B-motorn i 900 GLE & turbo

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / B-motorn i 900 GLE & turbo

• Författare

Hej

Vad är dom stora skillnaderna på turbomotorn och insprutningsmotorn som satt i GLE och EMS,förutom turbodelen då så klart? Elkomponenter tex?
      Anledningen att jag frågar är att jag har en halvdan turbomotor och en superfin insprutningsmotor och funderar på om jag kan använda delar från insprutarn för att sätta ihop en komplett b-turbomotor.

//Petter

januari 4, 2009 kl. 21:47 #132947

Det sitter andra kolvar i turbomotorn för att sänka komp. Snällare kamaxel har de också.

januari 4, 2009 kl. 21:56 #132949

Hej

Motorerna skiljer en del. Turbo motorn är kompsänkt ,Turbo blocket har uttag för olja och retur till turbon, annan kam mm .Sen har turbon elektroniskt tändning . Men i det stora hela så är elen till båda motorerna samma, så när på att turbon har bränsletillskott system . Samt att bränslehuvudet är större på turbon . mm
          Vad är det som är fel på Turbo motorn ???
          Renovera den och få tag i ett komplett bränsle system . Att lyfta toppen ,slipa ventiler, plana och renovera vatten pumpen är ju sällan fel .

januari 4, 2009 kl. 22:32 #132961

Tror bestämt att alla b-motorblock from ´78 har uttag för returoljan från turbo..?

januari 6, 2009 kl. 14:36 #133064

Ok, tack för info.
              Det är väl egentligen inget fel på turbomotorn. Den har stått 10-15 år och behöver en ordentlig genomgång. Det var bara det att den andra gle-motorn var så jäkla fin.. så jag tänkte att man ev kunde plovcka vissa delar från den… 🙂
              Ngr andra tips?

//Petter

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.