besiktning av en v4 med 900a enkel förgarsare

Forum Övrigt SSR besiktning av en v4 med 900a enkel förgarsare

Detta ämne innehåller 8 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-05-16 14:31.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare

v4sandro
    Deltagare

hej jag ska i med en 100hk 900motor i saaben och har börjat fundera på besiktningen och jag har för mej att kraven upp till 100hk är ståldrivknutar och skivor ifram och de e ju orginal men blir det då en regbesiktning som utbytt motor eller blir det ombyggt fordon?tacksam för snabba svar
    mhv sandro

vee-eight
    Deltagare

Bäst svar tror jag du får från SFRO och Transportstyrelsen, dessa två är ju direkt involverade när det gäller ombyggda fordon och skall veta.

v4sandro
    Deltagare

okej men jag tänkte höra mej för här innan jag ringer en sån gubbe:P

96GT
    Deltagare

Tror det blir regbesiktning om du bara byter ut motorn. 96an är godkänd för trim upptili 100 HK med original växellåda, utan att behöva ændra utväxlingen. För att räknas som ombyggt fordon av SFRO måste du byta mer. Motor, växellåda och bromssystem.

De är snabba på att svara på mail också.

fjurre
    Deltagare

Krav för max 74KW (101HK) och 167NM är: Skivbromsar fram, inre drivknutar m nållager, yttre m kulor DVS fr o m 1966 årsmodell

Krav för max 110KW (150HK) och 245NM är: Skivbromsar fram, inre drivknutar m nållager, yttre m kulor DVS fr o m 1966 årsmodell, totalutväxlingen på 4:an ej lägre än 4.5:1

Om man har en 76 eller nyare så måste man ta hela motor paketet (Styrboxar, katalysator..) så då får man inte hålla på å trimma motorn.

v4sandro
    Deltagare

okej men i mittfall klarar jag mej med att regbeessa som utbytt motor då det är mycket lättare/billigare?

fjurre
    Deltagare

Då behöver du bara beställa tid för regbesiktning. men ska du ta växellådan och framvagn från 900an?

96GT
    Deltagare

Vad jag förstått så är det inte ok att regebesiktiga om motor och växellåda är utbytta. SAABs typgodkännande var ju i utgåangspunkten tänkt för rallyåkare som vill ha en V4 motor med högre effekt. Att bilprovningen släpper igennom ford sexor och annat är nog något vi skall vara glada för.

Mitt tips är fortsatt. Kontakta Bilprovning og SFRO innan…

v4sandro
    Deltagare

okej joo växellåda blir det troligtvis spindlar nav och bromsar med…

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng