuterade detta till 9000 och vi funderade på att företag som fixar spacers till hjul kunde svarva en spacer man satte uppe på fjäderbenet och sen skruvade I karossen.

    liknande finns redan för att ställa camber caster till framhjulen bara att man fixar en som höjer bilen mer.

    sen höjer man den 1,5″ med fjädringen sen höjer däcken en del så får man en hög bil till slut.

    #385360
    magnus unger
    Deltagare

    vet inte om jag är ute och cycklar men får inte drivknutarna en dålig vinkel om du höjer ?
    beror ju iofs på hur mkt höjning /sänkning men ändå nån stans har dom ju optimalt läge

    9-3 2.0t 08

    #385361
    magnus unger
    Deltagare

    sen ska jag väl inte var alt för negativ men kolla upp xwd systemet noga om du köper lika så det är servat som det ska
    vet en hel del som börjat fått stul med xvd klumpen i bak och resulterat i byte ingen rolig kostnad jag själv avstog köpa en xwd pga detta
    samt kikade på flera och dom hade samma symtom litet hack/ryck från drivlinan bak när man provecerade dom i körning

    bara litet tips
    mvh

    9-3 2.0t 08

    #385363
    Janne Hagnell
    Moderator

    vet inte om jag är ute och cycklar men får inte drivknutarna en dålig vinkel om du höjer ? beror ju iofs på hur mkt höjning /sänkning men ändå nån stans har dom ju optimalt läge

    Om du höjer eller sänker så ska du egentligen kompensera så knutarna hamnar i rätt vinkel, ja. Allt är ju förstås relativt, har för mig att det finns någon ungefärlig siffra på hur mycket du kan ändra utan att behöva göra större ingrepp, men tror att det inte är särskilt mycket.
    Annars köper du en Lada Niva – skitskoj för inga pengar. Fast noll landsvägskomfort…

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #385438
    jimbo
    Deltagare

    med tanke på hur manga sänkta bilar det rullar borde en höjning vara möjlig.
    som sagt höjer man lite får man plats med större däck och större däck höjer bilen ytterligare.
    en hasplåt och snygga till bilen undertill så inget ömtåligt tar skada kommer man långt med en 5cm högre bil.

    #385439
    jimbo
    Deltagare

    hadde en Passat innan bytte till lastfjädrar bak och satte på 18″ fälgar.
    bilen blev mycket högre I stil med en xc70, blev sugen på att beställa 2 diesel fjädrar fram som har ett varv till och är lite hårdare för att få upp den fram och hitta ett par grövre däck till orginalfälgarna.
    men sålde den istället.

    #385440
    William
    Deltagare

    Såg den här på jobbet förra vintern, helt i linje med vad ni diskuterar 🙂

    Bilagor:
    #399200
    Jonathan
    Deltagare

    Kommer ni ihåg denna gamla tråd? Jomensåatt, jag har sålt Viggen och köpt en 9-3X. Som nu har fått sig en uppsättning 16-tums plåtisar med terrängdäck. Blev riktigt bra.

    IMG_20160627_164609

    Nu fortsätter arbetet med att få till min Baja 1000-hyllning. Men det får nästan bli en egen projekttråd… 😉

    Bilagor:
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.