Bilder: MC Julklapp – Aluminium Racetank m. skum

Forum Övrigt SSR Bilder: MC Julklapp – Aluminium Racetank m. skum

Detta ämne innehåller 13 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-12-27 17:39.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15291

    jorgen
    Deltagare


    Nu blir bilen glad ett bättre julskafferi för bensin finns inte.

    Proffstillverkad tank men mycket fina svetsar
    Tankmätare från Fule Safe
    Svart tankskum från Dalhems
    Skruvar mm. Sifverts

    #101139

    Dicst
    Deltagare

    SNYGGT! Blir vinsten i vikt stor? Jag menar, är det värt jobbet och pengarna?

    #101140

    johan josefsson
    Deltagare

    Man slipper rost i tanken. Och får en snygg tank på köpet 🙂

    #101141

    Dicst
    Deltagare

    Ja just det! Varken du eller jag behöver ju knappast tänka på den vikten heller i första hand va…? :duck: 😀

    #101142

    jorgen
    Deltagare

    Alla här är väl lite galna så svaret på frågan är visst är det värt att ha det allra bästa… eller? Ja lite dyrt men det är väl bilen värd. Så klart att SAABar även kan bli riktigt raceiga och lite bling, why not?
    Vad det gäller vikten så har föregående skribenter helt rätt förarens vikt inklusive min egen kanske skulle ”trimmas” först 😉

    #101150

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    FIA-godkänd?

    /B

    #101151

    johan josefsson
    Deltagare

    Fia-godkänd för att användas till vad?
    Den klassen som Jörgen kommer köra i kräver ingen FIA-märkning av tanken.

    #101152

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Jag hoppas att Jörgen kollat upp det hela. Inte kul att få backning på detta vid besiktning innan tävling.

    Eftersom bilen helt klart har ”rallystuk” så förutsätter jag att det är rally det skall tävlas i.

    RY-T 5.5.9 BRÄNSLETANK
    Alt. 1: Bilens originaltank eller av en bilfabrikant godkänd tank får användas. Tanken och på-fyllningens placering och dimensioner får ändras, under förutsättning att ingen del av detta befinner sig utanför karosseriet eller är placerade i kupé eller motorutrymme.
    Alt. 2: Det är alternativt tillåtet att montera en FIA-homologerad säkerhetstank. Den ska då uppfylla SBF:s generella säkerhetsregler TR 5.14 eller FIA säkerhetsbestämmelser Art. 253.14.

    I vilket fall som helst. Lycka till!

    /B

    #101153

    johan josefsson
    Deltagare

    Appendix K

    5.5.2 Bilar i Perioderna F till I är bränsletankarna fria, men skall vara fyllda med säkerhetsskum i enlighet med amerikansk militär specifikation MIL-B-83054 (Baffle-material) eller ”D-stop” anti explosion foil som baffle-material.

    Det är väl detta som gäller i 1000cc-cupen.

    #101163

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    De bilar Jörgen listar i sitt inlägg hör väl knappast till varken period F eller 1000 cc-cupen. Det är kanske en helt annan bil det gäller?

    /B

    #101164

    johan josefsson
    Deltagare

    Appendix K är numera vilken bil man tävlar som, inte vilken bil det är. Detta öppnar möjligheter att tex montera tillbaka en 2-taktsmotor i en 66:a och sedan tävla som en 65:a.

    Vips så har man en potent långnos Sport med lättviktstank. Det kommer bli en välbyggd bil som Jörgen kommer släpper ut på banan!

    #101174

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Med god tro och stora sko kan man gå på vatten! 😀

    Lycka till med byggandet!

    /B

    #101193

    roger
    Deltagare

    ”5.5.2 Bilar i Perioderna F till I ” …..abcdeFGHIjk………..

    #101242

    jorgen
    Deltagare

    Johan har helt rätt. Det skall bli en 1000cc bil när allt är klart. En 1966 MonteCarlo kan användas i 1000cc cupen eftersom 65 & 66 års modeller i princip är identiska.
    Angående tanken så finns det vad jag vet ytterligare en tank liknade den jag har… gissa vilket företag som tagit fram den 😉

    Förhoppningsvis skall tank arrangemanget vara klart om några dagar då skall det byggas 2T racemotor. Hoppas att den hinner bli byggd till 7/6.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng