Bensinpumpsfråga, eller …?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Bensinpumpsfråga, eller …?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Bensinpumpsfråga, eller …?
- Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2013-04-22 21:10 av midis.
-
FörfattareInlägg
-
Har en V4 71:a som efter en del reperationer, kompletteringar och justeringar blivit riktigt trevlig. Bl.a. fick jag monterat nytt frihjul i somras och tänkte: Så bra med en bil som har drivning på hjulen när man vill och inte bara när bilen vill!
Nåväl, ett problem kvarstår: När bilen stått ett par dagar eller kanske en vecka, får jag veva ganska länge med startmotorn, innan motorn går igång. Har automatchoke (sannolikt inte fungerade) men förgasaren är sedan gammalt kompletterad med en manuell choke. Den verkar fungera. Har försökt byta accelerationsmembran, men det behövdes inte, sade min leverantör – den var nybytt! OK, då är det inte det felet alltså. Får trampa flera gånger på gaspedalen och tror mig då hjälpa till att mata fram bensinen. Kan det vara att jag behöver ny bensinpunp, eller? Tilläggas kan att motorn går som en klocka, när den väl startat och även tomgången, som jag justerat, är bra.Tackam för alla kloka förslag i ärendet.
januari 9, 2013 at 14:17 #51023Inte ovanligt med mekanisk pump som är lite sliten. Efter någon vecka är det ingen bensin kvar i förgasaren och slangen upp och pumpen måste börja om från början, sas.
Byt till en elektrisk pump så slipper du det bekymret.96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”jag hade ett läkage från min förra pump och bytte därav. i samband med bytet upplevde jag samtidigt en markant förbättring i minskat nötande vid start efter några veckors stillestånd. Så det kan absolut löna sig att byta pump. 🙂
köpte min på mekonomen, finns nog billigare ställen men den funkar iaf.
januari 10, 2013 at 19:49 #49511hade själv samma problem så bytte pumpen och det blev inte någon större skillnad då heller. Så till sist monterade jag en pumpblåsa från en båttank på bränsleslangen efter pumpen.. detta gör susen när man pumpar för hand några gånger före start 😀
januari 10, 2013 at 23:14 #51083@Christofferöstb wrote:
hade själv samma problem så bytte pumpen och det blev inte någon större skillnad då heller. Så till sist monterade jag en pumpblåsa från en båttank på bränsleslangen efter pumpen.. detta gör susen när man pumpar för hand några gånger före start 😀
Smart! Båtgrejer är överhuvudtaget ofta bra även för oss biltokar.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”@William wrote:
jag hade ett läkage från min förra pump och bytte därav. i samband med bytet upplevde jag samtidigt en markant förbättring i minskat nötande vid start efter några veckors stillestånd. Så det kan absolut löna sig att byta pump. 🙂
köpte min på mekonomen, finns nog billigare ställen men den funkar iaf.
HIttade ingen elpump hos Mekonomen, men väl en mekanisk. Vad det en sådan du köpte?
ja, jag bytte bara till en ny mekanisk. den är inte riktigt utseendemässigt som våra gamla saabpumpar, utan består delvis av plast. är väl från nån Ford… dock passar den rakt av och har funkat klanderfritt i 3 somrar hittils iaf.
elektriska pumpar för förgasare har jag inte så noga koll på, men det finns nog en del att välja på. kanske från nån båt?, Janne H har du nåt bra tips?
elektrisk pump till v4 http://classicsaabracing.com/Order/detail.php?item=174
bränsletrycks regulator http://classicsaabracing.com/Order/detail.php?item=110
:TY -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.