Axelsson 16V toppar [reportage från 1976]

Forum Övrigt SSR Axelsson 16V toppar [reportage från 1976]

Detta ämne innehåller 5 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-06-14 05:48.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

anonymous
    Deltagare

Jag scannade det egentligen för det var en Volvo B20 topp på bild, men det lär ju intressera SAAB-folket som hänger här också

Det är scannat från ”Rally Sport” nr 2 1976. Det är ju nästan 30 år sedan, så jag hoppas ingen bryr sig om copyrighten

[image]http://web.telia.com/~u67800607/Axelsson_reportage_1976_1.jpg[/image]

[image]http://web.telia.com/~u67800607/Axelsson_reportage_1976_2.jpg[/image]

anonymous
    Deltagare

56 som kikat men ingne kommentar, är dt något som är ”allmänt känt” inom SAAB-kretsar att det var Axelsson som utvecklade dem åt SAAB, eller var det något nytt för er?

mats a
    Deltagare

Vi läser och lär, men vad hade du väntat dig? Protester? Beröm? Hänfallna suckar? Givetvis är detta guldkorn för den tekniskt intresserade. Vad finns det att kommentera, för övrigt?

Martin
    Deltagare

Jag kan inte svara för alla, men för absoluta flertalet är det obekant.
    Kanske Svantesson mfl kan svara?

mikael_h
    Deltagare

Denna roliga historia om Gunnar Axelsson, finns att läsa i några Saab relaterade böcker, bl.a. Stig Blomqvists bok ”Mäster”, sidan 255.

På tal om 16v motorer, idag håller de flesta 99/900 trimmare på med turbo motorer, därför att det er relativt enkelt att trimma en sådan. Det skulle vara roligt om fler byggde högvarvande motorer utan turbo med den nyare 2,3L 16v topp t.ex..

Mvh Mikael

krister k
    Deltagare

På tal om 16v motorer, idag håller de flesta 99/900 trimmare på med turbo motorer, därför att det er relativt enkelt att trimma en sådan. Det skulle vara roligt om fler byggde högvarvande motorer utan turbo med den nyare 2,3L 16v topp t.ex.. …
    Mvh Mikael

Jag har tänkt nåt sådant med mitt projekt. Än så länge helt standard för att ”kolla att allt funkar”…
    Letar lite smått efter ett 2,1-insug och 2,3-topp. Helst gratis…

/Krister K

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng