Bilen går dåligt efter inkoppling av varvräknare

Forum Modellspecifika forum 90/99 Bilen går dåligt efter inkoppling av varvräknare

Detta ämne innehåller 9 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-12-01 12:13.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15740

    jacke
    Deltagare

    Hej Saabvänner!
    Roade mig idag med att koppla in varvmätare från en 99 EMS/turbo på min GL 77. Mätaren funkade kanon, men tyvärr började bilen istället rycka vid gas och jag kände att den tappade all kraft, ungefär som att den gick ner på 2 cylindrar. Jag kopplade helt enkelt loss sladden till varvmätaren, provkörde och bilen gick som vanligt igen! Jag misstänker att det är tändspolen som inte orkar med riktigt, men varmätaren kan väl knappast ta mycket ström?
    Kan tilläggas att jag endast dragit in kabeln på ovansidan av diagnosuttaget på säkringsdosan, och att kabeln i fråga är något mindre dimension än standard. Har det nån betydelse?

    MVH Jacke

    #104372

    walle
    Deltagare

    du ska koppla direckt på tändspolen dra en kabel dit så blir det bra mvh niklas

    #104381

    jacke
    Deltagare

    Tack för tipset Niklas, ska prova och se om det blir skillnad!

    /Jacke

    #104385

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    /B

    #104403

    jacke
    Deltagare

    Tack Bengt!
    Nu vet jag precis hur mätaren ska kopplas! Återkommer senare i nästa vecka med resultat, då jag inte hinner skruva med bilen på några dagar.

    mvh Jacke

    #104404

    walle
    Deltagare

    kopplade min direckt på tändspolen fungerar perfeckt.

    #104581

    jacke
    Deltagare

    Jaha då var problemet äntligen löst!
    När jag först kopplade in varvräknaren hade jag av någon anledning satt sladden från tändspolen/diagnosuttaget på anslutning +12 eftersom varvräknaren inte funkade på anslutning 1. Möjligen kan det vara så att jag klantade mig och även glömde att testa med +12 samtidigt…men jag trodde ju bara att det skulle funka på ena sättet. Hursomhelst, nu går bilen som en klocka och att koppla direkt på diagnosuttaget hade antagligen sparat tid då denna går direkt till tändspolen…
    Alltid lär man sig nåt nytt 🙂

    mvh Jacke

    #115316

    cch
    Deltagare

    Lånar tråden lite…

    Den varvräknare jag införskaffat (en äldre Comfort Racing) har inga märkta kablar, en är röd och en är svart. Någon som har nån aning om vilken som ska gå till tändspole resp tändn.lås? :blush:

    Mvh

    CCH

    #115321

    martin valentin
    Deltagare

    om du har en 99 är det enklast och snyggast att montera en ems-turbovarvräknare, jag kan avvara en till rätt peng om du vil

    Martin

    #115323

    cch
    Deltagare
    martin valentin wrote:
    om du har en 99 är det enklast och snyggast att montera en ems-turbovarvräknare, jag kan avvara en till rätt peng om du vil

    Martin

    Hej!

    Om ditt inlägg var ett svar på mitt inlägg så ska varvräknaren sitta i min 95´a 🙂

    Mvh

    CCH

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng