Bakdämpare 95

Forum / Övrigt / Guldtrådar / Bakdämpare 95

Forum / Övrigt / Guldtrådar / Bakdämpare 95

  • Författare
    Inlägg
    • april 8, 2014 at 18:06 #24358

      Hur ”hårda/tröga” ska bakdämparna vara när man har fyllt på med ny olja efter en ordentlig rengöring av dom?
      När jag har satt upp dom i skruvtädet och drar i armen så är rebounden stum men bumpen går ganska lätt.
      Fyllde dom först med öppet lock och då gick dom lätt när ja luftade dom lite, sen forsatte ja fylla olja genom påfyllnads pluggen tills det rann över…… Sen dess har rebounden varit stum. Alltså inte ens starkaste finnen på jobbet kunde dra ner armen så stumt är det. :mrgreen:

        april 12, 2014 at 09:43 #77558

        Tyvärr har jag inte något svar men jag är åxå intresserad av detta. Finns det nån nivåindikering på dämparna?
        Vad för olja?

          april 12, 2014 at 19:37 #77123

          Fick inga bra svar så jag fortsatte å kolla /mecka lite. Allt är monterat tillbaks och verkar fungera, trycker ner bilen i bak med ett stycke knä å släpper och bilen studsar en gång och stannar sen. :AP

          Så här har jag gjort:

          Skruvat av övre locket och pluggen i botten (glöm ej att ta till vara en fjäder och tre st. brickor där i).
          Töm på olja, dra även i armen så du skvätter ur det sista, tillbaks med pluggen i botten (fjäder och brickor behövs ej),
          fyll med nått rengörande/oljebortagande(använde själv stark avfettning).
          Låt stå ett par dar, dra i armen då och då så att alla små hål blir rengjorda.
          Töm ur sen och tvätta noggrant, hade själv tillgång till en hetvattentvätt och brakeclean.

          Påfyllning:

          Använde 30W gaffelolja. Ska även gå bra att använda 100cst hydralolja enligt en här på forumet.

          Skruvstäd är bra att ha nu även mycket papper/trasor.
          I med botten pluggen med fjädrar å brickor, Låt locket vara av en stund till.
          Häll i oljan, dra armen upp å ner, fortsätt så tills dämparna är fyllda ända upp.
          På med locket, dra i armen. Nu så ska det bli trögare å trögare.

          Det var nu en dämpare vart helt stum för mig.
          Så jag vände på den lite och skruva ur bottenpluggen lite, inte helt utan lite i taget samtidigt som du drar i armen mot det stumma hållet tills det släppte. Sen drog jag i armen lite till inann jag skruvade tillbaks pluggen.
          Vart bättre sen, antar att det var lite luft kvar i kanalerna. Mina blev väldigt lätt tröga åt ett håll och jätte tröga åt det andra hållet.

          Skruva av påfyllnings pluggen (den på stora locket), fyll på väldigt försiktigt, dra i armen, fyll lite mer…
          Jag fyllde på så det rann över…. Klart.

          Första knäprovet på bilen med dämparna på plats så var det precis som att det var bara fjädrar där. Gunga som satan, funkade inte alls. Bort med allt igen, av med påfyllnads pluggen. försökte fylla men det var fullt… Dit med allt igen, fortfarande mycket gung.
          Gav upp för den kvällen och backa ut för att parkera, (är på jobbet å meckar) passade på att köra lite fram å tillbaks ett par gånger utanför där.
          Trot eller ej MEN det va tydligen det dämparna behövde. Precis som att dom är självluftande 😀 .

          Fyll gärna på med mera tips å tankar i denna tråd om dessa Armstrong bakdämpare.

          //Andreas

            april 12, 2014 at 20:52 #71072

            Klockren tråd. ”Uppgraderar” till guldtråd!

              april 12, 2014 at 21:41 #72452

              @kumme wrote:

              Fick inga bra svar så jag fortsatte å kolla /mecka lite………………………………………………..
              …………………………………….. Armstrong bakdämpare.

              //Andreas

              Kanon!
              ska fixa mina enl. dina instuktioner.
              Tack! :CH

                april 13, 2014 at 08:33 #71099

                Jag har rätt olja hemma för Armstrong dämpare.

                  april 27, 2014 at 18:41 #175019

                  @Stefan wrote:

                  Jag har rätt olja hemma för Armstrong dämpare.

                  Vad heter den oljan?

                  Mvh

                  CCH

                    april 29, 2014 at 06:08 #61730

                    @CCH wrote:

                    @Stefan wrote:

                    Jag har rätt olja hemma för Armstrong dämpare.

                    Vad heter den oljan?

                    Mvh

                    CCH

                    vad den heter? Tja det är en dämparolja som är avsedd för hävarmsdämpare av den konstruktionen.

                      april 29, 2014 at 08:31 #175051

                      Bra bilder hur dämpare fungerar http://www.tr-freun.de/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8355finns här:

                        maj 20, 2014 at 15:46 #175705

                        Hej SAAB-vänner. Håller just på att reparera en 95:a årsmodell -75. Byter ut dämparna där bak, och nya eller reparerade kan köpas från BRITISH Motor i Stockholm. Det är samma dämpare som sitter på Triumph TR6. Det som saknas är den lilla länkarmen som är kopplad till bakaxeln. Kostnaden är ca1000:- för nya och 600:- för reparerade.
                        Hälsn.
                        B-Å Orrell #2382

                          juni 5, 2014 at 07:18 #176222

                          Det är väl ändå inte samma dämpare på Triumph? Armen som går från dämparaxeln är ju inte lik på något vis.

                            juni 14, 2014 at 10:12 #176524

                            Kan man inte flytta över armarna då?
                            Dom är väl bara pressade på axeln?

                              augusti 26, 2014 at 06:44 #174917

                              @kumme wrote:

                              Kan man inte flytta över armarna då?
                              Dom är väl bara pressade på axeln?

                              Nån som vet?

                                augusti 26, 2014 at 10:12 #188483

                                Jag har fabriksnya original saab dämpare att sälja.

                                Fredrik 070-5878801

                                  september 9, 2014 at 05:43 #198795

                                  @kumme wrote:

                                  Kan man inte flytta över armarna då?
                                  Dom är väl bara pressade på axeln?

                                  jo det går bra men man måste då först trycka ur axeln ur dämparen och sen med arm och axel lös så kan man pressa ur axeln. Nackdelen är som sagt att man måste isär med dämparen så köper man i butik så spolierar man väl möjligheterna till garanti.

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.